Opera 2011 – závěrečná bilance

Jubilejní desátý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2011 je minulostí. Své inscenace na něm v Praze ve dnech 26. února – 15. března 2011 odehrálo všech deset profesionálních operních souborů z České republiky.

I když festival Opera 2011 není soutěžní přehlídkou, i letos ocenil výjimečné festivalové výkony čestnými cenami festivalu, tzv. Libuškami:

Cena kritiků za nejlepší inscenaci byla udělena inscenaci opery Giacoma Pucciniho Edgar v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Ivan Žáček.

Zdůvodnění poroty: Porota ocenila dramaturgickou volbu rané Pucciniho opery, vizuální podobu inscenace založenou na stylově čistém scénografickém řešení Jána Zavarského, vysoké nasazení všech účinkujících i úroveň hudebního nastudování, zvláště pak pěvecké výkony trojice protagonistů: Kateřiny Jalovcové, Lívie Obručnik Vénosové a Rafaela Alvareze.

Cena diváků za nejlepší inscenaci byla udělena inscenaci opery Giacoma Pucciniho Edgar v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec. Diváci o ní rozhodují prostřednictvím ankety: na každém představení měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší). Průměrně hlasovalo 100 diváků.

Edgar se tak stal divácky nejúspěšnější inscenací s průměrem 4,59; následovala Bizetova Carmen v nastudování Moravského divadla Olomouc (průměr 4,53) a Offenbachovy Hoffmannovy povídky v nastudování Severočeského divadla opery a baletu Ústí nad Labem (průměr 4,50).


Cena za mimořádnou interpretaci role byla udělena barytonistovi Jakubu Kettnerovi za Escamilla v Bizetově opeře Carmen v nastudování Moravského divadla Olomouc. Cenu udělila porota emeritních sólistů Národního divadla ve složení Antonie Denygrová, Jana Jonášová, Daniela Šounová – Brouková, Jan Markvart a Miroslav Švejda.


Porota dále upozornila na následující výrazné interpretace rolí: Dana Burešová – Sestra Paskalina v inscenaci Martinů opery Hry o Marii (Národní divadlo); Steven Harrison – titulní role v inscenaci Massenetova Werthera (NDM Ostrava); Frédérique Friess – Desdemona v inscenaci Verdiho Otella (Jihočeské divadlo České Budějovice).
Cenu ředitelky festivalu získalo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava za inscenaci opery Julesa Masseneta Werther.

Zdůvodnění ředitelky festivalu Lenky Šaldové: Oceňuji kultivovanou a po všech stránkách vysoce profesionální inscenaci, především špičkové hudební nastudování, skvělé interprety Zuzanu Švedu, Stevena Harrisona, Jakuba Kettnera a Agnieszku Bochenek-Osieckou, ale i všechny ostatní, kteří dokazují, že není malých rolí.



Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla: Výbor ve složení Zbyněk Brabec, Lubomír Havlák, Josef Herman, Jiří Horký, Radmila Hrdinová, Jan Ježek, Valerie Kaniaková, Lenka Šaldová a Jiří Šesták se rozhodl tentokráte cenu neudělit.

A ještě pořadí návštěvnosti představení mimopražských souborů:

-Edgar (Divadlo F. X. Šaldy Liberec) – 99%

-Jakobín (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) – 98%
-Carmen (Moravské divadlo Olomouc) – 97%
-Werther (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) – 97%
-Samson a Dalila (Slezské divadlo Opava) – 95%
-Hoffmannovy povídky (Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem) – 87%
-Otello (Jihočeské divadlo České Budějovice) – 78%
-Lékárník (Národní divadlo Brno, Divadlo Hybernia) – 65%

Recenze všech festivalových představení (u Her o Marii v ND recenzi premiérovou) a také aktuální rozhovory, publikované v souvislosti s festivalem, najdete na našem portále.

 

Související články


Reakcí (5) “Opera 2011 – závěrečná bilance

  1. Chci poděkovat všem organizátorům a organizátorkám operního festivalu.Oceňuji vaši práci – spolu s operními domy jiných měst přinášíte nám, Pražákům, velký dar – krásnou hudbu, nové nebo neznámé inscenace, vynikající pěvecké a hudební výkony a – ještě navíc se díky vám v hledišti divadla může sejít společnost milovníků opery.
    Věřím, že festival nezanikne a že zase za dva roky potěšíte naše, pro operu zapálená srdce.
    Alena Jandová z Prahy

  2. Jakobín se mi strašně moc líbil, šla jsem znovu, i když už jsem se na něj jednou jela podívat do Plzně…
    Jinak jsem docela čekala, že nějakou cenu by mohl dostat WeiLong Tao. Slyšela jsem ho jenom jako Othela, ale byl uchvacující. Jak zpěvam, tak herecky. Z jeho žárlivosti mi běhal mráz po zádech… A to ještě k tomu musel zpívat dvě těžké role dva dny za sebou. Hoffmanna prý taky zpíval výborně. Tak jsem trochu zklamaná, že nebyl nijak oceněn. Nicméně já mám alespoň krásný zážitek…

Napsat komentář