Letní slavnosti staré hudby zahájí německý Ensemble Polyharmonique
Letní slavnosti staré hudby zvou až do 8. srpna do historických sálů pražských paláců, klášterů a kostelů za hudebními skvosty evropských skladatelů 16. až 18. století v podání ansámblů i sólistů mezinárodní i domácí scény. V objevné dramaturgii představují mnohdy neprávem opomíjená či zapomenutá díla a autory. Letošní ročník má podtitul Musae a nabízí rozmanitost inspirací Múzami – ušlechtilými, krásnými a vševědoucími bohyněmi múzických umění, i řeckou mytologií. Během sedmi festivalových večerů se návštěvníci mohou nechat unést například podobami lásky v italské raně barokní hudbě, žertovnými příběhy ve španělských písních, nesmrtelným příběhem lásky Orfea a Eurydiky, ale i třeba zažít renesanční maškarní ples. Za téměř čtvrt století existence mají Letní slavnosti staré hudby díky vytříbené dramaturgii neochvějnou pozici mezi hudebními festivaly. „V letošním roce nás zájem festivalových návštěvníků velmi mile překvapuje. Některé koncerty se ještě před začátkem festivalu blíží svému vyprodání,“ dodává ředitelka festivalu Josefína Knoblochová.
Německý Ensemble Polyharmonique, který se při zahajovacím festivalovém koncertě 18. července 2023 v Praze představí vůbec poprvé, se pod klenbami kostela Panny Marie a slovanských patronů nechá „políbit“ Múzou hymnických zpěvů a sborové lyriky Polyhymnií. Další múzou večera bezesporu bude italská hudba, která v několika vlnách inspirovala hudební kulturu 17. století ve zbytku Evropy. Spirituální atmosféra Emauzského kláštera vtáhne posluchače do programu s atraktivní dramaturgií a přímou konfrontací italských vzorů a jejich ohlasů v německých protestantských zemích.
Heinrich Schütz, nejvýznamnější předbachovský německý skladatel, studoval v Benátkách u Giovanniho Gabrieliho a Claudia Monteverdiho, kteří jej významně ovlivnili. Jeho zaalpští kolegové a následovníci sice do Itálie nikdy nezavítali, ale zcela si osvojili tamější hudební styly. Podmanivá krása jejich duchovních koncertů, motet a madrigalů ozdobí slavnostní zahájení 24. ročníku Letních slavností staré hudby.
Přelom 16. a 17. století patří k nejpozoruhodnějším a také nejvýznamnějším obdobím dějin hudby. Dodnes své posluchače fascinuje napodobováním lidské řeči ve všech jejích odstínech, podmanivými tanečními rytmy, rafinovanými ozdobami či neobvyklými harmonickými spoji. Koncert 24. července v Zámku Troja nazvaný Erató & Caritas dá posluchačům okusit z pozdně renesančních a raně barokních skladeb jihoevropské provenience, v nichž nalezneme působivá vyjádření hlubokých citů, vášní, bolesti i touhy v pozemském i nebeském slova smyslu.
Festivalový večer 27. července v Zámku Troja bude patřit Vlámskému souboru Hathor Consort s uměleckou vedoucí Rominou Lischkou, který doprovodí vynikající nizozemskou sopranistku Hannah Morrison v pozdně renesančních a raně barokních skladbách jihoevropské, především italské provenience. Trojice německých interpretů Christine Schornsheim, Hille Perl, Michael Freimuth provedou 27. července ve Strahovském klášteře virtuózní skladby pro cembalo, violu da gamba a teorbu z per německých a francouzských mistrů 18. století.
29. července zvou pořadatelé do vršovického Vzletu na baletní a pantomimické představení pro všechny generace – renesanční maškarní ples na polském dvoře královny Bony Sforzy. Program vhodný pro děti od 7 let, spojí polský taneční soubor Cracovia Danza Ballet, jehož uměleckou vedoucí je Romana Agnel, a český instrumentální ansámbl Capella Ornamentata pod vedením Richarda Šedy.
Mladý španělský soubor Cantoría provede 31. července ve Strahovském klášteře výběr z proslulých ensalád Matea Flechy st., které vyšly roku 1581 v Praze. Koncert tohoto souboru připomene, jak významným kulturním centrem byla Praha na konci 16. století.
Italští interpreti Alessandro Tampieri (barokní housle) a Valeria Montanari (cembalo) pak zavedou 3. srpna ve Strahovském klášteře posluchače na Apeninský poloostrov za skladbami, do nichž jejich autoři zakomponovali mytologická témata. Festival slavnostně uzavře 8. srpna v Kostele sv. Šimona a Judy rezidenční ansámbl Collegium Marianum, který přizval ke spolupráci francouzskou altistku Delphine Galou. V programu sestaveném z árií a ouvertur z barokních oper Antonia Vivaldiho, Christopha Willibalda Glucka, Johanna Josepha Fuxe a Carla Heinricha Grauna ožije nesmrtelný příběh lásky Orfea k Eurydice.
Součástí festivalu jsou také mezinárodní mistrovské interpretační kurzy Akademie Versailles (plánované na říjen 2023) a masterclass s německými interprety – Christine Schornsheim (cembalo), Hille Perl (viola da gamba) a Michaelem Freimuthem (teorba, loutna, barokní kytara), které se budou konat
28. července.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]