Koná se 26. ročník Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci

Po posluchačsky i mediálně velmi úspěšném 25. ročníku  připravili organizátoři pro letošní rok Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc, který se koná 22. září – 20. října 2019 dramaturgicky bohatý program, který sahá od středověku do hudby současné. Oproti ročníkům předchozím zazní na letošním festivalu i řada děl instrumentálních a společně s vokálními sólisty se představí i několik špičkových hráčů na sólové nástroje. Vedle českých a moravských umělců zavítá do Olomouce i řada interpretů ze Slovenska, Spolkové republiky Německo a  Nizozemí. 
Smetanovo trio (zdroj fb festivalu)

Úvodní koncert (22. 9.) v dómu sv. Václava představí málo provozované, ale přitom velmi působivé dílo Césara Francka oratorium Sedm posledních slov Krista na kříži pro sóla, sbor a orchestr z roku 1850. Tato posluchačsky vděčná romantická kompozice bude uvedena Elegií a následně Koncertem pro trubku a orchestr Alexandra Grigorjeviče Aruťunjana, kde se sólového partu ujme slovenský charismatický trumpetista  Juraj Bartoš. Zahajovací koncert zazní v nastudování dirigenta Jaromíra Michaela Krygela.

Druhý koncert (29. 9) v kostele Zvěstování Páně představí v interpretaci bratislavského souboru Il Cuore Barocco duchovní hudbu italského baroka. Zazní instrumentální díla Pietra Locatelliho a Antonia Vivaldiho a vokálně-instrumentální Stabat Mater Giovanniho Batisty Pergolesiho.

Třetí koncert festivalu (2. 10.) v arcibiskupském sále je věnován vztahu olomouckého arcibiskupa arcivévody Rudolfa Jana a Ludwiga van Beethovena. V interpretaci Smetanova tria zazní výběr ze skladeb, které Beethoven věnoval svému žákovi a mecenáši.

Mnohaletý host olomouckého festivalu Český filharmonický sbor Brno se v letošním roce představí na samostatném a cappellovém koncertě, kde pod vedením svého sbormistra Petra Fialy předvede sborové skladby tří století (Černohorský, Fiala, Tavener, Górecki, Bruckner).

Hudbě dvacátého století je věnován koncert v chrámu sv. Mořice souboru Ensemble Inégal, který se pod vedením Adama Viktory představí ve skladbách Arvo Pärta (Salve Regina) a Alfreda Schnittkeho (Requiem).  Produkci, na které se podílí vedle sólistů, sboru i soubor klávesových a bicích nástrojů, doprovodí speciálně připraveným světelným designem Jan Komárek.

Netradičním, vzhledem k základní dramaturgii festivalu, je koncert v chrámu Panny Marie Sněžné (12. 10.), neboť je koncipován jako operní Galakoncert, na kterém vystoupí basista Richard Novák a německá altistka Marlen Lichtenberg za doprovodu souboru Czech virtuosi pod taktovkou Štefana Veselky. Koncert je pořadateli vnímán jako pocta nestoru české pěvecké školy Richardu Novákovi.

Ojedinělou akcí je večer nazvaný Klávesové nástroje v proměnách staletí, na kterém dvojice interpretů Tomáš Flégr a Jankees Braaksma představí kolekci klávesových nástrojů, které se uplatňovaly v evropské hudbě v období od čtrnáctého století do poloviny století sedmnáctého. Zvuk některých nástrojů a jejich technické možnosti budou pro většinu posluchačů bezpochyby velkým překvapením.

Na závěrečném koncertu (20. 10.) zazní v katedrále  sv. Václava  Requiem Wolfganga Amadea Mozarta v interpretaci předních slovenských umělců. Vedle skvělého kvartetu mladých zpěváků Lenka Máčiková, Alena Kropáčková, Martin Gyimesi a Gustáv Beláček  účinkuje Spevácky zbor Lúčnica, který je v poslední době častým hostem festivalu a Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod taktovkou Martina Leginuse, dirigenta Slovenského národního divadla.

Řadu koncertů zaznamenává televize Noe a Český rozhlas.

Ars Brunensis (zdroj Archiv Musica Viva)

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na