Letní francouzský večer Collegia Mariana s tančícími pastýři
Zatímco stropní výmalba sálu letního refektáře od premonstráta a malíře Siarda Noseckého (1693-1753) znázorňuje nebeskou hostinu spravedlivých s Kristem jako hostitelem, Collegium Marianum si pro své posluchače přichystalo hostinu hudební a světskou, spojenou s láskou (program nesl název Daphnis et Chloé), tancem a přírodou. Spojení místa a hudby bylo nicméně rozhodně šťastné. Již v první skladbě, jíž byla baletní hudba o sedmi částech Jeana-Féry Rebela Les Plaisirs champêtres, upoutal ušlechtilý a vyrovnaný zvuk souboru, který se v prostoru dobře nesl a netříštil – a samozřejmě i kvality jednotlivých interpretů, jejichž výkony během večera gradovaly. Zvláště Jana Semerádová je hudebnicí, která má silný vztah k tanci a soustavně se zajímá o spojení hudby a pohybu, a právě francouzská hudba 18. století se svojí lehkostí a hravostí je jednou z jejích domén.
Exotický námět a líbivý galantní charakter měl Koncert La Marche du Huron Michela Coretta a podobně i Koncert Les Sauvages et La Furstemberg na motivy slavné melodie Jean-Philippa Rameaua známé z opery-baletu Les Indes galantes, který program koncertu uzavřel. Ve svém sólovém vstupu citlivým přednesem a zdobením zaujal cembalista Filip Hrubý v Rondeau La Zaïde Joseph-Nicolas-Pancracea Royera. Před přestávkou se role vedoucího nástroje opět ujala flétna Jany Semerádové v suitě z pastorale Daphnis et Chloé Josepha Bodina de Boismortiera (1689–1755), autora který mj. hojně psal právě pro traverso a byl i autorem školy hry na tento nástroj.
Po pauze zazněl Koncert C dur Jean-Marie Leclaira s flétnou jako sólovým nástrojem a suita z pastorální opery Daphnis et Eglé Jean-Philippa Rameaua, od něhož pocházel i přídavek. Poněkud více byly exponovány i housle Lenky Torgersen (variace na Les Sauvages), potažmo Małgorzaty Malke. Všichni hudebníci (kromě již jmenovaných violista Andreas Torgersen, violoncellistka Hana Fleková a hráč na violon Matyáš Berdych) zde dokázali vytvořit dojem nadhledu a graciéznosti, kterou hudba tohoto druhu vyžaduje.
Celý koncert byl příjemným zážitkem a dobře zapadl do doby nastupujícího léta. Právě i přízeň počasí navodila atmosféru koncertů, kterou zažívají návštěvníci Letních slavností staré hudby, které se letos uskuteční v tradičním termínu. Příznivci staré hudby se mohou těšit na sedm koncertů od vokální polyfonie přes sólové instrumentální koncerty vrcholného baroka až po hudbu operního žánru. Ne náhodou bude poslední koncert patřit právě hudbě francouzské v podání Collegia Mariana a hostujících zahraničních pěvců (malé opery – divertissement Les Plaisirs de Versailles Marca Antoina Charpentiera a Le Retour des dieux sur la terre Françoise Colina de Blamonta, která zazní v novodobé premiéře). Snad lze oprávněně doufat, že letošní léto bude nejen staré hudbě podobně milostivo jako to loňské.
Hodnocení autora recenze: 80%
Barokní podvečery
Daphnis et Chloé
28. června 2021
Letní refektář Strahovského kláštera
Program:
Jean-Féry Rebel (1666–1747): Les plaisirs champêtre (1734)
Michel Corrette (1707–1795): Koncert La Marche du Huron
Joseph Nicolas Pancrace Royer (ca 1705‒1755): La Zaïde – Rondeau (Pièces de clavecin, Paříž 1746)
Joseph Bodin de Boismortier (1689–1755): Suita z pastorale Daphnis et Chloé (1747)
Jean-Marie Leclair (1697–1764): Koncert C dur, op. 7/3 (1737)
Jean-Philippe Rameau (1683‒1764): Suita z pastorální opery Daphnis et Æglé (1753)
Michel Corrette: Koncert Les Sauvages et La Furstemberg
Účinkující:
Collegium Marianum
Lenka Torgersen, Małgorzata Malke – housle
Jana Semerádová – flauto traverso
Andreas Torgersen – viola
Hana Fleková – violoncello
Matyáš Berdych – violon
Filip Hrubý – cembalo
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]