Jsem hrdá, že mohu být sólistkou Národního divadla

  1. 1
  2. 2

Rozhovor s mezzosopranistkou Michaelou Kapustovou 


Ve vašem profesním životopisu se vyskytuje hned několik jmen pedagogů: Josef Škrobánek, Yvona Škvárová, ale i Antonie Denygrová. Proč jich je víc a co vám kontakt s tím kterým z nich přinesl?

Mé studium operního zpěvu se započalo na brněnské konzervatoři, kde jsem pár let studovala u Josefa Škrobánka. Byl to sólista Janáčkovy opery, nejen že byl dobrý profesor, ale rozuměli jsme si také lidsky a předával mi mnoho potřebných divadelních zkušeností. Nebránil mi v rozletu, a tak jsem se záhy dostala na Pražskou konzervatoř k paní profesorce Antonii Denygrové, ta mi předala hlavně výbornou pěveckou techniku, z které těžím dodnes. Absolutorium jsem pak dokončila u Yvony Škvárové, která nastoupila na konzervatoř za Antonii Denygrovou a převzala tak její žáky. Ta u mě zase objevila možnost koloratur, za což jsem byla moc ráda. Každý profesor byl v něčem výjimečný a posunul mě o kus dál.

Prošla jste i několika mistrovskými kurzy – jak ty byly pro vás důležité a podle čeho jste je vybírala?

Na mistrovské kurzy vzpomínám moc ráda, byly často o letních prázdninách, a protože jsem měla potřebu stále zpívat i v období takzvaného letního klidu, využila jsem toho. Krásné kurzy byly na JAMU pod vedením známé altistky Anny Barové, která mě moc podporovala, dále také u Zlatici Livorové v Rožnově pod Radhoštěm nebo u Petera Dvorského. Ten dokázal mladé pěvce tak povzbudit, že měl člověk chuť na sobě stále pracovat a učit se nové věci. Také jsem se na kurzech seznámila se spoustou pěvců, kteří jsou teď mými kolegy.Co říkáte, jako zpěvák stojící stále ještě na počátku svojí kariéry, úrovni našeho pěveckého školství? Myslíte, že vás škola dokázala vybavit vším, co teď potřebujete?

Myslím si, že česká umělecká škola dá pěvcům určité základy ze všech oborů, ale už je na inteligenci každého z nás, jak toho využijeme. Nemyslím si, že by bylo pěvecké školství zase tak špatné. Mladá generace pěvců teď dokazuje, že tomu tak není. Mně osobně bylo velkou školou života až samotné divadlo. Po ukončení konzervatoře jsem dostala hned krásnou nabídku na hlavní roli do Plzně a snažila se toho maximálně využít. To se mi snad povedlo, protože přicházely další nabídky. Důležitý je hlavně samotný talent a píle.

Máte v současné době stálého hlasového poradce, který by vás kontroloval a se kterým byste konzultovala výběr repertoáru?

Jak se říká, pro každého pěvce je důležité takové to třetí ucho, které vás slyší jinak než vy sám sebe. Jsem stále v kontaktu s Antonií Denygrovou, která mě teď slyšela v roli Lišáka a byla moc spokojená, čímž mi udělala velkou radost. Také svůj nový repertoár mohu konzultovat s Yvonou Škvárovou, která je sama mezzosoprán, takže spoustu rolí výborně zná a může mi poradit.Jak důležité pro vás a pro nastartování vaší kariéry byly úspěchy na pěveckých soutěžích? A které z vašich dosavadních jevištních či koncertních příležitostí považujete za zlomové?

Myslím si, že soutěžemi by si měl projít každý zpěvák. Zvyknete si totiž na stres a další faktory, které pak musíte zvládat i v profesním životě. Mně soutěže často vždy pomohly a dostala jsem pak různé nabídky na různé role. Za zlomové určitě považuji angažmá v Národním divadle Praha, dále vysněnou roli Rossiniho Popelky v Brně, za kterou jsem byla nominována na Cenu Thálie, také účast v opeře Rusalka na festivalu v Glyndebourne pod taktovkou Jakuba Hrůši, a poslední čerstvou třešinkou je opět Rusalka v koncertním provedení s Budapest Festival Orchestra s famózním dirigentem Ivánem Fischerem.

Dokázala byste sama popsat svůj hlas? Ve kterém typu repertoáru se cítíte nejlíp?

Zatím se vidím jako koloraturní mezzosoprán, hodně pohyblivý a tvárný. Mou parketou jsou Mozart, Rossini, Donizetti, tam jsem jako doma. Z českých skladatelů pak miluji svého krajana Leoše Janáčka. Uvidím, kam se můj hlas bude za pár let vyvíjet, a těším se na to.

Máte svoje pěvecké vzory? Koho z vaší branže, konkrétně z mezzosopranistek nejvíc obdivujete?

Nikdy jsem nikoho nechtěla kopírovat, zpěvák by měl mít osobnost a být sám sebou, aby mu diváci vše uvěřili. Jinak ve svém oboru ráda sleduji Elīnu Garanču nebo Joyce DiDonato.Mladí zpěváci si u nás nezřídka stěžují na to, jak obtížné je dostat vůbec příležitost, uchytit se. Co vy o tom soudíte?

Každý začátek je těžký v každé profesi, ale myslím si, že jsme všichni na stejné startovací čáře a že je na každém z nás, kam se se svou prací a talentem dostane. Je jasné, že se jako zpěváci nemusíme líbit každému intendantovi opery, ale kdo tuto profesi dělá opravdu s láskou a poctivě, tak se vždy k nějaké příležitosti může dostat.

Jak silnou konkurenci kolem sebe pociťujete? Je hodně rolí, které byste ráda zpívala, ale přitom je dostal někdo jiný?

Ráda používám větu: „Přej a bude ti přáno.“ Myslím, že všechny kolegyně v mezzo oboru jsou moc fajn. Nepřijde mi, že bychom si něco záviděly, každá jsme jiná jak hlasem, tak také zjevem. Pro každého je tu nějaká příležitost a prostor. Zatím mám na role velké štěstí a těším se z každé další, která přijde.

Vaše nejbližší úkoly?

Teď v květnu absolvuji koncerty po Evropě s Budapest Festival Orchestra, v červnu premiéra Čertovy stěny v mé oblíbené Ostravě, tedy  role Záviše. Na začátku července se bude natáčet CD Simony Šaturové, ke kterému jsem byla také přizvána, a pak už se budu těšit na zasloužené prázdniny.A váš profesní cíl? Sen? Je to nějaké zahraniční angažmá? Nebo snad těmto věcem necháváte volný průchod?

Ano, nechávám tomu volný průchod, jsem hrdá na to, že mohu být sólistkou Národního divadla v Praze. Jsem optimista a věřím, že i kultura v Česku bude brzo v popředí třeba jako ve Vídni, kde si vážné hudby váží a dokáží ji patřičně ocenit. Těším se, co mi můj profesní život přinese a kam mě život zavane.

Na závěr osobní otázka: Jaká je Michaela Kapustová v civilu? Co o sobě prozradíte? O svých mimoprofesních zálibách? Soukromí? O tom, co máte kromě svoji profese ráda?

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na