Kovadlina zahřměla O2 Universem

Když se řekne Pán prstenů, nejeden divák si kromě vizuálního a příběhového spektáklu vybaví i nezapomenutelné hudební motivy skladatele Howarda Shorea. Komplexní symfonický soundtrack s originálním využitím netradičních perkusí, mohutnými sborovými pasážemi a mrazivým využitím Dies Irae. Lvovský národní filharmonický orchestr přivezl do Prahy filmovou projekci prvního dílu trilogie, Společenstva prstenu, kterou doprovodil živě pod taktovkou švýcarského dirigenta Ludwiga Wickiho.
Pán prstenů: Společenstvo prstenu, filmová projekce s živým orchestrem, 14. prosince 2022 – Velký filmový umělecký sbor, Kühnův dětský sbor, Lvovský národní filharmonický orchestr (foto Vojtěch Adamčík)
Pán prstenů: Společenstvo prstenu, filmová projekce s živým orchestrem, 14. prosince 2022 – Velký filmový umělecký sbor, Kühnův dětský sbor, Lvovský národní filharmonický orchestr (foto Vojtěch Adamčík)

První díl trilogie Pán prstenů s podtitulem Společenstvo prstenu měl sice premiéru již před více než dvaceti lety, kanadský skladatel Howard Shore mu ale vtiskl nezapomenutelnou hudební podobu. Do pražského O2 Universa přicestoval z Ukrajiny Lvovský národní filharmonický orchestr, aby zde doprovodil projekci již zmiňované první části velkolepého filmového eposu, který dodnes patří mezi nejúspěšnější fantasy filmy všech dob. Jeden z nejvýznamnějších ukrajinských orchestrů letos slaví sto dvacáté výročí od založení a u té příležitosti nastudoval Shoreovo veledílo, aby jej uvedl příští rok v únoru v newyorské Radio City Music Hall. Pražské publikum bylo tedy svědkem předpremiéry, kterou si orchestr naplánoval v rámci příprav na prestižní americký koncert. Taktovky se chopil švýcarský dirigent Ludwig Wicki, jenž měl na bedrech velmi náročný úkol. Odehrát kompletní soundtrack na vteřinu přesně s projekcí, připravit hudební nastudování tak, aby vyzněla všechna důležitá sóla, a také uřídit velký orchestr a dva sbory, tedy něco kolem dvou set čtyřiceti účinkujících.

Hodnocení je nutno začít poněkud netradičně, a to pochvalou vynikajícího nazvučení, které předčilo mnoho jiných koncertů i v akusticky přívětivějších prostorech. Velká smyčcová sekce byla ve zvučení upozaděna, protože její mohutný zvuk se dobře nesl O2 Universem i bez zásahu zvukařů. Naopak všechny ostatní sólové nástroje byly skvěle ozvučeny, aby vynikla sóla, která nesou příznačné motivy, s nimiž Shore v soundtracku pracuje. Do celkového mixu byly skvěle zakomponovány oba sbory, jakožto i dětští sólisté a sopranistka Kaitlyn Lusk. Hudba ale v žádném momentě nepřebila mluvené slovo a jiné efekty z originální zvukové stopy filmu. Samozřejmě ruku v ruce se sound designem je potřeba ocenit i Wickiho hudební nastudování, které je zjevně velmi kvalitně připraveno.

Velkou část koncertu si pro sebe ukořistila sekce perkusí, která se v průběhu Společenstva prstenu opravdu zapotí. Náročné party pro tympány, gongy, zvony, ale třeba i bodhrány (tradiční irské bubny) nebo kovadlinu zvládli hráči s přehledem a naprostou přesností. Právě kovadlina zahřměla prostorem Universa tak mohutně, že zaručeně přikovala k sedadlu nejednoho posluchače. Skladba The Caverns of Isengard (Jeskyně Železného pasu), kde pravidelný rytmus kovadliny udává tempo a náladu, a je zároveň prvním výskytem tohoto hudebního motivu, byla právem jedním z nejpůsobivějších čísel večera.

O něco méně působivá byla bohužel skladba Concerning Hobbits, kterou fanoušci trilogie považují za patrně nejznámější z celého soundtracku. Ač bylo úvodní flétnové sólo v podstatě bezchybné, následující houslové sólo postrádalo hravost a přesnost, s jakou by mělo být zahráno. Zdálo se, jako by se koncertní mistr až příliš snažil o co nejlepší umělecké provedení, ale tak trochu u toho zapomněl na jiskru, kterou tato část nezbytně potřebuje. Když už jsme u kritiky, o něco více péče by také potřebovala violoncellová sekce, která sice během většiny koncertu nijak nevyčnívala, ale v místech, kdy hrála sólové příznačné motivy, byla místy rozladěná. Podobná výtka míří i k pánské části Velkého filmového uměleckého sboru.

Zdaleka nejefektnější ale byla zhruba půlhodinová pasáž, která přišla po přestávce (film byl rozdělen na dvě poloviny) a při níž na plátně probíhala honička se skřety v dolech Morie. Absolutním vrcholem koncertu se pak stalo finále této sekvence, slavný souboj čaroděje Gandalfa s démonem Balrogem, neboli skladba Khazad-dûm. V této části bylo celé publikum naprosto vtaženo do děje a zjevně si užívalo kombinaci filmu s živou hudbou.

Velký respekt si zaslouží nejen dirigent Ludwig Wicki za vynikající nastudování tak komplikovaného díla, ale především všichni účinkující, kteří museli vydržet v pozoru téměř čtyři hodiny (včetně přestávky). Na konci koncertu již byla na výkonu orchestru lehce znát únava, kterou tato délka nevyhnutelně přináší, ale ani tato skutečnost nemohla zkazit epičnost zážitku, který Lvovští filharmonici divákům přinesli. Navíc již produkční společnost oznámila, že v říjnu příštího roku se uskuteční další projekce tohoto typu, tentokrát druhý díl prstenovské trilogie Dvě věže. Tento zážitek byste si rozhodně neměli nechat ujít.

Hodnocení autora recenze: 90%

Pán prstenů: Společenstvo prstenu, filmová projekce s živým orchestrem, 14. prosince 2022 – Kaitlyn Lusk, Velký filmový umělecký sbor, Kühnův dětský sbor, Lvovský národní filharmonický orchestr, Ludwig Wicki (foto Vojtěch Adamčík)
Pán prstenů: Společenstvo prstenu, filmová projekce s živým orchestrem, 14. prosince 2022 – Kaitlyn Lusk, Velký filmový umělecký sbor, Kühnův dětský sbor, Lvovský národní filharmonický orchestr, Ludwig Wicki (foto Vojtěch Adamčík)

Pán prstenů: Společenstvo prstenu (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring)
filmová projekce s živým orchestrem
14. prosince 2022, 19:00 hodin
O2 Universum

Účinkující:
Kaitlyn Lusk – soprán
Velký filmový umělecký sbor
Kühnův dětský sbor
Lvovský národní filharmonický orchestr
Ludwig Wicki – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments