Kdo letos slavnostně zahájí Letní slavnosti staré hudby?

Necelý týden zbývá do zahájení hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Letošní ročník otevře 19. července od 20:00 hodin přední vlámský vokální soubor Dionysos Now!, který v působivých prostorách kostela Panny Marie a slovanských patronů v Emauzském klášteře vzdá poctu jedné z nejvýraznějších skladatelských osobností 16. století – Adrianu Willaertovi a také nejstaršímu hudebnímu nástroji – lidskému hlasu.
Dionysos Now! (foto Maarten Geukens)
Dionysos Now! (foto Maarten Geukens)

Letošní ročník festivalu zahájí 19. července v kostele Panny Marie a slovanských patronů (Emauzský klášter) koncert s názvem Lilium angelicum. Adrian Willaert, jeden z nejvýraznějších skladatelů své doby, se narodil poblíž západovlámského města Roeselare. Z téhož města pochází Tore Tom Denys, zakladatel a umělecký vedoucí souboru Dionysos Now! Není tedy náhodou, že tento koncert bude poctou právě vlámskému hudebníkovi, který úctyhodných třicet pět let působil jako kapelník v benátské bazilice sv. Marka.

Dramaturgickou osou koncertu bude mariánská symbolika. Večer zahájí chorální sekvence vztahující se k okamžiku, kdy anděl Gabriel s bílou lilií v ruce oznámil Panně Marii vtělení Božího Syna. Chorální melodie vystřídají průzračná, kontrapunkticky propracovaná polyfonní moteta a melodicky svěží madrigaly.

Tore Tom Denys začal studovat partitury svého krajana Adriana Willaerta (1490–1562) během prvního lockdownu při pandemii covid-19. Uvědomil si, že se jedná o vskutku vynikající hudbu, která je však hudebnímu publiku představována jen velmi vzácně. Proto se rozhodl založit nový projekt, pro který oslovil ke spolupráci zkušené interprety v oboru vokální polyfonie – a tak vznikl Dionysos Now! Soubor pracuje a zkouší ve Vídni, ale má mezinárodní základnu a spolupracuje se špičkovými sólisty v oboru vokální polyfonie.

Dionysos Now! věnuje pečlivou pozornost studiu původních rukopisů a starých tisků. Snaží se vytvářet „katedrály zvuku“, aby posluchač vnímal hudbu tak, jako by z velké výšky obdivoval katedrálu. Jednotlivé cihly a kameny tvořící zdi a klenby v ní splývají v jediný celek, v němž zářivá hudba vytváří jiskřivou energii. Soubor v hudbě hledá a snaží se zachytit v dobrém slova smyslu nakažlivý proud – jako surfař, který našel perfektní vlnu a využívá příležitosti na ní plout, než opět pomine.

Podtitulem letošního ročníku Letních slavností staré hudby je Natura a v pestrém programu tak představí díla známých i méně známých skladatelů renesance i baroka, kteří se nechali inspirovat zvuky zvířat, zahradami, květinami, živly, krajinou, přírodními božstvy a dalšími mytologickými bytostmi neodmyslitelně spjatými s přírodou. To vše v podání předních zahraničních souborů věnujících se staré hudbě a domácího ansámblu Collegium Marianum v autentických prostorách pražských paláců, klášterů i chrámů – koncerty v letošním roce rozezní Emauzský, Strahovský a Břevnovský klášter, zámek Troja, kostel sv. Šimona a Judy.

Dionysos Now! (zdroj Letní slavnosti staré hudby)
Dionysos Now! (zdroj Letní slavnosti staré hudby)

Během festivalových večerů vystoupí například mistři cembala Aapo Häkkinen (Finsko) a Marcos Magalhães (Portugalsko), kteří nabídnou hudební imitace ze světa zvířat a živlů. Dále španělský soubor La Bellemont, v jehož obsazení najdeme vihuelu de mano či španělskou dvojřadou harfu, povede vokální a instrumentální dialog mezi renesančním Španělskem a Itálií. Německou sopranistku Annu-Lenu Elbert doprovodí trojice vynikajících instrumentalistek (Saskia Fikentscher, Kristin von der Goltz, Flóra Fábri) v programu věnovaném přírodním inspiracím v díle Georga Philippa Telemanna a Georga Friedricha Händela. Různým podobám vodního živlu se pak bude věnovat koncert německo-jihoamerického souboru Los Temperamentos. Posluchači se mohou těšit i na originální španělský soubor Windu a hráče na historické perkuse Daniela Garaye. Festival 4. srpna uzavře rezidenční ansámbl Collegium Marianum, který spolu s italskou sopranistkou se sametovým hlasem Robertou Mameli nabídne výběr z děl dvou velikánů barokní opery – Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela.

Součástí festivalu jsou také mezinárodní mistrovské interpretační kurzy Akademie Versailles (lektoři: Paul Agnew, Lenka Torgersen) a interpretační semináře s předními německými interpretkami – Saskií Fikentscher (barokní hoboj, flétny) a Kristin von der Goltz (barokní violoncello).

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments