Kdo se uchází o Ceny Thálie v tanci, pohybovém a alternativním divadle

Herecká asociace oznámila nominace na Ceny Thálie 2024. Slavnostní ceremoniál 31. ročníku divadelních cen se v historické budově Národního divadla uskuteční v sobotu 5. října od 20:00 a jako vždy i v přímém přenosu Českou televizí. Které konkrétní výkony zaujaly odborné poroty v oblasti tanečního a pohybového divadla?
Michal Kováč a Nuria Cazorla García ve Zkrocení zlé ženy (foto Daniel Dančevský)
Michal Kováč a Nuria Cazorla García ve Zkrocení zlé ženy (foto Daniel Dančevský)

V kategorii Balet, tanec a pohybové divadlo byly oznámeny tyto nominace:

Adéla Bendová (Moravské divadlo Olomouc) za roli Elišky/Hany v inscenaci Želary v choreografii Hany Litterové:
„Mladá talentovaná tanečnice Adéla Bendová, působící v olomouckém souboru první sezonu, dostala hned důvěru a příležitost zatančit si hlavní roli v původním baletu Želary. A nutno říci, že tuto možnost naplno využila a její výkon patří k velkým překvapením minulé sezony. V postavě městské Elišky, resp. venkovské Hany, působí naprosto bezprostředně. Přirozeně odkrývá všechny valéry a proměny své postavy. Od pragmatického útěku s neznámým mužem, přes zamilovanost a přizpůsobení se vesnickému životu až po závěrečnou scénu, kdy nenechá nikoho na pochybách o prožívaných pocitech naprostého zoufalství.“

Nuria Cazorla García (Divadlo F. X. Šaldy Liberec) za roli Kateřiny ve Zkrocení zlé ženy v choreografii Mariky Mikanové:
„Nuria Cazorla García, rodačka ze španělského Madridu, již několik let nenechává nikoho na pochybách, že je všestrannou a vynikající tanečnicí. Díky technické suverenitě, přirozenému půvabu se značnou dávkou jižanského temperamentu, a především díky výraznému komediálnímu talentu jednoznačně přesvědčila, že její Kateřina je jedním z výjimečných zjevení na taneční scéně v minulé sezoně.“

Klára Jelínková v Tramvaji do stanice Touha (foto Serghei Gherciu)
Klára Jelínková v Tramvaji do stanice Touha (foto Serghei Gherciu)

Klára Jelínková (Dekkadancers) za roli Blanche DuBois v Tramvaji do stanice Touha choreografa Arthura Pity:
„Klára Jelínková má za sebou bohatou uměleckou kariéru, v níž byly právě výrazově bohaté a dramatické role její doménou. Tuto zkušenost promítá do sugestivního pojetí psychicky labilní Blanche. Je to výkon s obrovskou škálou odstínů. Tušíme nesourodou změť, která se odehrává v její hlavě a nahlodává zbytky psychického zdraví. V závěru jako by se snažila vytřást z hlavy všechen ten ubíjející zmatek. Všudypřítomná technická jistota se v jejím hereckém pojetí prolíná se značnou dávkou niternosti.“

Patrik Čermák (Dekkadancers) za roli Stanleyho Kowalskiho v Tramvaji stanice Touha:
„Patrik Čermák paří k výrazným osobnostem pražské nezávislé taneční scény. Už svou maskulinitou je přímo ztělesněním silného a sebevědomého Stanleye Kowalského. Výborně se mu daří plasticky charakterizovat neurvalou, hrubiánskou, ale i záludnou postavu, z níž prýští testosteron, kdy od erotické vášně je jen krůček k násilí a záchvatu zuřivosti. Zároveň jde o výkon tanečně suverénní, vnímavý k výrazným akcentům Moonovy hudby. Zkrátka strhující výkon po všech stránkách.“

Patrik Holeček (Balet Národního divadla) za roli Franze v Coppélii v choreografii Ronalda Hynda:
„Patrik Holeček je osvědčenou oporou baletního souboru Národního divadla, kde na vysoké úrovni interpretuje role typu danseur noble, ale i kreace současného repertoáru. Jako Franz v pantomimických dialozích s milou Swanildou ukazuje svůj smysl pro humor. Jejich milenecké šarvátky jsou naprosto přirozené, čitelné a zábavné. Roli si od prvního vstupu na scénu užívá, detailně zpracovává každé gesto, i ty nejtěžší technické pasáže zvládá s přehledem a lehkostí. V duetech je citlivým partnerem, svou virtuozitou dominuje především v technice en l’ air, kterou mu choreografie umožňuje naplno předvést v závěrečném jednání.“

Pražský komorní balet – La Strada (foto Serghei Gherciu)
Pražský komorní balet – La Strada (Ennio Zappalà a Bára Müllerová, foto Serghei Gherciu)

Ennio Zappalà (Pražský komorní balet) za roli Zampana v inscenaci La Strada choreografa Jiřího Bubeníčka:
„Hlavní postava příběhu, role kočovného artisty a cirkusáka Zampana, je pro Ennia Zappalà náročná jak po tanečně-technické, tak po výrazové stránce. Tanečník má pro tuto roli všechny předpoklady a zvládá obě tyto polohy s přesvědčivou energií. Jeho tanec je působivě dynamický, plastický; tanečník je jistý v téměř akrobatické partneřině. Zpočátku hrubý, násilnický, citově povrchní Zampano prochází v druhé části inscenace výraznou emoční proměnou, která vygraduje v samotném finále. V závěrečném sólu s velkým prožitkem uzavírá Zappalà dramatický oblouk své postavy.“

  • Cenu za celoživotní mistrovství převezme Josef Kotěšovský, mim a tanečník, který je svou kariérou spjat především se souborem Laterny magiky.

V kategorii Alternativního divadla se podle očekávání mísí i současný tanec:

Martina Hajdyla Lacová – Bodies in Progress (foto Darja Lukjanenko, 3. 7. 2024)
Martina Hajdyla Lacová – Bodies in Progress (foto Darja Lukjanenko, 3. 7. 2024)

Martina Hajdyla Lacová je nominovaná za projekt Bodies Together: „Martina Hajdyla Lacová zaujala porotu časově omezeným působivým projektem Bodies in Progress, v němž mapuje proměny svého těla po mentální i fyzické stránce v období mezi 23. a 38. týdnem těhotenství. V malých divadlech a klubech nebo pod širým nebem vede veřejný dialog s pomalu rostoucí lidskou bytostí uvnitř sebe sama.“

Tereza Hof je nominována za titulní roli v inscenaci Nomi režisérky Báry Viceníkové ve Studiu Hrdinů: „V monodramatu Nomi ztvárnila Tereza Hof legendárního umělce Klause Nomiho. Herečka se soustředí na jeho excentrickou osobnost a vnitřní život. Ukazuje umělce jako vysoce citlivého, v zásadě však osamělého člověka s bohatou fantazií a zálibou v rozličné extravagantnosti, což zdůrazňuje jak činoherními postupy vnitřního monologu, tak pohybovými čísly s využitím široké škály výtvarných a zvukových prostředků.“

Ladislava Jančíková je nominována za roli Ireny v inscenaci 3testry (autoři: Ladislava Jančíková, Petr Smyczek, Michael Sodomka, Divadlo Šumperk): „Všestranný výkon Ladislavy Jančíkové ve (spolu)autorské inscenaci 3testry dokazuje, že také v regionu může vzniknout pozoruhodné experimentální dílo. Šumperská herečka v lehce interaktivním scénickém tvaru zasvěcuje diváky do svých nadějí či pochybností, které prožívá v uzavřeném prostoru svého prvního bytu.“

Temporary Collective: GEO, Tereza Ondrová na Bazaar Festivalu 2024 (foto Vojtěch Brtnický)
Temporary Collective: GEO, Tereza Ondrová na Bazaar Festivalu 2024 (foto Vojtěch Brtnický)

Iris Kristeková je nominovaná za monodrama IRIS, které vzniklo pod režijním vedením Miřenky Čechové z Irisina vlastního životního příběhu, inscenace je uváděna pod hlavičkou Tantehorse: „Herečka Iris Kristeková prostřednictvím autobiografického počinu Iris zveřejňuje extrémní traumata svého dětství. Vyrovnává se se zkušeností sexuálního násilí a manipulace, přičemž léčbu nachází v umění. I proto volí formu stand-upu, s tancem, zpěvem a kabaretními prvky, což v kontrapunktu ještě umocňuje krutost autentických zážitků.“

Tanečnice Tereza Ondrová je nominovaná za výkon v projektu GEO, který vznikl pod hlavičkou Temporary Collective: „V inscenaci GEO ze sebe tanečnice Tereza Ondrová učinila objekt výzkumu, spolu s geologickým podložím divadla PONEC. Na různých místech sálu přikládá k podlaze geofon a nechává zaznít ozvuky formotvorných procesů. S vědeckou organizovaností postupuje od jedné vrstvy ke druhé a v pregnantní angličtině s komickou věcností představuje důležité milníky své umělecké kariéry.“

Širší nominace:

Francesca Amante – za sólovou roli v inscenaci HeArt of Noise (420PEOPLE, Praha)

Kristýna Kmentová – za titulní roli v inscenaci Coco Chanel (Národní divadlo Brno)

Simona Machovičová – za sólovou roli v inscenaci Pulps (420PEOPLE, Praha)

Natalia Metodijeva – za sólovou roli v inscenaci La Dolce Vita (Dekkadancers, Praha)

Bára Müllerová – za roli Gelsominy v inscenaci La Strada (Pražský komorní balet, Praha)

Alina Nanu – za roli Swanildy v inscenaci Coppélia (Národní divadlo, Praha)

Emilia Vuorio – za sólovou roli v inscenaci White Darkness v programu Bdění (Národní divadlo Brno)

Yuta Homma  za roli Věštce v inscenaci Sylf (Divadlo F. X. Šaldy, Liberec)

Aurélien Jeandot – za roli Jozy v inscenaci Želary (Moravské divadlo Olomouc)

Albert Kaše – za sólovou roli v inscenaci La Dolce Vita (DEKKADANCERS, Praha)

Michal Kováč – za roli Petruccia v inscenaci Zkrocení zlé ženy (Divadlo F. X. Šaldy, Liberec)

Gaëtan Pires  za titulní roli v inscenaci Čajkovský (Divadlo J. K. Tyla, Plzeň)

Marek Svobodník – za roli Dr. Coppélia v inscenaci Coppélia (Národní divadlo, Praha)

František Vlček  za sólovou roli v inscenaci Egon Schiele (Jihočeské divadlo České Budějovice)

Širší nominace za alternativní divadlo:

Mark Kristián Hochman – za roli Vojcka v inscenaci VOJCEK_jednorozměrný člověk (Lachende Bestien, Praha)

Tomáš Janypka – za pohybově-performerský výkon v inscenaci  Lonesome COWBOY (Wanda Kaprálová – ZDRUHESTRANY & dadadans, Praha)

Michal Mudrák – za akrobaticko-performerský výkon v inscenaci Teacrobat (Cirko Hopley, Praha)

Pavel Neškudla – za herecký výkon s prvky performance a improvizace v inscenaci LOVE BOMBING (Kolektiv Nesladim, Cítov)

Lumíra Přichystalová – za performerský výkon v inscenaci Já, Diagnóza (+-VeDvou, Praha)

Z komentářů umělců:

„S DEKKADANCERS opakovaně dokazujeme, že nezávislé taneční skupiny jsou hybatelé tanečních trendů. Aktivně posouváme celkové vnímání tance u široké společností a vzděláváme taneční publikum o síle tanečního dopadu a sdělení. Oproti velkým národním institucím, které sahají spíše po již zavedených umělcích a po jistotě, nezávislý sektor pulsuje odvážností. Pro relativně malou skupinu nezávislých umělců jsou spolupráce, při které vznikla právě Tramvaj do stanice Touha, La Dolce Vita, nebo také Kniha džunglí či Jonathan Livingston Racek, velmi nadstandardní. Troufám si říct, že kvalitou a mírou dopadu zcela ojedinělé. Každý z těchto projektů je pro nás riskantní, ale o to větší je to radost, když jsou takto oceněny. A naši tanečníci…to jsou hrdinové taneční scény!“ komentuje výrazný letošní úspěch souboru Dekkadancers umělecký a výkonný šéf Štěpán Pechar.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments