Koncert pro varhany v katedrále

Květná neděle, Svatovítská katedrála. Mimořádný koncert má na programu jediné dílo, vokálně-instrumentální zpracování biblického pašijového příběhu – Křížovou cestu Lukáše Hurníka. V chrámu je velká, opravdu velká zima, ale účinkující i posluchači ji těch osmdesát minut vydrží – jsou účastni provedení zdařilého, zajímavého a krásného moderního díla.
L. Hurník: Křížová cesta – Praha 25. 3 . 2018 (zdroj FB Petra Vebera)

Křížová cesta měla premiéru před sedmi lety na koncertě Filharmonie Hradec Králové. I teď ji opětovně nastudoval tento orchestr. A po koncertě v domovském městě s ní přijel do metropole. Stejně jako tehdy dirigoval István Dénes. Dílo zná, je přesvědčen o jeho kvalitách, stojí za ním. Bylo to znát.

Lukáši Hurníkovi se podařilo vyhmátnout hudební řeč na rozhraní neoposlouchanosti a předvídatelnosti, našel přesně vyprofilované a chytlavé motivy, efektní způsob instrumentace, přehlednou, ale rozhodně ne banální stavbu, formu a rozvíjení. Dokázal napsat pěknou, působivou hudbu rozkročenou mezi dramatismem a kontemplací, mezi hlubším duchovním ponorem a současnou věcností. Hudbu v duchu nejlepších tradic klasiků dvacátého století, posílenou originální invencí, vlastní hudebností sahající od vedení sboru po užitkovou kompoziční praxi, od obliby Bacha až k někdejším rockovým zálibám.

Nevypráví příběh, ale předkládá jeho reflexi. Klíčová pro pochopení skladby je skladatelova úvaha doprovázející uvedení, nesená realistickou obavou, že v dnešní povrchní a rychlé době nejsme schopni plně pochopit hloubku pašijového příběhu, že utíkáme od jednoho zastavení křížové cesty ke druhému metodou filmového střihu, aniž bychom výjev a jeho obsah zcela pochopili. Své oratorium proto vnímá jako hudební meditaci nad otázkou, jestli tento svět prožívá „krizi hodnot“, nebo zda jen na skutečné hodnoty „nemáme čas“.

Orchestr má roli realizující se spíše v jednotlivých sekcích než pouze v kompletním zvuku. Hodně vystupují bicí nástroje, často je zvýrazněna některá orchestrální barva, ale nic nezní extrémně, nástrojová složka je podřízena dvěma prostupujícím se hlavním rovinám, ději a jeho reflexím. A ty mají v rukou jak sboristé a sólisté, tak dva vypravěči. Otakar Brousek a Miroslav Táborský měli hodně textu, tempo bylo někdy v dramatické zkratce opravdu vzrušené, ale oba byli dobře naladěni na potřebnou vlnu. Kühnův smíšený sbor se zapojil výborně, Chlapecký sbor Bonifantes až na dva ne úplně jisté nástupy také. Sopranistka Michaela Gemrotová velmi dobře zvládnutým partem přispěla jasným témbrem, přesnou intonací a hlavně potřebným výrazem, barytonista Roman Hoza svým krásným, bohatýrským hlasem dodal vznešenost a přiměřený patos.

L. Hurník: Křížová cesta – Praha 25. 3 . 2018 (zdroj FB Petra Vebera)

Zcela zásadním a charakteristickým prvkem je způsob členění oratoria. Čtrnáct jednotlivých zastavení křížové cesty – římskokatolického způsobu meditace nad posledními hodinami života Ježíše Krista vedoucími až k dokonání jeho oběti za nás – oznamuje formou zvukových nadpisů v rovině řeči, ne zpěvu, hlas z chlapeckého sboru. Hudební celky přitom nejsou těmito předěly omezovány, někdy více, někdy méně se prolínají a prorůstají jeden do druhého. Poselství textu, zřetelně vyjádřené a srozumitelně předané, hudba neschematicky, trefně, proměnlivě, zajímavě a v ideálních proporcích podporuje a dotváří. Jde o zralé a mimořádně zdařilé dílo, s nádhernou melodií Agnus Dei a dalšími skvělými místy. Křížová cesta končí vzkříšením, střízlivým zvoláním aleluja a smírným projasněním. Chrámová akustika pomohla zaobalit Hurníkovu hudbu i výkony hudebníků do podoby krásy v celkovém dojmu skutečně až monumentální.

Skladba je rozdělena (i když ne zcela nutně, zdá se) na dva díly. Přestávku mezi nimi v tomto případě vyplnil velikonoční promluvou kardinál Dominik Duka. Jen škoda, že při tom Hurníka juniora, dnes už ovšem také padesátníka, přejmenoval na jeho již nežijícího otce Ilju.

Koncert byl beneficí ve prospěch stavby nových svatovítských varhan. Už se na ně vybralo přes šedesát milionů korun, osmdesát procent potřebné částky; rozeznít by se měly poprvé v příštím roce. Účast Filharmonie Hradec Králové na benefičním koncertě má logiku – v jejím sále byly letos instalovány nové varhany a orchestr při té příležitosti nedávno předal pomyslnou štafetu budování dalšího královského nástroje právě do pražské katedrály.

Hodnocení autora recenze: 90%


Benefiční koncert na podporu Svatovítských varhan
Dirigent: István Dénes
Sbormistr: Jaroslav Brych
Michaela Gemrotová (soprán
)
Roman Hoza (baryton)
Otakar Brousek ml. (recitace)
Miroslav Táborský (recitace)
Filharmonie Hradec Králové
Kühnův smíšený sbor
Chlapecký sbor Bonifantes
25. března 2018 katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha Praha

program:
Lukáš Hurník: Křížová cesta

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - L. Hurník: Křížová cesta (Praha 25.3.2018)

[yasr_visitor_votes postid="290712" size="small"]

Mohlo by vás zajímat