Kaspar Zehnder šéfdirigentem Filharmonie Hradec Králové

Filharmonie Hradec Králové žije ve své 40. sezóně významnými událostmi. Kromě samotného kulatého jubilea a nově „zabydlených“ mistrovských varhan v sále Filharmonie, dojde i ke změně na pozici šéfdirigenta orchestru. Vedení hradecké Filharmonie věří, že v osobě Kaspara Zehndera, jehož jméno není ani hradeckému publiku neznámé, se podařilo získat významnou a na světových pódiích již uznávanou uměleckou osobnost, s níž má nakročeno k dalšímu úspěšnému uměleckému renomé.
Kaspar Zehnder s FHK -(foto Patrick Marek)

Změna šéfdirigenta je vždy spojena s určitými výzvami a očekáváním, jak nastínil ředitel FHK Václav Derner: „Kromě samotného dirigování orchestru jej šéfdirigent musí vést v širším rozsahu také umělecky, podle svých vlastních vizí. V úzké spolupráci s dramaturgem orchestru má značný vliv na skladbu repertoáru, vedle toho řeší i personální otázky členů orchestru.“ Není tedy nadnesené poznamenat, že setkání představ šéfdirigenta s představami vedení je základem úspěchu celé instituce. Kaspar Zehnder, švýcarský dirigent a flétnista, bude navazovat na vynikající a bezpochyby přínosnou práci dosavadního šéfdirigenta Andrease Sebastiana Weisera (šéfdirigentem od r. 2012), kterému smlouva končí v červenci tohoto roku.

Spolupráce Kaspara Zehndera s Filharmonií Hradec Králové má již desetileté kořeny. Poprvé přijal pozvání v roce 2008 a od té doby vystoupil na zdejším pódiu několikrát jako dirigent, potom také jako sólista a dvakrát dokonce jako dirigent i sólista současně – v této dvojroli se naposledy vystoupil koncem března 2017 na koncertě natáčeném a později odvysílaném Českou televizí. V hledáčku médií se však Zehnder ve spojitosti s Filharmonií Hradec Králové objevil už i dříve, a to na koncertech festivalu soudobé hudby Hudební fórum Hradec Králové přenášených živě stanicí Vltava Českého rozhlasu. Festival pořádá Filharmonie Hradec Králové a soudobá hudba je také jedním z důležitých průsečíků v zájmech FHK a jejího budoucího šéfdirigenta. Filharmonie a Zehnder spolupracovali i v rámci zahraničních koncertů.

Kaspar Zehnder s FHK (foto Patrick Marek)

Dirigování a hru na flétnu studoval Kaspar Zehnder na Hochschule der Künste Bern. Významnou inspirací pro něho mimo jiné i setkání s Manfredem Honeckem. Byl členem Evropské Mozartovy akademie, v letech 2005–2012 byl hudebním ředitelem Centra Paula Klee v Bernu. Od roku 1999 je uměleckým ředitelem festivalu Murten Classics. S působením v naší zemi má již zkušenosti z let 2005–2008, kdy stál jako nástupce Jiřího Bělohlávka v čele Pražské komorní filharmonie. Od roku 2012 je také šéfdirigentem Symfonického orchestru Biel Solothurn (SOBS). Od svého debutu v milánské Scale v roce 2007 hostoval jako dirigent u předních evropských těles. Spolupracuje s význačnými umělci jak zahraničními, tak českými (Simon Rattle, Magdalena Kožená, Jiří Bárta, Jana Boušková a další). Kaspar Zehnder má za sebou také řadu různých hudebních projektů a jeho hudební počiny jsou dokumentovány početnou diskografií.

Na dotaz, zda by mohl jmenovat alespoň některé důvody svého zájmu o místo šéfdirigenta FHK odpovídá: „Orchestr má ambice a potenciál, je v něm mnoho spíše mladších hráčů, s vážným zájmem o zvyšování kvality tělesa. Je zde samozřejmě na čem pracovat – naštěstí! – ale cítím se zde užitečný a vítaný. Cítím zde pochopení pro mé záměry a rád bych orchestr dále rozvíjel a zvyšoval jeho úroveň.“ Kromě uměleckého pohledu si Zehnder pochvaluje také zdejší koncertní prostor: „Je zde úžasný koncertní sál, jeden z nejlepších v České republice. Jako fanatik zvukového mixu jsem vždy velmi šťastný, když mohu přizpůsobit své hudební nápady tomuto sálu. Dalším z důvodů, které mě přivádějí do Hradce Králové je i vynikající festival soudobé hudby Hudební fórum Hradec Králové, na kterém se můžu tvůrčím způsobem podílet.“

Spolupráce s Kasparem Zehnderem tedy znamená určité nároky také pro orchestr hradecké Filharmonie, budoucí šéfdirigent si ale podle svých slov cení vzájemné důvěry, kterou se mezi ním a orchestrem podařilo během dosavadního setkávání vybudovat. K této důvěře jistě přispívá také jeho schopnost pohledu „z druhé strany“, jakožto sólisty a také stálého člena komorních souborů „mit vier“ a Ensemble Paul Klee. Jisté je, že kromě slibné spolupráce s orchestrem budou přínosem pro hradeckou Filharmonii také Zehnderovy kontakty na mezinárodní hudební scéně a rovněž jeho zkušenosti s vedením regionálních ansámblů a uměleckých institucí včetně pochopení pro taková specifika, jako je třeba hledání co nejlepší vyváženosti ceny a kvality.

Reklama

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na