Klarinetistka Anna Paulová vydává debutové album
Bohuslav Martinů i Karel Husa byli čeští skladatelé, kteří většinu života prožili v zahraničí, především v Paříži a Americe. Oba studovali v Paříži u významných osobností (jako byli Arthur Honegger a Nadia Boulanger pro Husu a Albert Roussel a Charles Koechlin pro Martinů). Oba měli francouzské manželky. Oba byli ovlivněni lidovou hudbou a moravským folklórem, což je slyšet především v jejich tvorbě pro klarinet. Oba za své skladby obdrželi prestižní ocenění.
Skladatel Karel Husa sbíral cenné zkušenosti v Paříži 40. a 50. let. Silným pramenem inspirace mu však byla i lidová hudba jeho vlasti a blízkého Slovenska. Ta je nepřeslechnutelná ve Slovenských evokacích a Čtyřech českých skicách. V mladších skladbách pro nejrůznější obsazení s klarinetem už slyšíme více Husu novátorského a experimentujícího, vždy však píšícího srozumitelně a laskavě pro posluchače. Jako jakási předehra zaznívá na novém albu klarinetistky Anny Paulové půvabná a místy teskně znějící Sonatina Bohuslava Martinů.
„Na svém novém albu bych ráda představila komorní skladby skladatelů Karla Husy a Bohuslava Martinů v různém nástrojovém obsazení. Oba skladatele pojí podobný životní osud, ale také jejich vztah k lidové hudbě a folkloru,“ uvedla klarinetistka Paulová, a dodala: „Myslím si, že jako Češi dokážeme nejlépe porozumět právě českým skladatelům. Chtěla bych citovat Karla Husu: ‚Česká hudba je světový fenomén‘. Je úkolem nás interpretů reprezentovat českou hudbu v zahraničí, stejně tak jako interpretovat skladby světových skladatelů v Čechách.“
Anna Paulová nejdříve nastudovala Husovy Tři studie pro klarinet sólo a s touto skladbou se stala absolutní vítězkou prestižní soutěže a chystala se Karla Husu kontaktovat, protože jí jeho skladba velmi oslovila a chtěla mu poděkovat. Krátce poté jí však zasáhla zpráva o jeho úmrtí. Později začala studovat jeho další skladby jako například Sonatu a tre pro housle, klarinet a klavír nebo Slovenské evokace pro klarinet, violu a violoncello. Velmi ji zaujalo, jak Karel Husa využívá nových technických a výrazových možností klarinetu, jako je například breath tone, reedy tone nebo natural tone. Anně se líbí, že i když je každá jeho skladba jiná, že nezapře svůj smysl pro stavbu a inspiraci ptačím zpěvem a moravským folklorem.
Anna Paulová se při nahrávání svého supraphonského debutu obklopila vynikajícími hudebníky – klavíristou Ivo Kahánkem, flétnistou Otou Reiprichem, fagotistou Janem Hudečkem, houslistou Janem Fišerem, violistkou Kristinou Fialovou a violoncellistou Vilémem Vlčkem. Její nahrávka dává naději, že se dílo pozoruhodného skladatele dostane do širšího povědomí.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]