KoresponDance 2025 (3): V přírodě a s přírodou

Alespoň některá část festivalu Korespondance se téměř vždy odehrává mimo areál zámku – blízké okolí láká k procházkám a ty zase k aktivitě, k dialogu s přírodou, do níž tak jako tak zasahuje i lidská ruka a přetváří ji. Letos byl důraz na tento obapolný kontakt dán i programovou dramaturgií, ale právě proto, že to vše už dříve na festivalu přítomné bylo, nešlo o nějaké násilné vnášení módního tématu. Jen jsme se trochu víc rozprostřeli v lesích, vodách a stráních…
Na KoresponDance 2025 (foto Dragan Dragin)
Na KoresponDance 2025 (foto Dragan Dragin)

Divoká karta
Pod tímhle názvem se skrývala společná akce šesti uměleckých uskupení, která společně strávila čas na rezidenci, ale především byli všichni vybráni v rámci open callu projektu Green Streets of Europe. Podmínkou pro účast na něm byla tvorba související s tématem udržitelnosti. Společná performance účastníků se odehrávala na zámeckých sádkách a sestávala z hravěji i vážně míněných ukázek z projektů těchto umělců a kolektivů. O prostor sádek se podělili a rozvrhli svá stanoviště, program byl koncipován jako chronologický sled událostí, ne jedna durativní, jak by se snad mohlo zdát z programu.

Otvírák pod názvem Vigil Custody nabídl spolek Ostružina (respektive Zden Brungot Svíteková a SVUG research group, Luca Borsos a Napsugár Trömböczky). Kartičky s pokyny rozeseté po trávníku a v blízkosti ne náhodně rozmístěných kamenů vyzývající k akci: ani kdyby nebylo autorství podepsané, nebylo by možné pochybovat, že akce nese rukopis právě Ostružiny. Řada návštěvníků se k interakci s prostředím podle návodu dala zlákat, byť některé výzvy byly podivně abstraktní. „Seznam mě s rychlostí svého života.“ „Mám na tebe čas. Máš ty čas na mě?“ Ptá se kdo? Možná jen tráva a krajina. Jindy byl divák vyzván k tomu, aby si položil na některou část těla kámen a pozoroval, co s ním udělá gravitace. Jinde byl kámen přivázaný na provaz a návštěvník mohl zkoumat jeho tíhu a použít jej jako kyvadlo… Jiný kámen zase diváky vyzýval: „Lehni si se mnou, abys viděl, co vidím já.“ Mnoho dalších dobrodružství s kameny mohli diváci zažít jako účastníci performativní procházky v okolí zámku, pokud se rozhodli strávit v dialogu s horninou celé dvě hodiny.

Tom Bailey nabídl hru s jednou ze sádek – diváci tam ovšem už předtím objevili podivné rybářské pruty, na nichž však nebyla připevněna běžná návnada, ale třeba kamínek, snítka, kus obilí nebo plastová lodička. A tak se mnoho z nich chopilo náčiní, ještě než je k tomu vyzval umělec, který posléze pobízel i k tanci, a sice k tanci pro ryby. Za zvuku barokní hudby. Vodě a rybám byla určena další performance, tentokrát ne performativní. Petra FornayováPetrem Šulejem (umělkyně performující předpokládám se svým synem) nazvali performanci na paddleboardu a ve vodě přímo Tanec rybám. Šlo o jakousi rituální vyjížďku a ponor do tiché vodní hladiny, doprovozené akustickou stopou s namluveným textem, který nabídl pohled na historii zámeckých sádek i zvláštní utopistický pohled na svět, v němž lidé žijí na lodích a hausbótech uprostřed nekonečného oceánu…

Hovory s přírodou
Ukázka z Jemného balancování větviček maďarského umělce Dávida Somló, který je znám spíš jako autor akustických instalací, byla okamžikem, kdy se zastavil čas a diváci-účastníci se mohli ponořit do komunikace s vlastním tělem, kdy se celý svět soustředí na jeden jediný kloub na ruce a větvičku, která se na něm vznáší. Banalita, pomyslel by si leckdo, ale ve skutečnosti grif, který vyžaduje velké soustředění, tedy akt pozornosti. A to je něco, co nám v dnešním zrychleném světě dosti chybí. Slabá půlhodina představovala jen krátkou ochutnávku, vytržení ze světa kolem nás. A pak ještě tYhle s performancí navázanou na projekt (Ne)boj. Tedy, alespoň se domnívám, že participativní část zapojující zjevně ne-performery a ne-tanečníky proběhla v režii tYhle. Mezi diváky se totiž postupně objevilo a prostor sádek obklopilo společenství bíle oděných postav, které působily jako ponořeny do sebe, nevnímající okolí ani návštěvníky. Každá postava si našla své místo, kde se roztřásla vnitřní energií a pustila do krátkého, jakoby extatického tance. Je to však část, která působila přeci jen trošku odtažitě, chyběl popis nebo vysvětlení pro nás přihlížející, co tyto postavy znamenají a dělají, jaký je to rituál, zda jejich osobní nebo má mít nějaký vliv na energii místa?

Je zřejmé, že organizátoři se pokusili vytvořit maximálně vyrovnaný čas a prostor pro všechny účastníky z řad umělců, tak aby každý se svým dílkem zapadl do skládačky, na druhou stranu bylo zřejmé, že některé projekty jsou koncipované pro delší prožívání a že si je sice možné udělat hrubou představu o jeho podstatě, ale že samotnou událost je potřeba prožít se vším všudy – a k tomu patří i možnost ji nechat opravdu v klidu doznít. Což je trochu festivalová „bolest“ obecně, protože na přehlídce divák přebíhá z akce na akci, přitom některé performance by stálo za to prožít jako jedinou náplň dne a dát si prostor o jejich smyslu přemýšlet. Zvlášť ty, které pracují s intimní atmosférou a s takovými kvalitami, jako je slow motion. Ať už jde o ryze divadelní nebo participativní projekty, jejich doznění opět v tichu a klidu by mělo patřit k zážitku stejně tak jako poklidné trávení patří ke zdravému jídlu. V projektu Green Streets of Europe je zapojené Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA coby organizátor festivalu KoresponDance. Projekt probíhal po tři roky a letos vrcholí, zapojeny do něj jsou čtyři evropské festivaly scénických umění ve veřejném prostoru: Imaginarius v Portugalsku, náš KoresponDance, chorvatský Špancirfest a dánský PASSAGE Festival. Více o projektu se dozvíte ZDE.

Nejen Ostružina vedla diváky ven do přírody a k hovoru s ní, také Dávid Somló měl konečně poslední večer prostor přizvat ke společné aktivitě návštěvníky jeho Jemného balancování větviček. Diváci se s ním vydali na stejné tábořiště za místními rybníky a mokřady, jako když se uváděla první performance Camille Mutel. Tam v lesním tichu až v půl osmé večer se seznamovali s uměním vyvažování objektu. Somló není artistou ani loutkářem, ale jeho nápad, který k němu v lese přišel sám od sebe, když experimentoval s medicínskými houbami, je originální. I na tu nejjednodušší a nejprostší věc musí někdo přijít. Jeho hra s přírodním objektem je jednou z cest, možností, jak se maximálně koncentrovat kdykoliv a kdekoliv (tedy – asi to nepůjde během zemětřesení nebo za vichřice, ale jinak téměř kdekoliv). Praktikovat lze ve městě i v lese, i když tam je samozřejmě atmosféra specifická.

KoresponDance 2025 (foto Adéla Vosičková)
KoresponDance 2025 (foto Adéla Vosičková)

Pokud se zapojí všichni účastníci cíleně, už ale nejde o performativní událost, jako když se umělec sám objeví na rušné ulici uprostřed města a začne svůj rituál předvádět. Jde o imerzivní zážitek, který autor divákům připravuje, dílem meditativní workshop, dílem zvukovou instalaci. Do remízku, který si vybral pro tento experiment s lidskou pozorností, rozmístil totiž malé reproduktory s nahrávkou jemného vokálního sboru, který vystupoval z ticha tak nenápadně, až se mohlo zdát, že jde o halucinaci. Hudbu pak doplňovaly další zvuky jako hlasy vran, které se mísily s vlastním hlasem přírody. Připadalo mi nějakou dobu zbytečné jej přehlušovat nebo doplňovat uměle nahrávkou (hudební rejstřík přírody je přeci uzavřený systém sám o sobě), že by to mělo větší smysl ve městě, kde je soustředění vhodné podpořit i vytvořením zvláštního zvukového prostředí. Ale nakonec obě složky splynuly a utichnutí zvukové instalace bylo ve výsledku signálem, že je čas sejít se zpět. Ti odvážnější sdíleli své dojmy a prožitky z půlhodiny rozhovoru s lesem.

Všehochuť pro děti, dospělé i teens
ochuzeno nebylo ani dětské publikum. Mikrosvěty Jazmíny Piktorové a Sabiny Bočkové patří také k linii inscenací, které pracují s minimalismem, nejen v pohybu, ale i v rekvizitě, ve hře a manipulaci s drobnými přírodninami. Jde o úspěšný projekt, který uvádějí už třetím rokem. Změna perspektivy z velkého divadla v soustředění na drobný předmět je výzvou spíše pro dospělého, dítě tento svět objevuje ještě jako zcela samozřejmý a běžný, je pokračováním jeho vlastní hry, jen v jiném prostředí. Tak je tomu ovšem u řady inscenací pro nejmenší publikum i v kategorii theatre for the very young / 0+, které se v posledních cca 5 letech začíná výrazněji rozvíjet i u nás.

Odrostlejší publikum se mohlo podívat také na několik repríz dobrodružného příběhu Fabula Sylvestris, z dílny mladých absolventů DAMU působících jako spolek Musaši Entertainment Company. Ne na našich stránkách, ale na několika jiných místech už jsem se zmiňovala o jejich tvorbě, která má v lecčem společného ducha s Handa Gote. Fabula Sylvestris je objektové divadlo, v němž jsou loutky vytvořeny z větší části z přírodnin, z větviček, kůry a dalších plodů lesa, neboť se příběh také v lese odehrává. Je vtipný a zábavnou formou učí děti o ekologii, hlavním zloduchem je tu plastová příšera, která se zabydluje v chaloupce ze zahozeného plechového hrnce, dusí život rostlin a unáší drobné lesní skřítky, kteří se jinak starají o jeho blaho. Hlavní hrdinové pan Hladký a Boban Vazba mají jména snad jen pro pobavení dospělých, narážka na Mikulášovy prázdniny je asi určena pro potěšení pra/rodičovské generace. Baví se děti i dospělí, protože pohádka nepodceňuje děti a tvůrci s loutkami zacházejí skutečně zručně, jak to ovšem u objektového divadla už bývá zvykem. Máme tady mnoho mladých talentů a rostou další.

Pro mládež nabitou energií čekaly na zadním zámeckém nádvoří po dva dny taneční battly v urban dances pod vedením Kristiána Mensy. Ke KoresponDance patří už opravdu dlouho a v tom je festival ojedinělý. Přitahuje pozornost mladých lidí, kteří by si možná jinak cestu k současnému umění nenašli. I když jdou cíleně jen za svou komunitou, přece je šance, že se zdrží i na některou z performancí (chtělo by to ovšem nějaký odborně vedený průzkum publika a kombinovat metody), ale přinejmenším si budou pamatovat, že jim bylo na festivalu dobře a jednou se třeba vrátí jako diváci hlavního programu, spojení se značkou už navázané je. Takže také hlavní cíl spatřuji právě v osvětě a nenápadné propagaci, která je ovšem podaná v dárkovém balení zážitku jiného druhu.

Na KoresponDance 2025 – Marie Kinsky (foto Dragan Dragin)
Na KoresponDance 2025 – Marie Kinsky (foto Dragan Dragin)

Divoká karta
Vigil Custody (Ostružina: respektive Zden Brungot Svíteková a SVUG research group – Luca Borsos a Napsugár Trömböczky)
Watermusic (Tom Bailey)
Tanec rybám (Petra Fornayová, Peter Šulej)
Jemné balancování větviček (Dávis Somló)
(Ne)boj od tYhle (Florent Golfier-Brechmann, Lukáš Karásek, Barbora Rakušanová, Anna Lungová, Libuše Sobková, Kristýna Kitějová, Tomáš Chládek, Hana Chalupníková, Jitka Malcová, Marie Duchanová, Alena Soukupová, Eva Michálková, Dita Kloudová
Guardians / Strážci (Julian Nichols)

Jemné balancování větviček
Autor: Dávid Somló

Fabula Sylvestris
Musaši Entertainment Company
Tvůrčí tým: Adam Páník, Tereza Havlová, Kateřina Bejčková, Anastázie Dobrodinská, Františka Jesenská, Boris Jedinák

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře