Karita Mattila – nová Kostelnička

  1. 1
  2. 2

Šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek je v cizině mimo jiné uznávaným janáčkovským dirigentem, z oper zmiňme alespoň Její pastorkyňu a také Věc Makropulos v Metropolitní opeře v New Yorku, kde byla Jenůfkou a Emilií Marty finská pěvkyně Karita Mattila, nastudoval také Její pastorkyňu v Glyndebourne a v pražském Národním divadle. Paní Mattila vystoupila v roli Jenůfy i pod vedením dalších českých dirigentů – Tomáše Hanuse v Mnichově a Jakuba Hrůši ve Finské národní opeře. Ještě v listopadu roku 2014 nastudovala Jenůfu pro Státní operu v Hamburku. Jako Emilia Marty spolupracovala s Jiřím Bělohlávkem také v San Francisco Opera.

Reklama

Mimořádně vnímavá a empatická paní Karita Mattila je jednou z mála umělkyň, které svůj vztah k české hudbě a zejména k Leoši Janáčkovi neproklamují naprázdno. Její opravdu dokonalá a srozumitelná zpěvná čeština o tom také svědčí. Nejenže je její hlasový projev na vysoké úrovni, její výkon plně ožívá teprve na jevišti. Je skutečnou operní herečkou, která neuvěřitelně cítí každé duševní hnutí postavy, kterou ztělesňuje, její ponor do role je vždy hluboký a přesvědčivý. Karita Mattila si velmi cení spolupráce s Jiřím Bělohlávkem a podle jejích vlastních slov jej požádala, aby byl u jejího prvního vstupu do role Kostelničky.

L.Janáček: Její pastorkyňa - Karita Mattila, Jiří Bělohlávek - Praha 15.4.2016 (foto Petr Kadlec)
L. Janáček: Její pastorkyňa – Karita Mattila, Jiří Bělohlávek – Praha 15. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)

Za doprovodu České filharmonie dostala tedy příležitost osahat si postavu Kostelničky po pěvecké stránce a nemůžeme pochybovat o tom, že divadelní postavu dotvoří dokonale. Kostelnička je už v této chvíli velmi emotivní inteligentní žena, pěvkyně pro ni volí lyrickou měkkou až hladivou barvu hlasu, vyzpívává do detailu všechny obtížné zákruty jejího pěveckého partu a vystřídá-li zpěvnost parlandem, pak to učiní jen v pečlivě vybraných nejdramatičtějších chvílích. Její Kostelnička je jakoby o generaci starší Jenůfka, jen zatím více zkoušená životem. Donucena okolnostmi spáchá neuvěřitelně brutální čin a ten ji vzápětí navždy zlomí. Její vztah k okolí je hluboce poznamenán jejím vlastním osudem, který ji donutil řešit těžké životní peripetie jejími vlastními silami, a také ji naučil hrdosti na dosažení určitého dominantního postavení v rámci vesnického společenství. Ve chvíli, kdy pochopí, že „milovala sebe“ víc než svou pastorkyni Jenůfku, stává se velkou tragickou postavou, která dozrává k pokoře a pokání, s nimiž přijímá svůj trest. Dokázala-li pěvkyně takto zřetelně nastínit své pojetí postavy pouhou pěveckou interpretací, dosáhlo pražské koncertní provedení svého cíle. Paní Mattila bude velkou a originální představitelkou této role, která nabízí mimořádně bohatý rejstřík možných výkladů. Po pražském koncertním provedení bude 18. dubna následovat vystoupení v Royal Festival Hall v South Bank Centre v Londýně a už v červnu bude Jiří Bělohlávek dirigovat Její pastorkyňu s Karitou Mattilou jako Kostelničkou v San Francisco Opera. Později ji pěvkyně ztělesní v Metropolitní opeře (dirigent David Robertson) a v mnichovské Bavorské státní opeře za řízení Tomáše Hanuse.

Česká filharmonie hraje Pastorkyňu pochopitelně na velmi dobré úrovni, není však operním orchestrem a pódium Rudolfina není prostředím s divadelní akustikou. Chybí odstup orchestřiště od jeviště, Rudolfinum je pro Pastorkyňu po stránce akustické vlastně nevyhovující. Když jde orchestrální zvuk do forte až fortissima, téměř zahltí posluchače a přehluší pěvecké party. Za velmi problematický považuji výkon Českého filharmonického sboru Brno, který sice zazpíval pečlivě a přesně notový záznam, avšak výrazně postrádal to, co by bylo vlastní i méně kvalitnímu menšímu opernímu sboru, totiž schopnost pojímat svůj part s ohledem na dramatickou situaci.

L.Janáček: Její pastorkyňa - Kateřina Kněžíková a Český filharmonický sbor Brno - Praha 15.4.2016 (foto Petr Kadlec)
L. Janáček: Její pastorkyňa – Kateřina Kněžíková a Český filharmonický sbor Brno – Praha 15. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)

Výkon sboru byl nedynamický, silácký, citu v něm bylo jen tolik, kolik tento sbor investuje do kterékoli jiné koncertní skladby. Rekrutská scéna postrádala jak temperament, tak moravskou zpěvnost.

Musím přiznat, že jsem se jen s velkými obtížemi vžívala do hudby, ke které mám mimořádný vztah, a dokázala jsem se s ní ztotožnit jen na nemnoha místech. Byla hrána edice Charlese Mackerrase a Johna Tyrrella (Universal Edition), která smazala Kovařovicovy úpravy pro provedení v Národním divadle roku 1916, Jiří Bělohlávek však do prvního jednání zařadil Kostelniččinu árii Aji on byl zlatohřivý…, kterou skladatel vynechal. Karita Mattila je mladou a svěží Kostelničkou, ženou, která má vedle své důstojné nepřístupnosti a přísnosti také svůj osobitý půvab. Pěvkyně neponechala náhodě ani své koncertní oblečení – elegantní decentní černou dlouhou toaletu, která pomáhala jí i posluchačům emocionálně jako divadelní kostým svého druhu.

L.Janáček: Její pastorkyňa - Karita Mattila, Jiří Bělohlávek - Praha 15.4.2016 (foto Petr Kadlec)
L. Janáček: Její pastorkyňa – Karita Mattila, Jiří Bělohlávek – Praha 15. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)

Jenůfkou byla Adriana Kohútková, která jí propůjčila pečlivě propracovanou lyrickou podobu. Pro vizuální srovnání s paní Mattilou – jejím koncertním kostýmem se stala dvojí podoba nápadné róby, která postavě Jenůfky nevyšla vstříc ani o píď.

L.Janáček: Její pastorkyňa - Adriana Kohútková a Karita Mattila - Praha 15.4.2016 (foto Petr Kadlec)
L. Janáček: Její pastorkyňa – Adriana Kohútková a Karita Mattila – Praha 15. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)

Lacou byl hlasově průraznější Aleš Briscein, Števou Jaroslav Březina. Stařenka Buryjovka v plné síle byla interpretována Yvonou Škvárovou – na jevišti by bylo škoda nevyužít její přirozené dominance. V menších rolích dobře uspěli Svatopluk Sem, Jana Hrochová, Lucie Silkenová, Kateřina Kněžíková a Luděk Vele.

L.Janáček: Její pastorkyňa - Jana Hrochová, Luděk Vele - Praha 15.4.2016 (foto Petr Kadlec)
L. Janáček: Její pastorkyňa – Jana Hrochová, Luděk Vele – Praha 15. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)
Reklama
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - L.Janáček: Její pastorkyňa - Česká filharmonie -J.Bělohlávek (Praha 15.4.2016)

[Celkem: 28    Průměr: 3.9/5]

Mohlo by vás zajímat


6
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
5 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan V.

Ke spolupráci mistra Bělohlávka a Karity Mattily bych vedle Evžena Oněgina v Metropolitní opeře (2009) dodal ještě jejich společnou skvělou Káťu Kabanovou v Metropolitní v roce 2004 (rozhlasový přenos 25. 12. 2004), kdy v roli Varvary tehdy zazářila také Magdalena Kožená. Pro Jiřího Bělohlávka to byl tehdy v Met debut (17. 12. 2004). Koncertní provedení Její pastorkyně bylo podle mého názoru naprosto strhující a jedinečné, obdiv zaslouží dirigent, orchestr i sbor a všichni sólisté. Paní Mattila je stále v úžasné formě a mimo jiné klobouk dolů před její vynikající češtinou. Myslím, že až si časem roli Kostelničky ještě víc zažije,… Číst vice »

allafter

Neuvěřitelné, dechberoucí, přízračné… člověk by nevěřil, že je něco takového vůbec možné, v dnešním světě opery, s možnostmi našeho Velkého bratra, který nás všude hlídá. Nebo možná právě naopak? Naprosto dokonalá a dokonaná pomsta paní Karity Mattily za přispění České filharmonie, pana dirigenta Bělohlávka a předních sólistů našeho operního nebe. V roce 2007 zpívala v Los Angeles Opera Karita Mattila Jenůfu, Eva Urbanová Kostelničku. Paní Urbanová zvedla tři tisíce lidí ze židlí a sklidila za svůj výkon zasloužené standing ovations. K velké “radosti” obstarožní Jenůfy. Ta prohlásila, že s paní Urbanovou už na jednom jevišti nikdy. Takže přesně mířená pomsta… Číst vice »

VR

Rafinovane! Mezi predstavenimi v Madridu a Londyne naplanovat pomstu v podobe koncertniho provedeni Jeji pastorkyne v Rudolfinu.Deset let pockat…a pak fantastickym vykonem zlomit to prokleti z USA. Samozrejme vse v utajeni. Konspirace ze severu. A v predvecer jubilea. Naivne jsem myslel, ze jde proste o koncertni provedeni opery. A ono slo o toto..od srdce jsem se po ranu zasmal. VR

Milan V.

Ad allafter: Tak to jsem se tedy také po ránu pobavil. Spiklenecké teorie lze, zdá se, uplatnit všude, i ve světě opery… Paní Urbanová je jistě skvělá Kostelnička, ale jsou i jiné pěvkyně, které v této roli mohou zazářit. A to se paní Mattile rozhodně povedlo. Zda je pravdivá historka z Los Angeles z roku 2007, nevím. Ale o tom, že je Eva Urbanová ve skvělé hlasové formě, o tom dost pochybuji, v čemkoli jsem ji slyšel v posledních zhruba třech letech, tak to nebylo bez problémů, vyjma Kostelničky (viděl jsem ji v ND v listopadu 2014), a také se… Číst vice »

jamka

Troška sa mi žiada doplniť túto recenziu o recenzie z Londýna, z londýnskeho koncertu: The Guardian: “Adriana Kohútková patrí medzi najúžasnejšie Jenůfy, je neskutočne citlivá s dokonalým hlasom”. The Telegraph pod názvom “Ohromujúco okázalé a takmer neskutočne dojemné predstavenie” píše: Janáčkova skvelá opera aj po viac ako sto rokoch od svojej premiéry stále má silu a schopnosť diváka omráčiť a šokovať. Dominujúcou vo všetkých ohľadoch bola Karita Mattila. Bola každým milimetrom prejavu železne matriarchálna. Adriana Kohútková ako Jenůfa bola ideálnou obeťou pre Mattilu: nežná, citlivá a zmätená vtedy, keď Mattila bola železne rozhodná – hoci pri veľkom strete medzi nimi… Číst vice »

stewie lukecza

Karita Mattila patří dlouho mezi top ligu nejen pro skvělý hlas, ale i pro zcela mimořádný herecký projev. Srovnávat s Evou Urbanovou…No nevim. Díky bohu za Jiřího Bělohlávka – pochybuji, že by jinak kdy v Praze vystoupila. To k obavám, že se objeví v Národním :-).