Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Klášter sv. Anežky České byl svědkem osobitého přednesu sólisty Jiřího Bárty
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Klášter sv. Anežky České byl svědkem osobitého přednesu sólisty Jiřího Bárty

Ve spolupráci s Národní galerií Praha uspořádal dne 25. listopadu 2021 Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK komorní koncert v prostorách Anežského kláštera, na němž vystoupil sólový violoncellista Jiří Bárta společně s klavíristkou Terezií Fialovou. Jelikož byl tento koncert součástí cyklu koncertů Obrazy a hudba, mohli se diváci těšit na odbornou přednášku kurátorky Národní galerie Praha k obrazu Jana Preislera „Studie k obrazu z většího cyklu“.

Petra Žemličková
Publikováno 27/11/2021
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Terezie Fialová, Jiří Bárta (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK)
Terezie Fialová, Jiří Bárta (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK)

Promítaný obraz „Studie k obrazu z většího cyklu“ (1902) od malíře Jana Preislera, který zaujal především svou barevností a skrytou symbolikou, vytvořil krásné a zajímavé pozadí pro dnešní koncert.

Rudé světlo, jímž byla robustní stěna kláštera nasvícena, umocňovalo tajemnou atmosféru jeviště, odkud se nejprve ozvaly sladké tóny violoncella, ke kterým se o dva takty později připojil klavír ve skladbě Nocturno, op 19, č. 4 Petra Iljiče Čajkovského. Melancholická melodie, která byla hrána prostě, nebyla v podání Jiřího Bárty zbytečně přeromantizována velkým vibratem, jak je u jiných interpretů zvykem. Tón se zdál být na poslech křehký, avšak nepostrádal sytost a barvu zvuku. V jeho nitru bylo cítit napětí, v němž eskalovala původní tónina cis moll, ve které byla skladba provedena. Klavír doprovázel violoncello jemně a citlivě, dynamicky se mu naprosto přizpůsoboval. Prostřední část Nokturna byla živelnější a poté se opět proměnila do tklivé melodické linky s hedvábným tónem, jež skončil mistrným diminuendem.

Skladba Smutek utek od Martina Smolkybyla pro mnohé posluchače novinkou. Byla napsána v roce 2018 pro Mezinárodní hudební festival Kutná hora přímo pro Jiřího Bártu, kde se konala i její premiéra. Tato hudba působila velmi avantgardně a k jejímu úplnému rozboru by si ji musel posluchač vyslechnout několikrát. V úvodu skladby zazněl krátký motiv klavíru, jehož dozvuk byl držen pedálem do opětovného zaznění motivu. Po delším klavírním úseku se přidal violoncellový hlas, který nejprve hrál velmi úzkým tónem a poté vytvářel dynamické oblouky. V této skladbě se neobjevuje souvislá melodie, spíše využívá možnosti nástrojů jako výrazových prostředků hudby: u violoncella dynamiku, velké zběsilé vibrato, flažolety či užití sordiny. Tato skutečnost vybízela posluchače k mimohudebním asociacím. Například začátek klavírního motivu připomínal zvonící telefon, nebo zvonky, velké vibrato violoncella zpodobňovalo letící mouchu, flažolety by mohly představovat promarněný čas smutkem a tak dále.

Na tuto skladbu navázala Šostakovičova Sonáta pro violoncello a klavír d moll, op. 40. Ušlechtilá melodie první věty začala jemným tónem jak violoncella, tak i klavíru. Objevila se zde i precizně zahraná znělá pizzicata. Druhá věta byla energická, naproti tomu se ve třetí větě linula srdcervoucí melodie, která pohltila diváky. V místech zastavení hudebního proudu zpívalo violoncello bez vibrata, což stupňovalo napětí hudby. Čtvrtá věta završila tento koncert velkolepě a vyvolala v sále obrovský potlesk. Jiří Bárta dodal této sonátě svůj osobitý výraz, brilantní techniku a kvalitu tónů – zejména basových, které se rozléhaly celým sálem. Spolupráce s klavírem byla během tohoto večera bezchybná.

Díky nadšeným divákům se rozhodli umělci pro virtuózní přídavek, který se stal sladkou hudební třešničkou tohoto jedinečného večera.

Terezie Fialová a Jiří Bárta
25. listopadu 2021, v 19:30 hodin
Klášter sv. Anežky České

Program:
Petr Iljič Čajkovskij: Nocturno, op. 19, č. 4
Martin Smolka: Smutek utek
Dmitrij Šostakovič: Sonáta pro violoncello a klavír d moll, op. 40

Účinkující:
Terezie Fialová – klavír
Jiří Bárta – violoncello

TémataJiří Bárta (1964)SEZSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOKTerezie Fialová
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Balet Národního divadla na zájezdu v izralském Tel Avivu
Další článek Klára Jelínková: Nejhorší je tančící tělo bez duše (1)
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up