Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Klavírista Tomáš Víšek vydává nové CD plné překvapení
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Klavírista Tomáš Víšek vydává nové CD plné překvapení

V době, kdy existují nejméně tři (nyní už vlastně čtyři) kompletní nahrávky Dvořákova klavírního díla, najdou se ještě skladby, které na CD dosud nikdy nevyšly – zůstaly v rukopise nebo byly tiskem vydány jen jednou, mimo souborné vydání či jen jako suplement, jenž nebyl nikdy opakován.

Jindra Nečasová NardelliPR
Publikováno 05/10/2021
sdílejte:
1 minut čtení
sdílejte:
Tomáš Víšek (zdroj Tomáš Víšek)
Tomáš Víšek (zdroj Tomáš Víšek)

Ne u všech je bezpečně prokázáno Dvořákovo autorství (Pauperia-Mazur) nebo autenticita jeho klavírních úprav (Polka B-dur, Galop), ale vše je obsaženo v Burghauserově Tematickém katalogu – k Dvořákovi tudíž patří. Tomáš Víšek, známý svým neúnavným hledačstvím neobvyklého (například na CD jako první uvedl klavírní skladby Karla Bendla, Jaroslava Křičky, Otakara Šína, Václava Kaprála, Iši Krejčího a dalších), se dokonale ztotožnil se světem Dvořákovy doby, velmi pečlivě připravil podle dostupných rukopisů skladby pro natáčení (v tištěných notách bylo nečekaně velké množství chyb) a nyní předkládá CD „Antonín Dvořák: Unreleased“– kolekci 18 skladeb, jež přinesou nejedno překvapení. Věděli jste, že slavná Humoreska vypadala původně trochu jinak? Že autocenzura Dvořákova byla někdy až zbytečně velká, že jen díky jemu se dochoval popěvek z jeho letního sídla na Vysoké – nebo že se na naléhání přátel pokusil o novou americkou hymnu? A nakonec, že stačí připsat pár taktů nebo se pořádně podívat do not a nedokončené skladby se rázem stanou dokončenými…

Nabízí se samozřejmě otázka, zda má cenu připomínat u skladatelů jejich díla napohled „školní“, „okrajová“, která dějinný soud odsunul do zapomenutí? Tomáš Víšek nás každým tónem přesvědčuje, že v tomto případě ano.

TémataSEZTomáš Víšek
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Angélique Kidjo, Moravský podzim 1. října 2021 (zdroj Moravský podzim) Moravský podzim ovládl minimalismus, world music a 100. výročí narození Jana Nováka
Další článek Hana Jasanská (zdroj Hana Jasanská, foto Peter Remeník) Konzervatoř Evangelické akademie oslaví 30. výročí založení koncertem
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up