Když se sejdou dva perfektně sehraní profesionálové

Komorní koncert Pardubického hudebního jara

Polovina koncertů 38. ročníku Pardubického hudebního jara (3. března – 10. května 2016) se koná mimo krajské město, které je v názvu tohoto mezinárodního festivalu. O tom, že úroveň akcí v městech a obcích regionu nikterak nepokulhává za hlavními „taháky“ soustředěnými do Pardubic, se mohli přesvědčit i návštěvníci, kteří v pátek 15. dubna přišli do synagogy v Heřmanově Městci, pětitisícovém městečku na úpatí Železných hor. Organizátoři festivalu pro ně připravili koncert, na němž vystoupili japonský flétnista Yoshimi Oshima a Jaroslav Tůma, který se tentokrát představil coby hráč na cembalo a fisharmoniku. Stejný pořad se uskutečnil o den dříve na pardubickém zámku a v sobotu 16. dubna s ním zamíří oba interpreti ještě do malebných Kameniček na Hlinecku.

Pardubické hudební jaro 2016 – Jaroslav Tůma, Yoshimi Oshima – Heřmanův Městec 15.4.2016 (foto Miloš Kolesár)
Pardubické hudební jaro 2016 – Jaroslav Tůma, Yoshimi Oshima – Heřmanův Městec 15. 4. 2016 (foto Miloš Kolesár)

Všestranného umělce a odborníka na nejrůznější nástroje svého oboru Jaroslava Tůmu asi není třeba blíže představovat, v českém prostředí není neznámé ani jméno jeho japonského spoluhráče. Yoshimi Oshima (1958) vystudoval hru na flétnu v Kjótu a ve Vídni a po úspěchu v Mezinárodní soutěži dechových nástrojů UFAM v Paříži mimo jiné působil v letech 1987-1989 jako první flétnista Symfonického orchestru Československého rozhlasu v Praze a později vystupoval i s dalšími českými tělesy a komorními soubory, například se Sukovým komorním orchestrem, Symfonickým orchestrem hl.m. Prahy FOK, souborem Virtuosi di Praga, Doležalovým a Kociánovým kvartetem. V současné době působí v Japonsku jako sólista a komorní hráč, od roku 1997 je profesorem Hudební akademie v Kjótu, kde nyní zastává také funkci děkana. S Jaroslavem Tůmou vystupuje společně již řadu let a jejich koncerty jsou zajímavé především programovou skladbou vycházející jak z děl předepisujících použité nástroje, tak z nejrůznějších úprav. V zajímavém spojení se tak dostávají vedle sebe různé hudební styly. Sympatické přitom je, že interpreti o svých nástrojích rovněž zasvěceně pohovoří.

Pardubické hudební jaro 2016 – Jaroslav Tůma, Yoshimi Oshima – Heřmanův Městec 15.4.2016 (foto Lada Kolesárová)
Pardubické hudební jaro 2016 – Jaroslav Tůma, Yoshimi Oshima – Heřmanův Městec 15. 4. 2016 (foto Lada Kolesárová)

Bylo tomu tak i v Heřmanově Městci, kde Jaroslav Tůma nejprve představil kolegovu flétnu, na niž bylo použito ryzí čtyřiadvacetikarátové zlato, a poté své cembalo vyrobené v roce 1988 Františkem Vyhnálkem ze sto padesát let starého vyzrálého dřeva pocházejícího z jistého zámečku v severních Čechách. Mnozí posluchači se vůbec poprvé setkali s fisharmonikou a dozvěděli se, že jde o jednu z nejstarších forem harmonia. Ta, na kterou Tůma při Pardubickém hudebním jaru zahrál, byla postavena někdy mezi roky 1850 a 1860.

Od prvních okamžiků dali oba interpreti najevo svou perfektní sehranost, podloženou profesionalitou, dlouholetou zkušeností i permanentním okouzlením ze hry. Dokonalé ovládání nástroje je pro oba naprostou přirozeností, hráči spolu nepotřebují soutěžit ani se jakkoli předvádět nad rámec autorských záměrů a poselství, přirozeně se doplňují a respektují jeden druhého. Vzniká tak naprosto čistý tvar, který je radost vnímat. Spontaneita není vyloučena, nad vším ale vítězí krystalická uměřenost hudebního projevu.

Pardubické hudební jaro 2016 – Jaroslav Tůma, Yoshimi Oshima – Heřmanův Městec 15.4.2016 (foto Miloš Kolesár)
Pardubické hudební jaro 2016 – Jaroslav Tůma, Yoshimi Oshima – Heřmanův Městec 15. 4 .2016 (foto Miloš Kolesár)

V nádherném prostředí zrekonstruované synagogy proto ve jménu hudby vůbec nepůsobí jakkoli nevhodně či snad rušivě Ave Maria (Bach – Gounod) ani jiné skladby. Posluchači soustředěně vyslechli dílo Händelovo, Scarlattiho ve spolehlivé Tůmově sólové interpretaci, příjemným bonbónkem se stal Benátský karneval, op. 14 Paula-Agricole Genina pro flétnu a doprovod. Na výběr z L’Organiste Césara Francka, zahraný Jaroslavem Tůmou na fisharmoniku, plynule navázala ukolébavka Dolly Gabriela Faure i úprava Akiko Oshimy Nightclubu 1960Historie tanga Astora Piazzolly. Po malé přestávce koncert jakoby zvážněl, na program se totiž dostala Händelova Ciaccona G dur pro cembalo a především Bachova Sonáta h moll, jejíž tónina nepřipouští přílišnou odvázanost. Závažnost druhé části večera ovšem jen podtrhla mistrovství obou hráčů, jejich poctivý a zároveň hluboce pokorný přístup k tvorbě hudebních velikánů i k vnímavým posluchačům.

A tak je nutno ocenit dramaturgii festivalu, která takto pojaté koncerty přináší i do míst více či méně vzdálených od tradičních hudebních center. Rovněž lidé na venkově si zaslouží vyslechnout opravdovou uměleckou špičku, jež nemá zapotřebí jakkoli se podbízet.

Pardubické hudební jaro 2016 – Jaroslav Tůma, Yoshimi Oshima – Heřmanův Městec 15.4.2016 (foto Lada Kolesárová)(4)
Pardubické hudební jaro 2016 – Jaroslav Tůma, Yoshimi Oshima – Heřmanův Městec 15. 4. 2016 (foto Lada Kolesárová) (4)

Hodnocení autora recenze: 90 %

Pardubické hudební jaro 2016
Komorní koncert
Yoshimi Oshima (flétna)
Jaroslav Tůma (cembalo, fisharmonika)
14., 15. a 16. dubna 2016 Rytířský sál zámku Pardubice / synagoga Heřmanův Městec / kostel Nejsvětější Trojice Kameničky
(psáno z koncertu 15. 4. 2016)

program:
Johann Sebastian Bach / Charles Gounod: Ave Maria
Georg Friedrich Händel: Sonáta F dur pro flétnu a basso continuo
Domenico Scarlatti: Sonáta a moll – L429 pro cembalo
Domenico Scarlatti: Sonáta E dur – L375 pro cembalo
Paul-Agricole Genin: Benátský karneval, op. 14, pro flétnu a doprovod
César Franck: L´Organiste (výběr)
Gabriel Faure: Dolly – ukolébavka, op. 56, č. 1 pro flétnu a doprovod
Astor Piazzolla: Historie tanga – Nightclub 1960 (arr. Akiko Oshima)
Georg Friedrich Händel: Ciaccona G dur pro cembalo
Johann Sebastian Bach: Sonáta h moll pro flétnu a cembalo, BWV 1030

www.pardubickehudebnijaro.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Komorní koncert -J.Tůma, Y.Oshima (Pardubické hudební jaro 2016)

[yasr_visitor_votes postid="208116" size="small"]

Mohlo by vás zajímat