Konfrontace dvou historicky odlehlých hudebních kultur na Hudebním fóru Hradec Králové
Na zahajovacím koncertě 24. října 2023 nabídla dramaturgie Hudebního fóra Hradec Králové publiku v sále Filharmonie Hradec Králové konfrontaci dvou historicky odlehlých, nicméně v posledním století stále více se prolínajících hudebních kultur. Zdá se, že ke sbližování západních a východních hudebních tradic poskytují nejvhodnější prostor bicí nástroje, ať už jimi hudební tvůrce doplní kolorit zvukové imprese jako Jennifer Higdon (1962) ve skladbě Modrá katedrála, v níž autorka vkládá hráčům smyčcových a části dechových (dřevěných) sekcí do rukou čínské reflexní kuličky, nebo si jejich prostřednictvím podmaňuje orchestrální masu jako Qigang Chen (1951) ve skladbě Luan Tan, ve které skladatel svěřuje templblokům roli bubínku bangu, který je v tradiční čínské opeře jakýmsi „moderátorem“ děje a scén a řídí se podle něho celý ansámbl.
Rámcově nahlédnuto, hudební svět obou amerických skladatelů – vedle Higdono ještě Christophera Rouseho (1949–2019) – je více rapsodický, soustředěný do zvukových ploch, v nichž poutají quasimotivické detaily, systémové kontrasty (konsonance versus disonance), témbrové proměny. Modrá katedrála je brilantně orchestrované dílo, v jehož průběhu přicházejí tu a tam k výraznějšímu slovu jednotliví hráči orchestru, zejména flétna a klarinet, což souvisí s latentním příběhem v inspirační rovině kompozice. Skladbu udržují na svém repertoáru stovky orchestrů a je jistě výborné, že jsme ji mohli v nanejvýš odpovědném ztvárnění Mariána Lejavy s Filharmonií Hradec Králové poznat v živém provedení.
Díla korejského skladatele Isanga Yuna (1917–1995) a Qiganga Chena, který pochází z Číny, jsou naproti tomu dokladem toho, že orchestr v podobě, do níž dospěl za více než čtyři sta let svého vývoje, stále ještě není muzeální záležitostí, nýbrž naopak tvárným materiálem schopným pojmout do sebe nejen nové zvukové prvky, ale vyjít také vstříc estetickým impulzům, které mu jsou historicky cizorodé. Isang Yun patřil k první generaci hudebních tvůrců svého kontinentu, kteří se v 50. letech minulého století včlenili do západní hudební kultury a oba světy ve své hudbě propojovali. Ve skladbě Muak velmi jemně, nenásilně sbližuje pojetí tance tak, jak ho do západní hudby uvedl zejména Stravinskij a jak ho v Yunově domovské kultuře reprezentuje dvorský „tanec slavíka“. Kompozice oplývá krásnými nástrojovými detaily a je vypracována do obloukové formy, na niž je snadné se napojit a setrvat v zaujatém modu až do konce. Podobné je to i ve skladbě čínského skladatele Qiganga Chena. Zvolil pro ni variační strukturu (úvod a jedenáct variací), v jejímž průběhu nabývají rytmické vzorce a krátké motivky na síle na způsob Ravelova Bolera (zahajovací koncert Hudebního fóra Hradec Králové měl podle této skladby souhrnný titul „Bolero po asijsku“). Nástroje a sekce orchestru se připojují postupně, závěr je v maximálním fortissimu a na festivalovém koncertě, který byl zařazen do jedné z filharmonických abonentních řad, mělo toto dílo největší úspěch.
Sólistkou večera byla Eva Bublová ve Varhanním koncertu Christophera Rouseho. Autor skladbu komponoval pro Paula Jacobse, takže s vědomím, že sólistu netřeba nikterak šetřit. Pro Evu Bublovou žádný problém, mně osobně se nejvíc líbila pomalá střední část, v níž jsou na poslech patrnější zvukové detaily v orchestru i v sólovém partu, zatímco v krajních částech na sebe poutá pozornost spíše energetická smršť, která je sólistce i orchestru – jakoby – v patách.
Na festivalech – i takových, které jsou specializované na soudobou hudbu – účinkující interpreti obvykle uvádějí díla ze svého aktuálního repertoáru plus případně premiéru pořadatelem objednané skladby. Pro program hradeckého Fóra je startovní čárou vybraná hudba a dirigenti, sólisté a orchestry studují zadané skladby k provedení na festivalu – všechny skladby jsou uváděny v české premiéře. Letos je to celkem dvanáct děl, osm z nich v nastudování Filharmonie Hradec Králové – vedle tohoto zahajovacího koncertu rovněž na závěrečném příští týden. V tom je Hudební fórum Hradec Králové koncepčně jedinečný festival nejen v tuzemském, ale i mezinárodním kontextu.
Hudební fórum Hradec Králové: Bolero po asijsku
24. října 2023, 20:00 hodin
sál Filharmonie Hradec Králové
Program
Jennifer Higdon: Blue Cathedral (2000)
Christopher Rouse: Varhanní koncert (2014)
Isang Yun: Muak, taneční fantazie pro velký orchestr (1978)
Qigang Chen: Luan Tan, variace pro symfonický orchestr (2014–15)
Účinkující
Eva Bublová – varhany
Filharmonie Hradec Králové
Marián Lejava – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]