Klavírista Martin Kasík provedl publikum Obrázky z výstavy

16. října 2021 neodradilo příznivce klavíru ani chladné počasí a sešli se ve Dvořákově síni, aby si vyposlechli klavírní recitál sólisty Martina Kasíka, který se konal pod záštitou Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Ačkoliv nebyl sál plně obsazen, sklidil výkon interpreta zasloužený potlesk.

Martin Kasík (zdroj Martin Kasík)
Martin Kasík (zdroj Martin Kasík)

Program koncertu Martina Kasíka zahrnoval především skladby českých skladatelů: Bedřicha Smetany, Vítězslava Nováka a Klementa Slavického a v druhé polovině originální Obrázky z výstavy ruského skladatele Modesta Petroviče Musorgského, kde skladatel provází posluchače od jednoho obrazu k druhému a odděluje je různými variacemi Promenády. Tento klavírní cyklus vznikl na počest malíře Viktora Hartmanna, jehož petrohradská výstava se konala po roce od jeho smrti a byla podnětem pro Modesta Petroviče Musorgského, aby svému příteli zkomponoval a věnoval hudební památku.

Úvod zahájil český tanec č. 1 Furiant z Českých tanců (II. Řady), který vnesl ducha a charakter tak typický pro Bedřicha Smetanu. Přednes tohoto tance byl energický, ve srozumitelném tempu, a i když interpret disponuje lehkou technikou, některá místa ve skladbě záměrně zatěžkával, aby lépe vystihl charakter tohoto tance. Interpret hrál velmi jemným zvukem, kde nejvyšší polohy zněly jako zvonky a naproti tomu spodní tóny obsahovaly širokou škálu barev zvuku. Ve druhém tanci č. 7 Hulán se objevily poeticky zazpívané melodie, které se přelévaly z levé ruky do pravé a tvořily tak nepřetržitý hudební tok, který posluchače přímo nutil se zasnít a rozjímat. V momentě, kdy se tento tok proměnil ve vodotrysk klavírní precizně hrané techniky, chyběla hlavní melodii určitá vášeň, která většinou posluchače strhne. Interpret je spíše introvertnější typ, a tak skladba vyzněla éteričtěji. Třetí tanec č. 4 Medvěd kombinoval smutnější a veselejší nálady s významným podílem basové složky, která lahodila svým sametovým zvukem každému uchu v sálu. Díky vysoké kultuře zvuku se jednalo především o kultivovaného medvěda.

Smetanovy České tance představovaly lidovější složku programu první poloviny koncertu, která byla i jednodušší na poslech. Vzpomínky op. 6 od Vítězslava Nováka zaujaly v úvodu tklivou melodií, rozličnými harmoniemi, které byly kontrastem k předchozímu programu a mnohem lehčím dojmem ze hry. Druhá věta Inquieto působí jako když nastoupíte do rozjetého vlaku, velkou roli zde hraje opět dokonalá technika a práce s dynamikou, která byla plastická. Třpytivý zvuk melodie ve vyšších polohách a delší diminuenda do ztracena umocnily dojem virtuozity. Do klidného začátku třetí věty se v publiku ozval mobil, nicméně klavírista se nenechal vyrušit a pokračoval ve své hře. Lehké odtahy, klenuté melodické oblouky a romantická nálada tohoto díla vybičovala publikum k většímu potlesku.

Následoval modernější obsah programu – Tři skladby pro klavír od Klementa Slavického, který využívá více krajních poloh a disonancí. Klavírista tyto skladby zahrál virtuózně stejně jako předchozí, první skladba obsahovala rychlou, ale jemně hranou techniku a místy na začátku připomínalo zvuky staré digitální videohry. Tempo třetí věty bylo až zběsilé, někdy se i zdálo, že se interpret snad kláves ani nedotýká, ale jen je hladí. Tyto skladby byly efektním zakončením první poloviny koncertu.

Nicméně tomuto večeru kralovaly Obrázky z výstavy od Modesta Petroviče Musorgského. Majestátní téma Promenády znělo sálem a působilo orchestrálním zvukem. Jasný zvuk a slavnostní nálada byla vystřídána chaosem, který způsobil Gnomus. Hluboké tóny a trylky umocňovaly škodolibost tohoto tvora. Další variace Promenády nás zavedla do Starého hradu, jehož melodie byla v podání Martina Kasíka působivá a dojemná. Tuileries (Hrající si děti se škádlí) vnesly do přednesu určitou hravost a rozvernost, která byla po zadumaném a závažném tématu Starého hradu osvěžující. Tempa všech částí byla optimální. Velká brána kyjevská působila v pomalém tempu závažně, velkolepě a pohrávala si s tématem Promenády, které triumfálně ukončilo koncert. Bohužel struna v klavíru byla uvolněná, a tak nemohl klavírista držet konečný tón dlouze. Následovaly bouřlivé ovace, které byly odměněny dvěma přídavky. Tento recitál byl příjemným zážitkem v této pošmourné podzimní době a doufejme, že jich bude stále více.

Martin Kasík – Klavírní recitál
16. října 2021, 19:30 hodin, Rudolfinum, Dvořákova síň

Program:
Bedřich Smetana: Furiant
Bedřich Smetana: Hulán
Bedřich Smetana: Medvěd
Vítězslav Novák: Vzpomínky
Klement Slavický: Tři skladby pro klavír
Modest Petrovič Musorgskij: Obrázky z výstavy

Účinkující:
Martin Kasík – klavír

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


2.3 3 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments