Komiksová dvojčata v Salcburku: Jonas Kaufmann poprvé jako Turridu a Canio

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Aktualizováno

Poznamenejte si, prosím: 16., 19. a 22. ledna a 3. a 6. února 2016. Máte zapsáno? Pokud ano, pak vězte, že v uvedených dnech bude v drážďanské Semperově opeře možné zhlédnout provedení Sedláka kavalíra a Komediantů v téže scénické podobě, v jaké byla k vidění na letošním Velikonočním festivalu v Salcburku. Tuto osobní návštěvu divadla vám s bezmála ročním předstihem doporučuji hned z několika důvodů. Prvním je prostý fakt, že popsat věrohodně slovy vše, co se na jevišti odehrávalo, považuji takřka za nemožné (ačkoli se o to hodlám alespoň pokusit). Ani alternativa v podobě připravovaného DVD záznamu nejspíše přímou zkušenost nenahradí; nechci podceňovat kreativitu televizních profesionálů, ale mám za to, že je režisér a scénograf Philipp Stölzl tentokrát postavil před mimořádně tvrdý oříšek. Nu a dalším důvodem je moje přesvědčení, že se zimní výlet za Mascagniho a Leoncavallovými dvojčaty do blízké saské metropole určitě vyplatí. Protože na tenhle zážitek určitě jen tak nezapomenete…

Ale vraťme se zpět do Salcburku. Právě skončený ročník Osterfestspiele lze charakterizovat slovy „do třetice všeho dobrého“. Třetím rokem je totiž rezidenčním orchestrem renomovaného festivalu Staatskapelle Dresden a jeho uměleckým ředitelem dirigent Christian Thielemann. Ten zahájil svou vládu nad velikonoční hudební přehlídkou v roce 2013 nastudováním Wagnerova Parsifala v režii Michaela Schulze a s Johanem Bothou v titulní roli. Už tenkrát bylo zřejmé, že se po odchodu Berlínských filharmoniků usídlilo v Salcburku těleso věhlasem i kvalitou přinejmenším srovnatelné a že o prvotřídní operní inscenace a reprezentativní koncerty nebude festival ochuzen ani do budoucna. Předešlá slova potvrdila v loňském roce premiéra Straussovy Arabelly v opulentní scénické podobě režisérky Florentine Klepper. Dech bralo už samotné pěvecké obsazení: Renée Fleming, Thomas Hampson, Gabriela Beňačková, Albert Dohmen, Jane Henschel, Daniel Behle… Povinnou oslavu dvoustých narozenin svého někdejšího kapelníka Richarda Wagnera i připomínku stého padesátého jubilea Richarda Strausse, jehož opery se vydávaly do světa povětšinou z Drážďan, měla tedy Staatskapelle za sebou – a v obou případech ve velkém stylu.

Náplň letošního programu měla tvořit k předchozím holdům odkazu německých skladatelských gigantů jistou protiváhu. Tři orchestrální koncerty se soustředily zejména na díla ruských skladatelů Petra Iljiče Čajkovského, Dmitrije Šostakoviče a Sergeje Prokofjeva. Publiku se v nich kromě šéfdirigenta Thielemanna představili také Daniele Gatti, Nikolaj Znaider, Arcadi Volodos nebo dcera zakladatele festivalu Herberta von Karajana Isabel Karajan v roli vypravěčky v Prokofjevově Péťovi a vlkovi. Italskou hudební tvorbu pak zastupovalo dvojí provedení Requiem Giuseppe Verdiho. Jména jeho vokálních sólistů už sama o sobě zaručovala vyprodaný Velký festivalový dům: Liudmyla Monastyrska, Anita Rachvelishvili, Jonas Kaufmann a Ildar Abdrazakov. Středobodem Osterfestspiele je však vždy operní produkce a v ní zazněly poprvé v historii festivalu populární veristické jednoaktovky Sedlák kavalír Pietra Mascagniho a Komedianti Ruggera Leoncavalla. Když bylo před rokem oznámeno, že Maestro Thielemann bude dirigovat inscenaci uznávaného filmaře, divadelníka a audiovizuálního mága Philippa Stölzla a že v ní role Turrida i Cania poprvé ztvární tenorová superstar Jonas Kaufmann, dostala celá událost okamžitě nádech pravé operní senzace. Po návštěvě druhého (a posledního) festivalového představení na velikonoční pondělí 6. dubna musím konstatovat, co jsem naznačil už výše. Totiž že „senzace“ je to pravé slovo, které celou událost charakterizuje téměř dokonale.

Předpokládám, že se jménem Philippa Stölzla (1967) se většina operních milovníků setkala teprve roku 2007, kdy se jedním z nejvýraznějších počinů Salzburger Festspiele stalo jeho spektakulární pojetí Berliozova Benvenuta Celliniho v hudebním nastudování Valerije Gergijeva. (Mimochodem – v roli Pompea zde tenkrát svou mezinárodní pěveckou dráhu zahájil Adam Plachetka.) Rodák z Mnichova měl tehdy za sebou kariéru vyhledávaného scénografa, ale především tvůrce videoklipů pro hvězdy typu Madonny či Micka Jaggera a následně i režiséra celovečerních filmů. Bohatá imaginace, blízký vztah k moderním technologiím i chuť experimentovat se syntézou různých stylů, témat a uměleckých oborů v rámci jednoho projektu přivedla Stölzla i k operní režii. Kromě nepřehlédnutelného salcburského debutu se s dalšími inscenacemi představil i v Basileji, Stuttgartu či Berlíně. V tamní Státní opeře se nedávno dočkalo zvýšené pozornosti jeho ztvárnění Verdiho Trubadúra s Plácidem Domingem a Annou Netrebko v hlavních rolích, které se následně objevilo i na DVD firmy Deutsche Grammophon.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mascagni: Cavalleria rusticana (Osterfestspiele Salzburg 2015)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Leoncavallo: Pagliacci (Osterfestspiele Salzburg 2015)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


5
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
richardh

Na YouTube jsou už záznamy obou oper.

HanaS

Komedianti tam nejsou – pokud jste je našel, napište prosím odkaz

Štěpánka

Byla jsem na generalce obou oper a musím opravdu říct, ze tak výbornou režii a scénu jsem uz dlouho neviděla. Konečně neco s nápadem, energii a smyslem! Orchestr byl taktéž výborný, stejne tak (az na malé výjimky) i sólisté! Z generalky jsem odcházela nadšená!! Kdo na možnost zajet do Dresden, měl by to určitě udělat!

richardh

Po takovéto recenzi představení v duchu “vidím i slyším” – skvělé!
Miluju recenze, ve kterých si přečtu “jen tak mimochodem” další “nadstandardní” informace; tohle je jedna z nich. Takové čtení mě nejen informuje, ale i baví…