Klavírista Pierre-Laurent Aimard – obávaný génius
Ve čtvrtek 20. listopadu se v pražském Rudolfinu uskuteční třetí koncert z letošního ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Bude jím recitál francouzského klavíristy Pierra-Laurent Aimarda.„Skvělý pianista – jeden z těch obávaných Francouzů, kteří se snad museli narodit se třemi mozky,“ píše o Aimardovi hudebník kritik Geoff Brown v londýnských The Times, ve zjevné narážce na jeho ohromný repertoárový záběr. Aimard je totiž schopen výborně zahrát hudbu barokních mistrů, stejně jako nejmodernější kompozice současné avantgardy.
Do Prahy přijíždí Pierre-Laurent Aimard s čistě bachovským programem. V rámci jednoho večera zazní kompletní uvedení prvního dílu Dobře temperovaného klavíru, hudebního klenotu Johanna Sebastiana Bacha. Přestože hraje na moderní nástroj, který našel svou podobu a zvuk až mnoho let po Bachově smrti, daří se Aimardovi skvěle vystihnout ducha skladeb, které byly v první polovině osmnáctého století hrány především na cembalo, a navíc zaujmout inovativním přístupem. Pokud se řadíte k těm, co odmítají poslouchat Bacha na moderní klavír, právě Aimard by vás mohl přesvědčit!
Na mezinárodní scéně patří Pierre-Laurent Aimard mezi pianistickou elitu. Každý rok hraje tento lyonský rodák (1957) s předními orchestry světa a spolupracuje se špičkovými dirigenty (Christoph von Dohnányi, Gustavo Dudamel, Riccardo Chailly, Vladimir Jurowski, Péter Eötvös, Nikolaus Harnoncourt, Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen a další). Od roku 2009 je uměleckým ředitelem proslulého festivalu v Aldeburghu v hrabství Suffolk ve východní Anglii. Kromě toho předává své zkušenosti jako profesor na Pařížské konzervatoři, vede mistrovské kurzy a různé workshopy po celém světě.Kariéra tohoto odchovance slavné Yvonny Loriod na Pařížské konzervatoři a posléze legendární Marie Curcio v Londýně začala již v jeho šestnácti letech, kdy získal roku 1973 první cenu na Messiaenově soutěži a tři roky poté jej Pierre Boulez jmenoval prvním sólovým pianistou Ensemble intercontemporain. Dodnes je živou součástí jeho repertoáru hudba dvacátého a jednadvacátého století, včetně novinkové tvorby. Po celý svůj profesní život úzce spolupracuje s předními skladatelskými osobnostmi, k nimž kromě Messiaena a Bouleze patřil a patří György Kurtág, Karlheinz Stockhausen, Elliott Carter, George Benjamin, dlouhodobý byl jeho vztah s Györgyem Ligetim, jehož kompletní klavírní dílo natočil. Nedávno premiéroval klavírní koncert Le Désenchantement du monde Tristana Muraila, klavírní trio Epigrams nestora americké hudby Elliotta Cartera (1908–2012), který tento svůj poslední opus napsal pro Pierra-Laurenta Aimarda. Aktuálně má pianista na repertoáru nový klavírní koncert Responses Sira Harrisona Birtwistla, který uvedl ve světové premiéře 24. října 2014 v mnichovském Herkulessaalu se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu a dirigentem Stefanem Asburym a dále jej hraje s jinými významnými orchestry v Portu, Londýně a Bostonu. Na jaře 2015 má Aimard v plánu recitálové turné s Tamarou Stefanovich, na kterém oba pianisté provedou kompletní klavírní dílo Pierra Bouleze jako koncertní dárek ke skladatelovým devadesátým narozeninám.
Držitel Nobelovy ceny za mír, německý filosof a lékař Albert Schweitzer jednou o Bachově díle, které zazní na čtvrtečním recitálu, řekl: „Člověk hudbu Temperovaného klavíru nejen vychutnává, ale skrze ni se stává lepším. Radost, bolest, pláč, nářek, smích: to vše nám v ní zní, ale tak, že tóny, které to vyjadřují, nás přenášejí ze světa nepokoje do světa klidu…“
Recitál Pierra-Laurent Aimarda v pražském Rudolfinu se uskuteční v rámci Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného ve čtvrtek 20. listopadu.
Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2014
Pierre-Laurent Aimard (klavír)
20. listopadu 2014 Dvořákova síň – Rudolfinum Praha
program:
Johann Sebastian Bach: Dobře temperovaný klavír – 1. díl, BWV 846-869
Foto archiv Pražského jara
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]