Jindra odchází z vedení Opery ND. Důvod: neshody s Kofroněm

  1. 1
  2. 2

Aktualizováno 2.7.2014 17:45 

Ředitel ND Jan Burian je Jindrovým odchodem překvapen 
Adam Plachetka v reakci na Jindrovo odstoupení přerušil s ND spolupráci

Robert Jindra odstoupil z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla. Důvodem jsou podle prohlášení, které rozeslal médiím, jeho neshody s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla Petrem Kofroněm. Jindra se podle svého prohlášení neztotožňuje s Kofroňovým výběrem inscenačních týmů, způsobem přípravy dramaturgického plánu a také s jeho celkovou vizí budoucího uměleckého směřování Opery Národního divadla a Státní opery.„Dalším důvodem mého odstoupení z funkce hudebního ředitele je rozpor mezi přislíbenými a reálnými kompetencemi, které jsou pro adekvátní vykonávání této funkce nezbytné. Za zcela zásadní však považuji, že stále není transparentně veřejně pojmenována avizovaná transformace Opery Národního divadla a Státní opery. V takové atmosféře lze jen těžko kreativně pracovat na plánování a provozu, ale především vytvořit tvůrčí atmosféru, která je pro uměleckou práci zcela nezbytná,“ uvedl Jindra.V průběhu dnešního odpoledne na Jindrovo prohlášení reagoval ředitel Národního divadla Jan Burian, který je Jindrovým odchodem prý překvapen: „Považuji od něj za férové, že nepokračuje v projektu, kterému přestal věřit. Jeho dnešní kritika koncepce transformace mě překvapila, protože doposud k ní nevznesl žádné připomínky. Umělecký šéf Opery Národního divadla a Státní opery Petr Kofroň má moji absolutní důvěru a jsem přesvědčen, že spolu s ředitelkou Opery Silvií Hroncovou připravili jeden z nejzajímavějších dramaturgických plánů pro následující období.“

V návaznosti na Jindrův odchod Burian rozhodl, že post hudebního ředitele Opery Národního divadla bude dočasně zastávat Petr Kofroň.Ve funkci hudebního ředitele Opery Národního divadla byl Jindra od 2. září loňského roku, kdy byl po nástupu nového ředitele Národního divadla Jana Buriana reorganizován dosavadní soubor opery. Vznikly dvě samostatné umělecké správy: pro Národní divadlo a pro Státní operu. Operní centrála se koncepčně věnuje celkové umělecké strategii a systému řízení. Umělecké správy odpovídají za provoz a premiéry a vše, co k tomu patří. Ředitelkou spojené Opery Národního divadla a Státní opery byla jmenována divadelní manažerka Silvie Hroncová, uměleckým ředitelem obou operních souborů je Petr Kofroň, hudebním ředitelem souboru Státní opery se stal Martin Leginus.

Jindra podle svých slov cítí podporu od členů souboru. Například basbarytonista Adam Plachetka se vzhledem ke vzniklé situaci rozhodl odstoupit od svých přislíbených závazků plánovaných v Národním divadle na divadelní sezonu 2014/2015. „Jeho odchodem z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla odchází i záruka umělecké a profesionální úrovně,“ sdělil Plachetka.

Ředitel Národního divadla Jan Burian se s Robertem Jindrou ve středu 2. července dohodl, že bude v Opeře Národního divadla nadále dirigovat, avšak už jen externě. Konkrétní rozsah jeho spolupráce bude teprve upřesněn, plánovanou premiéru Janáčkovy opery Z mrtvého domu Robert Jindra i po svém odchodu ze zaměstnaneckého poměru v Národním divadle nastuduje (více zde).
***

DOKUMENTY

Tiskové prohlášení Roberta Jindry
Po dlouhém a nesnadném zvažování jsem se rozhodl ke dni 26. června 2014 odstoupit z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla. Rozhodl jsem se tak především na základě dlouhodobých neshod s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla a Státní opery Petrem Kofroněm. Neztotožňuji se s jeho výběrem inscenačních týmů, způsobem přípravy dramaturgického plánu, a také s jeho celkovou vizí budoucího uměleckého směřování Opery Národního divadla a Státní opery. Dalším důvodem mého odstoupení z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla je rozpor mezi přislíbenými a reálnými kompetencemi, které jsou pro adekvátní vykonávání této funkce nezbytné. Za zcela zásadní však považuji, že stále není transparentně veřejně pojmenována avizovaná transformace Opery Národního divadla a Státní opery. V takové atmosféře lze jen těžko kreativně pracovat na plánování a provozu, ale především vytvořit tvůrčí atmosféru, která je pro uměleckou práci zcela nezbytná. Chtěl bych upřímně poděkovat orchestru Národního divadla, sboru Opery Národního divadla a všem kolegům z řad sólistů a dirigentů za krásnou uměleckou spolupráci a nebývalou podporu při řešení nelehkých organizačně-provozních problémů v Opeře Národního divadla a Státní opery v sezoně 2013/2014.

Robert Jindra
27. června 2014
***

Tisková zpráva vedení Národního divadla
Dnes ráno obdržel ředitel Národního divadla Jan Burian rezignaci Roberta Jindry na pozici hudebního ředitele Opery Národního divadla. O důvodech a o další spolupráci budou spolu jednat v pondělí 30. června.  „Považuji od něj za férové, že nepokračuje v projektu, kterému přestal věřit. Jeho dnešní kritika koncepce transformace mě překvapila, protože doposud k ní nevznesl žádné připomínky. Umělecký šéf Opery Národního divadla a Státní opery Petr Kofroň má moji absolutní důvěru a jsem přesvědčen, že spolu s ředitelkou Opery Silvií Hroncovou připravili jeden z nejzajímavějších dramaturgických plánů pro následující období. Pro Operu Národního divadla vybereme hudebního ředitele, kterého bude více zajímat vytváření podmínek pro operní tvorbu naší první scény. Pevně věřím, že spolupráce Roberta Jindry s Národním divadlem bude nadále pokračovat a že na jaře 2015 hudebně nastuduje svou ‚srdeční záležitost‛, kterou je opera Z mrtvého domu Leoše Janáčka,“ říká ředitel Národního divadla Jan Burian. Post hudebního ředitele Opery Národního divadla bude dočasně zastávat Petr Kofroň.
27. června 2014
***

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


12
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
9 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
muzikant

To nemohlo jinak dopadnout. Tým vedení opery byl špatně sestaven jak po stránce personální tak samotné funkčnosti. Jasná chyba p.Buriana, který byl sice označován za jediného možného ředitele, ale sám prohlašoval, že opeře nerozumí….již to mělo být všem nápadné. Navíc duo Hroncová Kofroň jednoduše nedosahuje úrovně, kterou Opera v Praze potřebuje.

Karel S.

Naprosto souhlasím s Muzikantem.Pan Kofroň je sice kvalitní dirigent,ale ne znalec a hlavně organizátor
velkého operního tělesa.Se znalostí minimalistické opery
na svůj úkol nestačí.Po jeho odchodu od plzeňské opery
a příchodu p.Otavy a Pilaře věřím,že se hlavné změní
hlavně postavení operního souboru v plzeňském divadle.

maspe

Karel S.: Petr Kofroň působil v posledních letech v Plzni jako šéf orchestru. Z tohoto titulu neměl na chod operního souboru žádný vliv.

Karel S.

Odpověď pro maspe30.6.21,05
To byste se divil.Ve spolupráci se šéfem opery Pánkem a
a ředitelem Burianem to byl v plzeňské opeře muž č.1.
Nebýt jmenování J.Buriana do čela ND,tak jsme se p.
Kofroně asi nezbavili.

kropajda

Vážení přátelé opery,
chci nejprve poděkovat panu Plachetkovi za jeho názor a postoj k této situaci.Ve všem s ním souhlasim,neboť Robert Jindra je jediným člověkem,který má vizi a hlavně cíl,vrátit Národní divadlo tam,kde bývalo. Je s tímto divadlem spjat od svého dětství a záleží mu na jeho renomé.To se o ostatních říci nedá.

miron

Jsem příznivcem pana Plachetky od jeho počátků v Národním divadle a raduji se z každého jeho úspěchu. Ocenil jsem jeho postoje vyjadřované na tomto serveru z Vídně při schizofrenických “reformních” krocích pana Bessera & co., kdy však přesto ctil především ty, kdo jsou pro divadlo nezbytní stejně jako zpěvák, tedy diváky. Nechápu proto jeho krok, kdy své diváky naopak trestá, tentokrát z Milána. A to přesto, že divadlo působí dojmem daleko lepším než před těmi několika roky. Je ovšem možné, že kašlu na Umění, a mluví ze mne jen úzkoprsé skrblictví, protože lístek na Cosi fan tutte 28. srpna jsem… Číst vice »

Olga Janackova

“Nedám si večer viržinko, sami jste si to zavinili.” Jára Cimrman

pavol

No z toho mi opravdu běhá mráz po zádech a proto apeluji na Českou filharmonii a na ostatní hudební instituce “prosím,prosím, nenaštvěte pana Plachetku!” Přece nechcete,aby skončila kultura v Čechách !!!!

Thomas

miron: Vidíte, kdyby nezveřejňovali konkrétní obsazení (jako některé produkce), žádné lístky byste si nekoupil a neutrpěl byste ani finanční ztrátu, ani psychickou újmu :)

miron

Ale kdeže, já jsem ve čtvrtek 26. našel konečně seriozně znějící kritiku na “Cosi” v La Scale, která označila pana Plachetku za nejlepšího z celé šestice, s radostí nahlédl na jeho stránky, zjistil, že bude zpívat Guglielma ve Stavovském divadle, a u vědomí, že to může být naposledy, jsem si hned koupil lístek. Ale kdo ví, třeba je mu ND přes všechnu proklamovanou lásku malé, aniž by to tušil. Vloni měl dva skvělé recitály v srpnu a v září, ale vystoupení ve Stavovském mezi nimi cosi chybělo, jako kdyby chvílemi nezapadal do inscenace. Jestli mi však něco opravdu vadí, pak… Číst vice »

HanaS

Jak si někdo může dovolit brát diváky jako rukojmí? A že pan Plachetka podobná gesta neudělal za toho šíleného marazmu pod vedením Rocca? To znechucen nebyl? Je to hodně divné, že bouchá dveřmi teď, když se situace zlepšuje.
Co ale mám divadlu i panu Jindrovi za zlé, že nedokážou uvést konkrétní argumenty. To, co je v prohlášení Jindry i divadla jsou všeobecné nicneříkající fráze. Že by uražená ješitnost?

operavsem

Hezký den všem, celkem si velmi vážím pana Jindry i pana Plachetky, ale nějak nechápu smysl jejich konání. Pan Jindra přece přijímal post s vědomím, že bude podřízeným pana Kofroně a tedy že i jeho kompetence budou jaksi omezené. Akorát škoda, že nebyl ochoten ND a jeho umělcům věnovat dostatek času a svých “úžasných” schopností, aby se mohl spolupodílet na provozu divadla a svojí přítomností ovlivňovat případná sporná rozhodnutí svého nadřízeného. Ono je totiž všeobecně známo, že jedním zadkem se na dvou židlích dost špatně sedí a je mi líto, že pan Jindra nemá na to, aby to uznal. A… Číst vice »