Rossiniho Rosina v Ženevě. Straussova Zerbinetta a Mozartova Konstanze v Mnichově. Bernsteinova Cunegonde ve Vlámské opeře. Sophie z Růžového kavalíra v Baden-Badenu. Händlova Cleopatra v pařížské Národní opeře. Händlova Alcina v Lyonu. Královna noci, Eudoxie z Halévyho Židovky i titulní roce ve Straussově Mlčenlivé ženě ve Vídni. Zdaleka nejen to je kanadská sopranistka Jane Archibald, kterou zvou stále častěji všechny přední světové operní domy, a jejíž kariéra jde v posledních letech a měsících strmě nahoru. Kritikové o ní píší v superlativech: “Jane Archibald byla zjevením večera. Neuvěřitelné mistrovství zpěvu, řízené s očividnou lehkostí. Dokonalá technika kombinovaná s pozoruhodnou dramatickou přítomnosti. Jeden z nejlepších operních talentů budoucnosti.” Jsme proto rádi, že si Jane Archibald našla čas právě pro náš web.
W.A.Mozart: Die Zauberflöte (Königin der Nacht – San Francisco)
Zastihli jsme vás v Mnichově, kde zpíváte Zerbinettu. Vystupujete v této úloze docela často a s velkým úspěchem. Jak hodně jí máte ráda? Je podle vás hodně obtížná? Cítíte se hodně svázaná úspěchem Edity Gruberové, která se v ní proslavila?
Zbožňuju Zerbinettu! Je to úžasné, bohaté a mnohotvárné koloraturní zpívání. Mám ji také ráda jako roli – charakter. Připadá mi hloupé zpívat ji prostě jenom jako “koketu”. Zerbinetta je velmi technicky náročná a těžká i pokud jde o výdrž. Ale když má člověk dost času na její nastudování, pak ji pochopí a „přijme ji za svou“. Tak je tahle role báječná! Zerbinetta Gruberové je opravdu legendární, ale je také mnoho dalších fantastických zpěváků, které v téhle roli můžete obdivovat a můžete se jimi nechat inspirovat. Vzala jsem si pro svou Zerbinettu kousek z každé interpretace, kterou jsem kdy viděla a slyšela. Ale vlastně každá Zerbinetta je jedinečná, protože každý umělec do téhle role promítá i sám sebe. Roli hrajeme podle předlohy, ale nakonec to jsme na jevišti vlastně jenom my sami, takže v roli odrážíme své vlastní povahové rysy.
Ariadnu v Mnichově režíroval Robert Carsen. Nevadí vám moderní režie? Jak hodně jste ochotná se přizpůsobit požadavkům?
Bez problémů, ráda účinkuji v moderních produkcích. A pokud mě požadavky režie nebrání odvést kvalitní pěvecký výkon a nejdou proti smyslu díla, pak nemám problém zkoušet nové věci.
R.Strauss: Ariadne auf Naxos (Mnichov)
Mnohokrát jsem v roli objevila něco zajímavého, čeho jsem si předtím nevšimla, když jsem se režisérem nechala vést a přizpůsobila se mu. Samozřejmě, že taková inscenace musí mít smysl a musí být dobře promyšlená. Pak to funguje. Nemám zájem něco dělat jenom proto, abych šokovala publikum. Jsem moderní člověk a moje osobní prožitky jsou současné. Takže je pro mě mnohem jednodušší vykreslit Zerbinettu současnou, než tu z doby před dvěma sty lety… Ale popravdě řečeno otázka nestojí: „tradiční versus moderní“. Je to vždy o dobré, smysluplné a inspirativní režii a o umělcích, kteří jsou do ní vtaženi a mají zájem pochopit to, co se na jevišti odehrává. Pak teprve může vzniknout opravdu strhující hudební divadlo.
L.Delibes: Lakmé (Lakmé – Ontario)
Máte poměrně široký repertoár – zpíváte Mozarta, Richarda Strausse, Bernsteinovu Cunegondu a také i belcantový repertoár. Co z toho je vám bližší?
Na tuhle otázku nikdy nedokážu odpovědět! Mám je ráda všechny. Po spoustě Zerbinett se pustím do čistých a elegantních hudebních linií Konstanze. Po příliš klasickém Mozartovi se nemůžu dočkat, až se začnu kochat bel cantem. Počítám se mezi ty šťastlivce, kteří si je jsou schopni užívat všechny. Pro koloraturní sopranistky existuje jedno riziko, že například skončí u Královny noci. A tak já děkuji své šťastné hvězdě, že mám pro příští sezóny tak zajímavý a různorodý repertoár.
G.F.Händel: Agrippina (Poppea-Chicago)
Která z vašich vystoupení vám v poslední době udělala největší radost?
Další nemožná otázka 🙂 Nejlepší zážitky jsou ty s dobrými kolegy. S dobrými parťáky můžete relaxovat a muzicírování si užívat. A pak nastávají ty zvláštní okamžiky, okamžiky kdy rozdáváte radost. V loňském roce jsem měla štěstí na báječné kolegy – zpěváky, dirigenty, režiséry… Některé opravdu věhlasné! V březnu jsem poprvé pracovala s Harnoncourtem a byla pohlcená jeho nadšením a felxibiltou! On vlastně kreslil obrázek své mysli, namísto aby četl hudební osnovu! Také jsem ve Vídni loni v červnu zaskakovala v roli Aminty v Mlčenlivé ženě, a to pro mě byla jedna velká radost. Objevovat nádherné Straussovy koloraturní role je jako otevírat truhlu plnou pokladů.
G.P.Pergolesi: La serva padrona (Serpina – San Francisco)
Jakým směrem chcete dál svůj repertoár rozšiřovat? Které nové role plánujete?
Časem bych se chtěla posunout k poněkud lyričtějšímu repertoáru. Cítím, že tím směrem se můj hlas bude vyvíjet. Ale stane se to snad přirozeně, postupem doby. Jednou bych například ráda zpívala Donnu Annu. Nespěchám na to. Do té doby můžu rozvíjet své střední polohy a belcanto. Příští sezónu budu mít v repertoáru svoji první Náměsíčnou a první Lucii. Nebudu říkat, kde to bude, dokud to neoznámí příslušné operní domy, ale těším se na svůj debut v těchto rolích. Gilda je mým snem také. A já doufám, že přijde co nejdřív!
G.Donizetti: Rita (Rita – San Francisco)
Jaká vystoupení, tituly vás čekají v této sezóně?
Baví mě zpívat operu ve svém rodném jazyce – Candida!!! Miluju Bernsteina a v poslední době jsem hodně poslouchala West Side Story a užívala si její hudbu. Je tak bohatá a vzrušující! Také se těším na Giunii (Lucio Silla), kterou budu zpívat poprvé. Další z fantastických koloraturních mozartovských rolí!
W.A.Mozart: Le nozze di Figaro (Susanna-Chicago)
Váš kalendář je velmi plný. Jak zvládáte soukromý život?
Je to STRAŠNĚ těžké. Ale co se dá dělat. Celou dobu se těším na to, až budu mít volný víkend nebo alespoň vyhlídku na něj… A budu moci vyrazit za svým přítelem, kamarády, rodinou… Je strašně důležité vidět své blízké. Je to nezbytné. Mám ráda svou práci. Miluju zpívání a bez něho bych byla ztracená. Ale k životu to nestačí. Jak mohu zpívat o lásce, když nemám čas ji prožít!? A tak tvrdě pracuji na tom, abych mohla vidět všechny, které mám ráda. A děkuji Bohu, že své blízké mám okolo sebe! Jak se moje kariéra rozvíjí, je to snazší… Méně se bojím požádat o volno, když ho potřebuji, nebo o odložení začátku zkoušek, nebo odříct roli, když je práce v daném roce příliš mnoho. Věřím, že to tak má být, vždyť přijdou další nabídky… Jenom já sama si mohu udržet životní rovnováhu. Je to jenom na mně a jenom já sama vím, jak je to pro mě důležité!
Děkujeme za vaše odpovědi a přejeme hodně úspěchů ve vaší profesi i v soukromí.