Valmont: nebezpečně galantní závěr sezony

  1. 1
  2. 2

Může být komorní inscenace pro deset tanečníků vrcholem sezony baletního souboru první scény? Odpověď zní ano: pokud se sejde zkušený tým tvůrců, kteří přistupují s rozvahou k předloze a s pochopením k divákovým očekáváním, může vzniknout představení, které má šanci na velmi dlouhý život. Nový balet Valmont na motivy románu Nebezpečné známosti, který měl premiéru 26. června ve Stavovském divadle, splňuje všechny předpoklady pro divácky úspěšný titul. Bohatou výpravu, jasnou a gradující dramaturgii, vyzrálé výkony interpretů, srozumitelnost a nápaditost choreografie, která nepřekvapuje novátorstvím a avantgardností, ale na druhou stranu se ani vyloženě nepodbízí – pouze vyplňuje mezeru v repertoáru, po které nejeden z diváků už jistě toužil. Dramatický, ale ne triviální balet, který slibuje vášně a potěší i estetikou.Román Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti z roku 1782 není asi třeba představovat. Podle literární předlohy bylo natočeno několik úspěšných filmů, za všechny jmenujme adaptaci z roku 1959 s Gérardem Philipem nebo Formanova Valmonta z konce osmdesátých let. Jak si tedy s tímto portrétem společnosti lehkých mravů a intrikánství poradila nová baletní verze? Choreografie a režie se chopil Libor Vaculík, který zřejmě dokáže chrlit dějové balety na požádání. Libreto k nové inscenaci zpracovali společně se Zdeňkem Prokešem, a až na skutečné minimum odchylek zachytili celou předlohu a spletité vztahy postav. V inscenaci k orientaci v ději pomáhá čtení některých úryvků z dopisů, které namluvili herci Činohry Národního divadla. Tento prvek není nijak rušivý – divákům neznalým románu usnadňuje orientaci v ději, ke které ani není třeba číst program, a naštěstí se tyto sekvence nepřekrývají s žádným zásadním výjevem a nenarušují ničím jeho plynulost. Hudební koláž vybral choreograf spolu se svým letitým spolupracovníkem Petrem Maláskem ze skladeb Franze Schuberta (nechybí jeho slavná Serenáda ani motivy ze mše) zkombinovaných s dílem lotyšského soudobého skladatele Pēterise Vaskse, z níž využívá zejména motivy zvuků přírody, které ilustrují výjevy z venkovského prostředí.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Vaculík: Valmont (ND Praha)

[Celkem: 24    Průměr: 3.7/5]

Mohlo by vás zajímat


3
Komentujte

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
gabzyk

Dobrý den, podle mého názoru, role Cecile Andree Kramešové velmi seděla. Sleduji její kariéru posledních 10 let. Měla jsem to štěstí vidět ji tančit i v Dusseldorfu a velmi se mě dotýkají názory českých kritiků. Její taneční i herecké schopnosti ztvárnění rolí, jsou fantastické! Každý člověk se jde do divadla odreagovat a pobavit. To slečna Kramešová, jako jedna z mála tanečníků umí.Vtáhne člověka do děje příběhu a než se nadějete, je konec představení. Bohužel ne každý má takovou schopnost. Oproti ostatním kolegyním, které ztvárňují role bez jakékoliv emoce, jsou unylé a divák v hledišti trpí pocitem, že při technických prvcích… Číst vice »

Milan V.

Balet Valmont ve mně vzbudil naprosté nadšení. Nádherná inscenace po všech stránkách, od libreta a výběru hudby přes osvětlení, scénu a kostýmy až po výkony tanečníků. Něco tak krásného a strhujícího jsem na scéně ND už dlouho neviděl, ať už jde o balet, operu nebo činohru. Jen mě mrzí, že ani z programové brožury se divák nedozví, jaká přesně hudba, resp. jaké skladby Schuberta a Vaskse byly v baletu použity. U Schuberta to člověk ještě buď pozná nebo odhadne, pokud má něco naposloucháno, ale u moderního Vaskse těžko. Přitom právě jeho hudba je úžasná a i když jde o skladatele… Číst vice »

Leopoldina

Děkuji za neskutečný zážitek v podobě baletu díla Valmont. V deseti lidech se podařilo nadchnout diváka a zároveň jej potěšit a zahřát u srdce. Jednotlivá párová vystoupení zcela ukazovala emoce v plné síle. Hudbou a především skvělými výkony hlavních protagonistů mohl divák pocítit lásku, hněv, odmítání i bolest. Vše zabaleno v krásném příběhu od de Laclose. Podařilová a Drastíková byly výborné a samozřejmě Katsapov! Tleskám. VG