Letní taneční zpravodajství (4)
Spitfire Company na festivalu Fringe s projektem Konec člověka?!? (The Last of the Soviets)
Na světové divadelní přehlídce The Edinburgh Festival Fringe ve Skotsku reprezentuje Českou republiku od 7. do 27. srpna nezávislý divadelní soubor Spitfire Company. Po čtyřech letech se vrátil do Edinburghu s absurdně humorným večerním zpravodajstvím ruské televize Konec člověka?!?, ve kterém se až s děsivou věcností objevují přízraky současného Ruska a sovětské minulosti. Projekt, který měl premiéru v České republice v roce 2019, uvede soubor ve skotském Edinburghu celkem devatenáctkrát.
„Po čtyřech letech se znovu vracíme do Edinburghu. A doufám, že navážeme na naše úspěšná předcházející vystoupení, kdy jsme si odnesli cenu Herald Angel Award a 3 nominace na Total Theatre Awards,“ říká Petr Boháč, režisér a spoluzakladatel Spitfire Company. Tentokrát se divákům představí s multižánrovým projektem o moci bezmocných, který je inspirovaný literární tvorbou nejvýznamnější současné běloruské spisovatelky a nobelistky Světlany Alexijevičové. Autor konceptu i režisér Petr Boháč využil pro divadelní adaptaci literární díla Konec rudého člověka, Válka nemá ženskou tvář, Modlitba za Černobyl nebo Zinkoví chlapci, která reflektují ruské současné dějiny v podobě ukrajinské černobylské tragédie, afghánské války nebo velké vlastenecké války. V Boháčově podání tak vznikla inscenace, která je mrazivou zprávou o životě v dezinformačním pekle konstruovaným vládními masmédii současného Ruska nebo Běloruska.
Hlavní role televizních moderátorů se ujali ruští performeři Inga Mikšina-Zotová a Roman Mikšin-Zotov, kteří již řadu let žijí a tvoří v Praze. Jejich autenticita a schopnost ostře osvětlit ruskou současnost a sovětskou minulost vnáší do inscenace uvěřitelnost a notnou dávku černého humoru.
Pohlednice pro Palinu Šarendu Panasjukovou
Vzhledem k aktuálnosti tématu se umělci ze Spitfire Company rozhodli všechna vystoupení na The Edinburgh Festival Fringe věnovat běloruské vězeňkyni svědomí Palině Šarendě Panasjukové a poslat jí z každého uvedení pohlednici. Palinu Šarendu Panasjukovou vězní od ledna 2021 diktátorská vláda Alexandra Lukašenka. Jeho politický režim ji odsoudil na 24 měsíců za údajnou urážku prezidenta, urážku představitele státní moci a za násilí nebo pohrůžku násilím vůči veřejnému činiteli. Následný mimosoudní proces jí přidal ještě jeden rok navíc. Palinu Šarendu Panasjukovou drží v nedůstojných podmínkách, v nedostatečně vytápěných prostorách s malým přísunem stravy. Letos v červnu byla surově zbita a násilně odvlečena do psychiatrické léčebny. Díky zahraniční medializaci případu ji převezli do jedné z trestaneckých kolonií, není ale známo, do jaké z nich. Jejímu manželovi a dvěma dětem se podařilo utéct do Polska, kde nalezli dočasný azyl. Každé představení Konec člověka?!? Reportáže psané z kuchyně bude tedy nejen připomínkou současné totalitní moci Ruska a Běloruska, ale i případu Paliny Šarendy. Spitfire Company pro tuto příležitost připravil pro přítomné diváky pohledy, na kterých mají možnost zanechat vzkaz Palininým dětem nebo Palině samotné. Po skončení představení jsou všechny odesílány do Polska nebo na uvedenou adresu uvěznění.
Předchozí působení Spitfire Company na festivalu Fringe
Na festivalu Fringe se soubor vůbec poprvé představil v roce 2013 s multižánrovým projektem One Step Before the Fall, který tematizoval motiv boje, vyčerpanosti, projevů Parkinsonovy choroby a kolapsu. Za tento počin si odnesl Herald Angel Award a nominaci na Total Theatre Awards. Dva roky poté získal nominaci Total Theatre Awards za představení Antiwords inspirované dílem Václava Havla. Stejnou nominaci obdržel i v roce 2017 za inscenaci Vypravěč pojednávající o tématu úmrtí dítěte. Posledním vystoupením byla Miss Amerika s Miřenkou Čechovou.
POZVÁNKY STUDIA ALTA
Trojice performancí ve dnech 15., 18. a 22. srpna oživí Studio ALTA v Libni.
Dům soustředění / ME-SA: TREMULA
15. 8. 2023 / 19:00
Jak zpodobit strom a jeho životní sílu a zůstat přitom při tom člověkem? Kde je rozdíl mezi ženou a ovocným stromem? Je strom metaforou pro ženu, nebo žena metaforou pro strom? Tyto otázky se staly východiskem nového projektu skupiny ME-SA. Tremula propojuje dva umělecké obory (cirkusový a taneční) a hledá jejich průnik v čisté fyzikalitě. Tento autorský projekt vzniká ve spolupráci s režisérkou a dramaturgyní Janou Stárkovou a představí poprvé společně na jevišti novocirkusovou performerku Elišku Brtnickou a tanečnici Martinu Hajdyla Lacovou. Významnou roli v projektu hraje také sound design, s nímž do projektu vstoupí Ian Mikyska, pracující s autentickými zvuky přírodního prostředí. Výsledkem spolupráce bude performace, která bude mít premiéru v říjnu 2023 ve Studiu ALTA.
Koncept: Martina Hajdyla Lacová, Eliška Brtnická, Jana Stárková
Interpretace: Martina Hajdyla Lacová, Eliška Brtnická
Dramaturgie: Jana Stárková
Sound design: Ian Mikyska
Scénografie a lighting design: Pavel Havrda
Partneři: Studio Alta, REZI.dance, Cirqueon, SE.S.TA
Projekt podpořili: Hlavní město Praha, Ministerstvo kultury a Státní fond kultury ČR
DOBROVOLNÉ VSTUPNÉ
Jānis Balodis [Riga] & Nahuel Cano [Amsterdam]: The Last Night of the Deer
18. 8. 2023 / 19:30
Last Night of the Deer (Jelenova poslední noc) je představení Jānise Balodise a Nahuela Cana vyprávějící příběh o jednom výletu a srážce jelena ve sněhové bouři. Zahrnuje živou hudbu, divadlo a mluvené slovo. Prodlévá v prostoru mezi koncertem mluveného slova a vyprávěním, směřujíce v závěru ke společnému tanečnímu momentu.
V prosinci 2021 cestoval Nahuel Cano z Amsterdamu do Rigy, kde ho z trajektu v Klaipedě vyzvedl Jānis Balodis. Jeli autem. Bylo pozdě večer, tma, a hned poté, co opustili Klaipedu, se spustila prudká sněhová bouře. Rozhodli se jet vedlejší silnicí, a narazili na jelena.
Last Night of the Deer vypráví o jednom prosincovém večeru, kdy Jānis a Nahuel navštívili Lidl, natankovali LPG ve Viadě a potkali antropologa, srazili jelena, rozdrtili lebku, byli pokryti krví a výkaly, utíkali před psy a málem je nevzal taxikář. Je to příběh o příliš lidských lesích a více než lidských duších, kteří je obývají.
Námět, režie: Jānis Balodis a Nahuel Cano
Produkční: Ieva Briede
Poradce osvětlení: Dina Beināre
Spolupráce na produkci: International Festival of Contemporary Theatre HOMO NOVUS a Contemporary Art Festival ANTI
Implementováno jako součást projektu ACT: Art Climate, Transition. Podpořeno programem EU Creative Europe.
V angličtině s českými titulky, 75 minut
~ ~ ~
Jānis Balodis se narodil v roce 1987 v Rize v době, kdy byla součástí SSSR, a vyrostl v ní v době, kdy byla (a stále je) součástí Lotyšské republiky. Tehdy to bylo místo, které se snažilo dohnat věci, které během 50 let okupace chyběly, jako je neoliberální kapitalismus volného trhu a svobodné a spravedlivé volby. Jānis se profesionálně věnuje divadlu od roku 2009 jako dramatik, dramaturg a příležitostně performer. Je čerstvým absolventem DAS Theatre v Nizozemsku. Také učí – herectví ve škole a psaní her na Lotyšské akademii kultury. V divadle se zabývá zejména tématy souvisejícími se společností, ptá se – jak jsme tady spolu? A jsme vůbec spolu?
Nahuel Cano se narodil v Neuquén, Wallmapu, v oblasti dnes známé jako argentinská Patagonie. Žije a pracuje v Buenos Aires a Amsterdamu. Je to herec, divadelník a zvukový experimentátor samouk. Jeho praxe je založena na modifikaci daných vztahů vytvářených v performativním prostoru, skrze tělo a mimo něj. Na poli umělecké činnosti zkoumá možnosti performance, instalace, zvuku a divadla. V současné době se ve svém výzkumu soustředí na zvuk a prostor, ve snaze naslouchat a znít odlišně. V roce 2020 Nahuel absolvoval magisterský program v amsterdamském DAS Theatre. Nyní pracuje na triptychu zvukových skladeb s experimentálním hudebním souborem Modelo62. Rozvíjí také platformu a subjektivní oblast pro svůj výzkum a sólovou práci: Kütral – Nahuel.
SPA: Saadat Aitalieva [Biškek] & Loretta Lau [Amsterdam/Praha]
22. 8. 2023 / 19:30
SPA (Studio Performance Art) ve spolupráci s rezidenčním programem MeetFactory představí tvorbu umělkyň Loretty Lau [Amsterdam/Praha] a Saadat Aitalieva [Biškek]. Součástí komponovaného večera budou dvě živé performance/instalace a neformální diskuze.
~
Loretta Lau: Beyond Silence
„Beyond Silence“ je strhující a vizionářská multimediální inscenace, které důmyslně propojuje příběhy masakru na náměstí Nebeského klidu s dynamickým duchem demonstrací v Hongkongu v roce 2019. Spojením úchvatných vizuálních prvků, imerzivní zvukové krajiny a evokativního pohybu odhaluje hlubokou humanitární krizi a vrhá nelítostné světlo na strašidelný přízrak podezřelých úmrtí a neúnavného úsilí o svobodu v Hongkongu.
Z bouřlivé mozaiky probíhajících hongkongských protestů se vynořuje mrazivý vzorec ztracených životů a potlačených hlasů, který intenzivně rezonuje jádrem představení „Beyond Silence“. Umělcova pocta se zde stává mocným svědectvím, měníce tělo ve znak vzdoru jako dokonalou zbraň ovládanou okovy útlaku.
Zatímco blikající světla svíček osvětlují prostor, pohlcující performance slouží jako dunící výzva k akci, podněcující prosbu o uchování památky těch, kteří obětovali vše, a umocnění jejich rozhodných poselství. Vyzývá diváky, aby se ponořili hluboko do společného boje za základní práva a stáli v neochvějné solidaritě s těmi, kdo kráčejí po obtížné cestě ke světlejší budoucnosti.
Nonverbální, 90 minut
Loretta Lau je performerka, kurátorka a aktivistka původem z britského Hong Kongu. Byla svědkyní zásadních změn v hongkongské politice od převzetí Čínou. V roce 2018 se přestěhovala do Prahy, aby zde dokončila své magisterské studium. Od té doby se stala aktivní aktérkou v umění a politice. Jako zakladatelka a ředitelka NGO DEI organizovala výstavy, diskuze a kulturní události. Její silné performance jako „Letter to my people“ a „Memory Eraser“ zpracovávající témata pohybující se na poli od politického aktivismu až po roli žen ve společnosti, získaly pozornost a uznání. Práce Loretty byly vystaveny napříč Evropou a jako mluvčí byla přizvána na prestižní události jakou je například Forum 2000. Díky tomu o ní psala přední mezinárodní média.
Saadat Aitalieva je kurátorka, producentka, výzkumnice a performerka zaměřující se na práva žen. Žije v Biškeku, hlavním městě Kyrgyzstánu. Praxe Saadat se vztahuje ke konceptuálním a výtvarným postupům, aktivistickým gestům, které nahlíží skrze optiku feminismu(ů). Prozkoumává kyrgyzstánskou kulturu a tradice prizmatem paměti: osobní zkušeností ze života, vyrůstáním a interakcí s přírodou. Energičnost a forma jejího uměleckého vyjádření přirozeně tvaruje léčebný proces prostřednictvím vztahu těla s přírodním a společenským prostředím. Pracuje s médii fotografie, instalace, živé performance a jídlem jako výrazovým prostředkem.
Saadat je v současnosti spoluzakladatelkou zdola-organizované platformy „Bishkek School of Contemporary Art“ (BiSCA).
Na festivalu Letní Letná se od 16. srpna představí umělci z 15 zemí
Na letošním 20. ročníku Mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná se v Praze od 16. srpna představí umělci z 15 zemí. Zahraniční program Letní Letné tvoří inscenace světoznámých souborů, které na Letné vystoupily již v předchozích ročnících. Ve festivalovém areálu se 16. srpna uskuteční premiéra inscenace Loop (Kruh) v podání čtyř performerů českého souboru Losers Cirque Company. Novinářům to dnes sdělil ředitel a zakladatel festivalu Jiří Turek.
„Festival začíná 16. srpna premiérou Losers Cirque Company a vzápětí odehrajeme představení Pocta novému cirkusu, 17. srpna pak bude jeho repríza. Pozvánky jsme sice posílali na 17. srpna, ale diváci už mohou přijít o den dříve,“ vysvětluje Jiří Turek.
Pocta novému cirkusu, které vychází z díla Aquanauts Pompe Hedengrena, pod režijním vedením Jasperse Nikolajeffa propojí akrobaté z Cirk La Putyka, Losers Cirque Company, AirGym Art Company společně s akvabelami z pražského SK Neptun a artisty z Cirkus Cirkör. Představení vzdá u vodní nádrže na pražské Letné hold novému cirkusu na vodě. Show Aquanauts v sobě spojuje vodu, oheň, vzduch a lásku. „Pět desítek akrobatů a akvabel zavede diváky pod i nad vodní hladinu i vysoko k nebesům. Uvedena bude pouze dvakrát a bude divákům přístupná zdarma.“
„Máme kulaté narozeniny a chceme vzdát poctu novému cirkusu, žánru či disciplíně, která je už po dvacet let součástí našeho života na Letné. Proto jsme spojili síly českých a švédských umělců, aby vzniklo něco jedinečného, něco, co na české novocirkusové scéně zatím nebylo,“ podotýká k zahájení ředitel festivalu.
Diváci dále mohou v rámci festivalu navštívit performance velšských NoFit State, francouzských Cirque Aïtal, kanadských Cirque Alfonse nebo show Collectif Malunés s Movedbymatter. Tuzemští novocirkusoví umělci se představí mimo jiné koláží Nespoutaní a novocirkusovou show s čistě ženským obsazením Žena, růže, píseň, kost (obě produkce Losers Cirque Company). Pro Letní Letnou si připravila skupina Feel the Universe Circus Company představení tří rozdílných akrobatických disciplín nazvané Triptych of Existence. Širokou škálu cirkusových a žonglérských disciplín pojme Galashow, která bývá na Letní Letné vrcholem Žonglérského dne. Mezinárodní premiéru zde uvede Eliška Brtnická s Eleonorou Dall’Asta z Panamy a Aki Yoshidou z Japonska. Celý pestrý program najdete na webových stránkách zde.
Mezinárodní festival nového cirkusu a divadla Letní Letná do necelých tří týdnů koncentruje to nejlepší z tuzemského i zahraničního nového cirkusu, divadla a hudby. Návštěvníky čeká kromě večerních představení i divadelní program pro děti a také doprovodný program od workshopů, přes výtvarné či cirkusové dílny, až po koncerty a open air akce. Jedním z cílů Letní Letné je zpřístupnění novocirkusových představení všem věkovým kategoriím, proto i letos nechybí program speciálně pro děti. Divadelní a doprovodný program pro ně je připravený z velké části zdarma a vyplňuje celý den.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]