Letní taneční zpravodajství (1)
Cirk La Putyka vyráží do světového hlavního města nového cirkusu Montrealu, do New Yorku i na maďarský Sziget festival
Soubor Cirk La Putyka vedle řady představení v českých městech a na domácích festivalech čekají důležitá zahraniční hostování. Hned od 12. od 16. července jeho členové odehrají šestkrát na prestižním festivalu Complèment Cirque v kanadském Montrealu pohybově-novocirkusovou inscenaci Runners, která bodovala již loni na přehlídce Fringe ve skotském Edinburghu. Hlavní část scénografie v ní tvoří obrovský běžecký pás, který do zámoří putoval měsíc v kontejneru. Inscenace Runners bude po uvedení v Montrealu, který je díky místním slavným souborům jako Cirque Éloize, Les 7 doigts de la main nebo Cirque du Soleil považován za „hlavní město“ nového cirkusu, pokračovat hned 22. července do divadla PS21 v americkém Chathamu nedaleko New Yorku. Loňská novinka Boom vol. 2 s ukrajinskými studenty se od 10. do 15. srpna ukáže šestkrát návštěvníkům obřího maďarského festivalu Sziget v Budapešti. Úspěšné inscenace Runners i Boom vol. 2 pak uvidí domácí diváci na podzim v pražském prostoru Jatka78, předprodej probíhá v síti GoOut.
„Všechna tři hostování jsou výsledkem našeho hraní loni na Fringe festivalu v Edinburghu, kdy nás viděla řada světových dramaturgů a promotérů. Být navíc vybrán do Montrealu je obrovským úspěchem, v severní Americe není prestižnějšího festivalu. Po dvanácti letech, kdy jsme s pořadateli v kontaktu, se nám to nakonec podařilo s inscenací Runners,“ zdůrazňuje principál souboru Cirk La Putyka Rostislav Novák ml. „Především představení v Montrealu a New Yorku představují produkční výzvu – například jak přes oceán dopravit obrovský běžící pás, který tvoří hlavní část scénografie Runners. Uvedení představení Boom vol. 2 s ukrajinskými studenty kyjevské akademie v Maďarsku pro nás představuje také výraz podpory stále těžce zkoušené Ukrajině,“ dodává Novák.
Festival Montréal Complèment Cirque, který vznikl v roce 2010 z iniciativy prostoru TOHU, Cité des arts du cirque, divadla pro nový cirkus, a dalších montrealských souborů a institucí, probíhá od 6. do 16. července na mnoha vnitřních a venkovních scénách. Dle vlastní charakteristiky „přiváží do Montrealu nejtalentovanější cirkusové umělce z celého světa a uvádí strhující cirkusová představení mnoha žánrů“. Přehlídka je doprovázena konferencí pro profesionály pracující v oblasti nového cirkusu.
Divadlo PS21, které vzniklo v roce 2006, se nachází v Chathamu nedaleko New Yorku. Samo se označuje jako místo pro performance art 21. století a podporuje inovativní divadelní umělce a tvůrce. Jeho kapacita je cca 350 míst.
Festival Sziget v Budapešti každý rok vítá stovky tisíc návštěvníků a jeho cílem je uvést během šesti dní ta největší hudební jména z nejrůznějších žánrů. Sziget však není jen o hudebních zážitcích: Je o lásce, umění a svobodě ve všech možných formách! Je to hudební a kulturní festival, který návštěvníkům nabízí jedinečné léto plné koncertů, uměleckých programů, představení, besed a mnoho dalšího. Protože Sziget v maďarštině znamená „ostrov“, samotný festival Sziget se nachází na nádherném ostrově Óbuda v srdci maďarské Budapešti.
Inscenace Runners spojuje tanec, akrobacii a originální živou hudbu. Čtyři tanečníci a dva hudebníci zvou diváky, aby se zamysleli nad životem v rychle se měnícím světě. Unikátní scénografii zde tvoří obrovský běžecký pás, který byl vyroben na míru ve Velké Británii. Herci na něm během představení uběhnou dohromady téměř celý maraton. V inscenaci Boom vol. 2 se pak setkávají mladí umělci generace Z z Cirku La Putyka a kyjevské cirkusové a divadelní akademie. Představení spojuje párovou akrobacii, cyr wheel, šály, kruhy, čínskou tyč, žonglování a také klauny, break dance, street dance nebo současný tanec. To vše za doprovodu živé elektronické hudby. Prostřednictvím cirkusového umění mladí umělci nabízejí svůj pohled na život, který se může stát inspirací pro nás všechny. Světová premiéra sklidila v srpnu 2022 nadšené ohlasy diváků i médií na Fringe festivalu v Edinburghu.
Festival KoresponDance zavítá za několik dní do Žďáru nad Sázavou. Společným jmenovatelem bude legendární architekt Santini
Polovina července je každoročně časem, kdy se do města Žďár nad Sázavou sjíždějí příznivci současného tanečního, cirkusového a pohybového umění, ale také zahraniční a domácí umělci ve zmíněných oborech vynikající. Koná se zde totiž festival KoresponDance. Jeho již 11. edice zve na jedinečný program a bohatou plejádu site-specific a in-situ představení, tentokrát na téma Architektura a krajina. Jen co s úspěchem obsadil venkovní areál Pragerovy kostky, kde 27. června nabídl street dance a nový cirkus, intervenuje KoresponDance se svým hlavním programem do veřejných prostranství města Žďár nad Sázavou, na tamní zámek, Zelenou horu a Dolní hřbitov. Tancem a současnými pohybovými žánry zde vzdá ve dnech 13. až 16. července poctu legendě české architektury, Janu Blažeji Santinimu a 300. výročí jeho úmrtí. Malí i velcí návštěvníci se mohou těšit na 4 dny nabité performancemi, workshopy, filmovými projekcemi, diskusemi, hudbou a spoustou zábavy.
„Tanec a nový cirkus mají mnoho společného s architekturou, protože tato různá umění se řídí stejnými fyzikálními pravidly. Jsou spojena s gravitací a potřebou se od ní osvobodit: skoky, visy nebo velkými otvory v opěrných zdech a riskantními výškami. Symboly spojené s tělem se používají i v architektuře: například půdorys kostela kopíruje lidské tělo v horizontální poloze atd. Prostředí nebo krajina jsou důležitým kontextem a mění vztah návštěvníka k budově nebo představení. KoresponDance se o tato témata vždy zajímal, a proto je to outdoorový festival, který svá představení přizpůsobuje místům, kde jsou prezentována veřejnosti. Znovuobjevování míst ve městě je vzrušující…,“ vysvětluje jeho ředitelka Marie Kinsky, která zároveň řídí pořádající Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA.
Právě Santini zanechal ve Žďáru nesmazatelnou stopu a díky němu a dechberoucí kapli na Zelené hoře, již projektoval, se město pyšní zastoupením na seznamu UNESCO. Tak jako Santini pracoval s vertikálností, čísly, posvátnou geometrií a symbiotickým tancem architektury a okolní krajiny, ztělesní nyní jeho principy pozvaní umělci a uskupení. K nejvýraznějším i nejzajímavějším bude zřejmě patřit projekt Rezonance. Propojí téma architektury, hudby, tance i historie, a to v poutním kostele sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Zde se v režii přední osobnosti letošního ročníku, špičkové francouzské choreografky Béatrice Massin představí skupina Fêtes Galantes, která produkuje úchvatné barokní taneční choreografie. Ta si bude umělecky notovat se slavným domácím tělesem Collegium 1704 a společně vytvoří originální hru pohybu, světla i zvuku v prostoru, který k tomuto spojení doslova vybízí.
„Může být smrt hypnoticky krásná a plná energie? Santini i Béatrice Massin ukazují ve svých dílech, že ano. Jeho architektura a její choreografie jsou dokonalé, plné barev a síly, energie, která si podmaňuje své okolí i diváky. Dvanáct tanečníků z Fetes Galantes, podmanivá hudba Mozartova Rekviem a špičkové taneční kreace spojí prvky barokního a současného tance,“ láká festival na další produkci. Nejnovější taneční dílo renomované choreografky zažijí diváci poprvé v České republice, a to na Santiniho Dolním hřbitově v představení příznačně nazvaném Rekviem – Veselá smrt.
Letos festival KoresponDance připravil jeden velký projekt s místními obyvateli: Ferst Dadler kráčí inspirovaný Santiniho architektonickými principy a příběhy míst a lidí. Projekt propojí v tvůrčím dialogu umělce a místní komunity a promění jej v moment mezigeneračního setkání. Diváci si užijí performativní procházku po vertikální ose poutní cesty vedoucí od Dolního hřbitova, přes zámek do kaple na Zelené hoře a tento umělecký zážitek jim zprostředkuje náhled na Santiniho dílo z jiné perspektivy. Žonglování na Santiniho čísla, o tom bude pro změnu inscenace Square Two akrobatů holandského původu Tall Tales Company. Půjde o vizuální hru s míčky, čísly a jejich symbolikou, která v sobě snoubí žonglérské umění, výtvarno i architekturu.
Jedním z hlavních lákadel bude rovněž vystoupení Elišky Brtnické, experimentující performerky a akrobatky, která do Žďáru přijede s představením Thin Skin, nedávno ověnčeným Cenou České taneční platformy. „Inscenace má k tématu architektury rozhodně blízko a je nejnovější věcí na mém repertoáru. Používá netradiční tvar hrazdy. Tvoří ji dlouhé třímetrové kovové tyče zavěšené lankem uprostřed tyče, která je na jednom lanku a vzniká takové kyvadlo. Těch tyčí tam máme zavěšených více a snažíme se s nimi vytvořit určitou krajinu, trojrozměrný svět jakýchsi linií,“ popsala umělkyně Thin Skin v rozhovoru pro Informuji.cz a dodala. „Je to dost abstraktní věc, ale divák v tom může vidět právě různé krajiny nebo architekturu. Na KoresponDance budeme úplně poprvé v jiném prostoru, než jsme zvyklí, jenž je také jedním z klíčových prvků celé inscenace. Jsem zvědavá, jak to dopadne.“
Diváky první festivalový den rozehřejí mladí taneční z projektu BeInternational, kteří se opět chopí veřejného prostoru a později i zámeckých zákoutí. Téma letošního ročníku Architektura a krajina, se otiskne i v jejich v site-specific performancích na náměstí Republiky a na žďárském zámku. Vystřídají je řemeslníci měnící se v umělce, Manolo Alcántara. MAÑA je performance-instalací, která využívá uměleckou i řemeslnou optiku k tomu, abychom byli svědky konstrukce obřího oblouku z krabic, s využitím technologií předků. Představením je zde sama choreografie. Španělští La Méandre završí program na náměstí Republiky s Bien Parado, tanečně-hudebním představením, ve kterém se španělský tanec Sevillana setkává s elektronickou hudbou.
Novinkou tohoto ročníku je přemístění taneční soutěže KoresponDance Battle s charismatickým breakdancerem Kristiánem Mensou z Prahy do Žďáru: „Nepůjde jen o soutěžení, ale o vyjádření emocí pohybem, neváhejte se k nám připojit!,“ vyzývá k účasti protagonista projektu.
Nizozemsko-norské umělecké duo Marta a Kim v jednoduchém metaforickém vystoupení prozkoumá náš vnitřní svět a povzbudí diváky, aby se smířili s tím, co neumíme vysvětlit a přijali mnoho stránek lidského bytí. Prostřednictvím performativní procházky Šrámy/la débattue povypráví performerka Stéphanie NDuhirahe svůj osobní příběh, který jde ke kořenům vlastní rodiny, a objevuje přitom historii žďárského zámku. Hypnotický zážitek z Prahy zopakují novodobí dervišové Compagnie Monad s vystoupením Yin Zéro. Svým tancem a žonglováním propojí architekturu s pohybovým uměním, vertikální i vodorovné linie typické pro Pragera a ty zakřivené, typické pro Santiniho barokní gotiku. Nebude chybět ani vystoupení dětí z Tvořivého tábora či projektu Škola tančí, které budou společně tvořit na téma architektury a urbanismu.
Připraven je i bohatý doprovodný program v podobě diskusí a workshopů pro profesionály i širokou veřejnost, pro děti i dospělé. Rozšíření programu o taneční filmy se v posledních ročnících ukázalo natolik úspěšné, proto i tentokrát přineseme ve spolupráci s italskými filmovými festivaly letní taneční kino. Na festival je možné zakoupit jednodenní nebo víkendové festivalové pasy pro jednotlivce či rodiny v síti GoOut.cz nebo na místě. Více na webu festivalu.
More Than Just Theatre. Mezinárodní tvůrčí rezidenci v KD Mlejn završí work-in-progress taneční sci-fi performance
More Than Just Theatre je název rezidenčního projektu, který vyhlásila produkční platforma ProFitArt společně s německým partnerem The Theaterfestival Schwindelfrei. První ze dvou vybraných rezidencí, taneční sci-fi projekt Oxy-Gen | Embers, zakončí už tento pátek, 14. července, veřejný work-in-progress v KD Mlejn.
More Than Just Theatre sestává ze dvou rezidencí, do nichž partnerské organizace vybraly dvě umělkyně, které společně s jejich spolupracovníky, pozvaly do pražského kulturního centra KD Mlejn. První vybraný projekt je taneční sci-fi performance Oxy-Gen | Embers tanečnice a choreografky Lisy Bless z Německa a jejího spolupracovníka Ananda Dhanakotiho z Indie. Oba umělci přijeli do Prahy už 25. června a během dvacetidenní rezidence absolvovali společné tanečně-pohybové tréninky s vyhlášenými lektory, performerkami Cécile Da Costa a Andreou Miltner a performerem Viktorem Černickým. V pátek 30. června proběhl v KD Mlejn neformální networking, kde mohli místní umělci sdílet kontakty, tvůrčí plány i mezinárodní zkušenosti a navázat potenciální budoucí spolupráce s rezidenty. Celá rezidence pak vyvrcholí veřejnou prezentací work-in-progress v pátek 14. července.
Taneční sci-fi performance Oxy-Gen | Embers zpracovává téma přírodních katastrof, války, a především klimatické krize, uprostřed níž se právě nacházíme. Její důsledky jsou pro nás tragické. Pokud něco nezměníme, budou mnohé části světa do roku 2100 neobyvatelné. Inscenace přenese diváky do nepříliš vzdálené budoucnosti naší planety. Společně nahlédneme na nás jako na živočišný druh a náš vztah k přírodě. Performance, která propojuje současný tanec, fyzické divadlo, kathak a bojová umění, zavede diváky do dvou různých klimatických scénářů ve dvou sci-fi světech. „Svět1, „umírající oheň“, postapokalyptický, dystopický svět, kde jsme nedokázali změnit naše lidské chování a nenávratně poškodili planetu Zemi. Svět2 je o naději, znovuoživení ohně, transformaci a utopii; o cestě ke světu, kde přijmeme lidskou přirozenost a naši nevyhnutelnou propojenost s celkem,“ popisuje produkce.
Projekt navazuje na film, který Lisa vytvořila společně s tanečníkem Pankajem Sihagem přes Zoom. „Navazujeme na celkové téma filmu, tedy především toxické prostředí, a bereme si z něj nějaké nápady a díky zkoumání sebe sama a poznávání toho druhého vytváříme nový materiál,“ říká tanečnice, choreografka a multidisciplinární umělkyně z německého Heidelbergu, Lisa Bless. Ta ve své tvorbě zkoumá různé formy vyjádření, jako je tanec, performance, video (mapping), hlas…, aby vytvořila inovativní a myšlenkově podnětná díla. Momentálně se zabývá především zkoumáním změny klimatu a jejích dopadů na lidské chování. Na projektu Oxy-Gen | Embers spolupracuje s indickým tanečníkem s výcvikem v bojových uměních Anandem Dhanakotim.
Druhá rezidence bude probíhat od 4. do 24. září a vybraným projektem je Whimsical Paranoid, který tvoří tanečnice, choreografka a lektorka Martina Martín ze Španělska a tanečníci Sade Mamedova a Lorenzo Ponteprimo. Projekt More Than Just Theatre podpořila Evropská unie (Národní plán obnovy).
Otáčivé hlediště v Českém Krumlově roztančí Egon Schiele – Autoportrét
Se souborem baletu Jihočeského divadla připravil novou inscenaci choreograf Jan Kodet a režisérský tandem SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský), s hudbou Petra Kalába. Premiéra se uskuteční 5. srpna, další repízy budou následovat 6. 8., 8. – 13. 8. 2023. Diváci se mohou těšit na taneční divadlo inspirované detaily z obrazů či kreseb Egona Schieleho – jako jsou dlouhé ruce, pronikavé oči, erotický výraz tváře, dynamické gesto postavy – ale i ze slov jeho básní a dopisů. Budou svědky návratu ducha Egona Schieleho do zámecké zahrady v postavě muže hledícího na sebe do zrcadla, tak jako na fotografii z ateliéru z roku 1915. „Rentgenový pohled génia, který předběhl svou dobu a který se pokoušel osvobodit ducha člověka, překročit hranici morálky a splynout s přírodou, proniká hluboko pod kůži svých modelů. Jako by zkoumal hranici života a smrti. A my vidíme krásného svobodného člověka plného lásky i sexuální touhy. Vidíme jeho svaly, kosti, jeho linii. Vidíme pulzující linii života. Vidíme mladého muže, dům, zrcadlo a přírodu v bouřlivé lačnosti, než přijde předčasná smrt. Vidíme Egona Schieleho a náš pokus o jeho autoportrét. Vstupme do světa za zrcadlem v tanečním projektu kombinujícím zvuk, světlo, scénu a pohyb,“ lákají tvůrci.
Více o inscenaci a tvůrcích ZDE.
„Květen, červen, červenec, srpen, září, říjen, chci vidět něco nového a chci to zkoumat, chci vychutnávat tmavou vodu, vidět praskající stromy v divokém větru, s úžasem si prohlížet ztrouchnivělé plody zahrad, naslouchat mladým březovým hájům a chvějícímu se listí, vidět světlo, slunce, těšit se z mokrých zelenomodrých večerních údolí, vnímat třpyt zlatých ryb, pozorovat bílé mraky, jak se hromadí, mluvit s květinami, trávou, pozorovat lidi a jejich zdravou barvu, naslouchat vznešené řeči starých kostelů s malými kupolemi a bez ustání běžet širokými rovinami k horám, chci líbat zem a sát teplou a měkkou vůni kopretin; pak vytvořím krásné barevné obrazy.“
Egon Schiele Antonu Peschkovi, dopis, 1910.
Diváci, kteří by se rádi na expresionistickou vlnu naladili ještě před začátkem představení, jsou zváni také na Setkání s tvůrci, během kterého se dozví více informací o inscenaci a jejím vzniku. Setkání začíná vždy půl hodiny před představením, tedy ve 20:30 u Kaskádové fontány. Vstup na setkání s tvůrci je zahrnut v ceně vstupenky.
Kdo se chce naladit ještě dříve, se může vydat do Českého Krumlova do Egon Schiele Art Centrum. Stálá expozice provází životem a dílem expresionistického umělce. Se vstupenkou na představení Egon Schiele – Autoportrét získají návštěvníci 50% slevu na vstup. Stejně tak lze pořídit se slevou vstup na představení oproti vstupence z galerie.
Červencová pozvánka do Galerie Benedikta Rejta v Lounech
26. 7. | 16.00 | Tanec v expozici | Krása v síle – síla v kráse | Yana Reutova a spol.
Tanec v expozici Krása v síle – síla v kráse v koprodukci s Tancem Praha připravila Yana Reutová se skupinou ukrajinských tanečnic na míru prostoru Galerie Benedikta Rejta a instalaci výstavy Krása. Od 13:00 do 16:00 bude probíhat ve formě body installation v prostorách výstavy a samotný tanec naváže od 16:00 do 17:00.
Tančí: Diana Khrushch, Olena Korotkova, Anastasiia Pavlovska, Yana Reutova, Valeriia Tsvirkunova. Hudba Jana Kubánková, Tomáš Kerle. Kostýmy Mariana Novotná. Připraveno v koprodukci s TANEC PRAHA.
Yana Reutova je tanečnice, choreografka a pedagožka současného a moderního tance. Se svým týmem získala ocenění na mnoha mezinárodních festivalech, Grand Prix mezinárodní soutěže MYSL-POTOK v choreografii a získala stipendium Českých center.
Vstupné 150 Kč plné / 100 Kč zvýhodněné – cena vstupného zahrnuje vstup do celé expozice výstavy Krása společně s tancem Krása v síle – síla v kráse.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]