Jiří Heřman: O Parsifalovi i odchodu z Národního

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Snad každého tvůrce, který se pokusí zdolat Wagnerova Parsifala, tento obří úkol naprosto pohltí a zcela vysaje na dlouhou řadu týdnů příprav a zkoušek. Režisérovi a v jedné osobě i šéfovi opery Národního divadla Jiřímu Heřmanovi však uplynulé měsíce k tomu všemu přivalily do cesty ještě další velký balvan: nemalé existenční otazníky nad budoucností opery v Praze a vlastně i nad svojí vlastní. I přesto všechno, když jsme se spolu jen pár dnů před zítřejší premiérou Parsifala zhruba na hodinu setkali, působil tento poměrně drobný a nenápadný muž až nečekaně klidným dojmem. Kdoví, možná mu onu vnitřní sílu dodalo právě poselství Wagnerova operního epilogu…


Právě finišujete se zkouškami Wagnerova Parsifala. O čem ten váš bude?

Hned první otázka je na dlouhé vyprávění… Parsifal, který se v Národním divadle neobjevil několik desítek let, v sobě nese – alespoň pro mě – nadpozemskou hudbu. Ono parsifalovské téma, téma svatého Grálu je hledáním cesty. To je pro mě hlavní motiv, kterým se zabývám ve svém výkladu Parsifala. Každý, kdo se do Parsifala pustí, musí najít svoji cestu interpretace. Ta tu hudbu musí svým způsobem otevřít, musí té hudbě dát prostor a současně ji nepotlačit. To se týká i jednotlivých charakterů, které v Parsifalovi jsou. Jejich interpretace je natolik otevřená, že v průběhu zkoušek pořád odkrýváme nové a nové možnosti jejich jednání.

Poselství soucitu a lásky je prodchnuto celým dílem. Když Parsifal pronáší v závěru opery slova „Odhalte Grál“, je to stejné, jako když vyslovíte „Otevřete svá srdce“, tak to vnímám. Jednotlivé postavy v sobě nesou pocit viny, vnitřní boj mezi láskou duchovní a smyslnou. Protipólem je postava Parsifala – tedy lidská bytost naprosto nepoznamenaná, čistá, bez předsudků. On skrze setkání s duševně i fyzicky trpícím králem a skrze uvědomění si ztráty vlastní matky zažívá pocit viny a vnitřní bolest, které v něm otvírají cestu k novému poznání. Všechno to mohou být prožitky blízké dnešnímu člověku.

Takže o čem bude Parsifal? O hledání cesty k uzdravení a očistě lidské duše, o hledání cesty k prožitku lásky skrze soucit.


Proč myslíte, že zrovna tohle téma je v dnešní době potřebné?

To, co mě na Parsifalovi fascinuje, je prolnutí západního a východního myšlení. Inspirace pramenící z křesťanství a buddhismu. Je to protiklad dvou přesvědčení o životě a smrti. Zda tento život je jenom jeden, nebo zda se jedná o více životů, které si člověk musí prožít, než dojde k osvobozujícímu poznání. Člověk je na životní cestě, dokud nenajde smíření sám v sobě, tedy dokud svého osvobození nedosáhne. To téma je současné mimo jiné tím, že duchovno nelze oddělovat od materiálního či smyslného života.

Rovnováha mezi duchovnem a materiální stránkou je mnohdy nevyvážená. Parsifal podle Eliadeho pojednání může v překladu slov Perce á val znamenat „probodnout uprostřed“ -– Parsifal je pro mne postava, která prochází středem skrze svou čistotu a spojení s božstvím dokáže v sobě udržet rovnováhu mezi dvěma póly – smyslností a duchovním poselstvím, za kterým dál kráčí… Je to něco, co nás v dnešní době může povznést.

Já sám, když jsem byl v Bayreuthu a viděl jsem právě tam Parsifala scénicky poprvé, tak to byl tak výjimečný zážitek, že jsem odcházel naprosto zasažený a upřímně řečeno ta hudba mě povznesla do míst, která jsem slovy ani nedokázal popsat. Něco se stalo uvnitř mě. To způsobila ta hudba a příběh samotný.

Myslíte, že na to je většina diváků u nás připravena?

Myslím, že ano, pokud nebudou přicházet s předsudky a přijdou s otevřeným srdcem. Vždy je samozřejmě výhoda, pokud člověk zná ten obsah a zná například i wagnerovské leitmotivy, které jsou jasně spojené s určitými významy… Režie i vizuální stránka naší inscenace je taková, že by měla oslovit i diváka, který vůbec nebude tušit, na co jde.


Je něco, na co hlavně ve svém Parsifalovi sázíte? Hudba? Výtvarno? Příběh? Nebo něco jiného?

Sázím na všechno, je to gesamtkunstwerk, kde nelze podcenit jedinou složku. Je to samozřejmě velice náročné… Hlavní inspirací pro mě byl ale onen již zmíněný střet dvou kultur a také nalezení interpretace v té nejčistší podobě, protože ta hudba je průzračná. Je to o nuancích, které se těžko slovy popisují… Bylo nutné vytvořit prostor pro intenzivní vnímání Wagnerovy hudby. Jeho hlavním aspektem je možnost kontemplace.

Co se týče samotné scény, tak naše inspirace přichází z východu. Objevuje se tam zenová zahrada, do níž je vtisknuta symbolika naší mysli velice blízká a srozumitelná. Východní prostor propojujeme s prostorem obrazu Poslední večeře Leonarda da Vinciho. Ve scénografii je také vyobrazení horské krajiny, nese v sobě téma překonání překážek a svobody. Pocit, který zažíváte při výstupu na vysokou horu a zejména při dosažení vrcholu, kdy vše vidíte z nadhledu, ve vás může navodit pocit vysvobození, oproštění od všeho nepodstatného. Kdykoli zazní motiv Grálu, je nesmírně obtížné se dotknout jeho pravé podstaty. Jsme jeho součástí stejně jako příroda a vše kolem nás, v každém z nás vyzařuje různou intenzitou. Zaleží na nás, zda ho svým způsobem života zatemníme či projasníme. Parsifal mě pokaždé zaujal tím, že jeho hudba dává nekonečný prostor pro divadelní ztvárnění. Je to nejtěžší dílo, které jsem doposud režijně pojednal.


Které místo z Parsifala vás osobně nejvíc oslovuje? Dokážete to říci?

To nedokážu… Když teď od lidí mimo divadlo slýchávám, jak ty čtyři a půl hodiny či pět tam vůbec můžeme vydržet, odpovídám, že je to jako vnořit se do vlny, která vás sama nese… Pro mě tam není jediné hluché místo.

Jak dlouho jste se na inscenaci Parsifala připravoval?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Wagner: Parsifal (ND Praha)

[Celkem: 5    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


20
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
20 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Parsifal je narocna opera i pro posluchace, sam k nemu teprve nyni zacinam hledat cestu. Tento rozhovor a odpovedi J. Hermana jsou velmi napomocne. Jako obvykle, dalsi skvele kalibrovany rozhovor sefeditora OP Vita Dvoraka. Bylo jich tady uz tolik, ze by se mohly zacit vydavat jako kniha. Preji vsem uspesnou premieru v sobotu a divakum skvely zazitek. Jen pro zajimavost: Montreal bude mit ten den premieru Straussovy Salome s dirigentem YNS. Ted k necemu jinemu: Jsem doslova zhnusen, jak v ND/SOP padaji hlavy, ktere za neco stoji. Radim Dolansky (odvolan), Tomas Netopil (kontrakt neprodlouzen), ted Jiri Herman. ND si nevazi… Číst vice »

Anonymous

Takže v ND Parsifal ok.A co Státní Opera?Nemá peníze ani na jednu pořádnou prmiéru byť třeba s polovičními náklady.Ani na pořádného dirigenta, ani na skvělé zpěváky. Myslím, že MK SOP už vlastně likviduje. Je mi z toho smutno!V.Z.

Anonymous

Netopilovi neprodloužili kontrakt? To mi nějak uniklo, víte k tomu někdo něco víc?

Anonymous

@ prechozi –

S T. Netopilem zde na OP byl nedavno rozhovor, staci se podivat zpet. Mluvi tam o tom sam.

VT

Anonymous

Já si myslím, že přes 600 mil. korun pro ND není zase tak málo peněz. A k tomu ještě cca 100 mil. dluh. Myslím si, že je třeba s nimi v době krize umět hospodařit. Nevyplýtvat velkou sumu peněz na drahé hosty a naopak přidat sboristům a orchestru,aby nemuseli živořit a utíkat z divadla. Narozdíl od sólistů si nemohou zase tak často přivydělat v jiných souborech. A nezlobete se p. Heřmane, Vy jste velmi dobrý režisér,ale špatný šéf opery. Kdyby jste tolik neplýtval,tak byste asi místo šéfa nemusel opouštět. Zítra Vám přeji Zlomte vaz!!!!!!!!!!!
Petr

Anonymous

Opera je prostě drahá, pokud se má dělat na určité úrovni. To je fakt s nímž se musíme smířit, pokud ji cheme opravdu mít. Promiňte, ale připadá mi skoro absurdní, vyčítat jejímu šéfovi nehospodárnost, když se zřizovatel nechová transparentně a mění podmínky takřka za běhu. To je, promiňte mi ten banální příměr, jako vyčítat řidiči, že je rozbitá silnice, když se snaží vykličkovat co jde. Smozřejmě v každé situaci se z pohledu někoho jiného mohou zdát dílčí kroky jako diskutabilní, ale to je naprosto normální a vpořádku. Domnívám se, že v panu Heřmanovi opera ND ztrácí schopného a především korektního… Číst vice »

Anonymous

No, pokud pan Heřman nebude platit přemrštěné částky za mizerné inscenace, např. za Evžena Oněgina, a nebude místo stálých členů souboru, a to kvalitních zpěváků, používat tolik druhořadých hostů (viz Fogašová, Sibera a spoustu dalších), kterým platí honorář za představení, jistě bude mít na mzdy víc peněz.
Karel Veber

Anonymous

Ano, Parsifal bude jistě nádherný a grandiózní. Bude to díky jeho sobeckosti, sebestřednosti, podřízení veškerého zájmu pouze velkolepému provedení jeho díla. Souhlasím s tím, že Heřman je schopný režisér, ale špatný šéf opery, protože nebere ohledy na své zaměstnance. Pro ty nevybojoval nic, pro svou operu, která se provede cca 6x, všechno…

Anonymous

Jsem zvědavý, zda budou lidi na Parsifala chodit. Vstupné je hodně drahé. Je sice možnost, jít na druhou galerii za dvě stovky, ale kdo je zvyklý na přízemí, na galerii šplhat nebude.

Anonymous

Ad Herman jako sef opery: je pravdou, ze zamestnanci ND nemaji zadne benefity? Stravenky apod.? Ve statnim podniku je to minimalne udivujici..

Anonymous

v Nd máme příspěvek na stravenky fy Sodexo,která ohřívá zoufalá dovezená jídla z centrály, Tzv Gastrotourky jsou jen pro terénní pracovníky, a příspěvek na rekreaci něco přes tisíc kč na hlavu za rok, ale pouze pro ty, kteří předloží fakturu od ubytovatele nebo cestovky.Ostatní,co tráví dovolenou na svých chalupách ostrouhají, byť by si mohli rekreování ve svém zpříjemnit.Ale co dnes pořídíte za tisícikorunu ?????

Amanitka

Uvědomte si prosím, že peníze, které ND dostává, nejdou jen na mzdy a umělecké projekty. Spravovat čtyři budovy – a ještě takové – není levná záležitost!

Inscenace Parsifala je výborná po všech stránkách,viděla jsem generálku. Blahopřeju.

Anonymous

Vy mluvíte o benefitách,ale důležité jsou měsíční platy a ty jsou velmi nízké. Z benefitů rodinu neuživíte. Souhlasím s tím,že Persival bude určitě grandiózní,ale co potom. Nabízí se otázka, může si ho ND v současné době dovolit? A proč se uvádí jen 6x. Jak zvládne p. Heřman 2. pololetí. S jakým dluhem předá operu novému šefóvi? Aby neskončili jako ve SOP po p. Vocelkovi. Uvedl Tristana a teď museli jen obnovit premiéru Lucie ve velmi průměrném nastudování.
Je to velké diléma.
Ale také já přeji k dnešní premiéře
Zlomte vaz!!!!!!!!!!!!!!
Karel

Anonymous

Dovolím si rozvést, výše zmíněné přirovnání k řidiči. Pokud totiž někdo dostane úkol, jet po rozbité cestě, musí tomu svou jízdu přizpůsobit. A to je něco, co ve světě českých divadel a orchestrů dělá málokdo. V současné době nemáme v žádném divadle ani orchestru takové podmínky, abychom mohli vytvářet stejnou uměleckou produkci jako ve vyspělých zemích. Můžeme ale začít takovou pozici budovat. Je jasné, že je to nelehká cesta. Nicméně je to pořád jednodušší a reálnější – než chtít všechno hned. To prostě nejde a nepůjde. Národní divadlo ani Státní opera nejsou v současné době schopni konkurovat bohatším divadlům a… Číst vice »

Anonymous

Je nanejvýš trapné, že se diskuze o ztvárnění takové opery, jakou je Parsifal, zvrhla v polemiku o tom, zda jsou výhodné či nevýhodné stravenky na jídlo ve fimě Sodexo. Jsem zaměstnancem a výkonným umělcem opery ND a po dnešní premiéře mohu prohlásit, že je mi úplně fuk, že mi snížili plat, nebo že stravenky na nekvalitní žrádlo jsou drahé. Opera Parsifal a její provedení bylo prostě naprosto úchvatné a přesto, že nejsem zastáncem pana režizéra Heřmana, musím prohlásit, že si nechám klidně opět snížit měsíční gáži a budu papat třeba suché kůrky chleba, ale dnešní premiéra za to prostě stála…

Anonymous

předchozí: Nelze než souhlasit. nejsem zaměstnancem, pouhým divákem, ale fascinovaný jsem mnohými poznámkami zaměstnanců divadla. O jejich kulturní a vůbec lidské úrovni to vypovídá mnohé. Ríša

Anonymous

Milý Ríšo, staňte se na chvíli podřízeným "mistra" Heřmana a pak se uvidí, co sem napíšete.
Karel

Anonymous

Zrusit ministerstvo kultury a jeho gigaticky byrokraticky aparat a vsechnoi dat na vystavbu 3. operniho domu v Praze usi byt heslo dne!
Dost tem dnesnim Zdanovum, co se jmenuji Besser ci jeho likvidator SOP!

Anonymous

Pane kolego z 19. března 19:19, to jsou velmi podnětné myšlenky, co zde píšete, nemohu než souhlasit. Je samozřejmě otázka, jak je uvést v život, já osobně věřím, že svým způsobem se o to snaží třeba i pan Heřman v ND, ale nevidím do toho natolik, abych to dokázal posoudit. Nicméně, zejména s pasáží týkající se podpory mladé generace uměleců velmi názorově souzním a dávám Vám za pravdu – škoda, že nevím komu ;-) T. Studený …a … P.S. …ano, stravenky jsou sice poměrně přízemní téma pro parsivalovsky laděné meditace, ale – slovy klasika – nejen uměním živ je člověk…Ono… Číst vice »

Anonymous

Ale vždyť zrovna v ND mají sólisté, zpěváci možnost mít tu nejlepší hudební přípravu. Kde je tedy chyba?