Letošní Podzimní festival duchovní hudby Olomouc

Dvacet pět let bývá v životě člověka výrazem mladosti, pocitu nekonečných perspektiv, plnosti energie a počátku hledání skutečné dospělosti. V případě hudebního festivalu je však čtvrtstoletí kontinuální existence spíše potvrzením jeho vyzrálosti. Podzimní festival duchovní hudby vstupuje v tomto roce do svého jubilea. V souvislosti s tím připravilo jeho vedení program, který navazuje na dosavadní tradici, zároveň ale přináší řadu mimořádných koncertů.
Krzysztof Penderecki (zdroj famouscomposers.net)

Letošní ročník Podzimního festivalu duchovní hudby zaštítil a finančně podpořil hejtman olomouckého kraje, moravský metropolita a primátor města Olomouc a ministr kultury ČR. Koncerty jsou opět umístěny do historicky cenných prostor spojených s duchovním, společenským a kulturním životem Olomouce. Návštěvníci jsou zváni do velkolepého chrámu sv. Mořice, dómu sv. Václava, do kostela Navštívení Páně zvaného U kapucínů, do Kaple Božího Těla v Uměleckém centru Univerzity Palackého a do akusticky pozoruhodného chrámu Panny Marie Sněžné.

Reklama

Festival zahajuje mimořádným koncertem ve čtvrtek 20. 9. v chrámu P. M. Sněžné, který vzniká v koprodukci s Muzeem umění Olomouc a je věnován 85. narozeninám jedné z nejvýraznějších osobností současné hudby, polskému skladateli, dirigentovi a legendě evropské avantgardy Krzysztofu Pendereckému. Z jeho bohatého a myšlenkově hlubokého díla zazní na festivalu celovečerní monumentální Credo, skladba pro velký orchestr, sbory a kvinteto sólistů. Koncert diriguje sám Krysztof Penderecki, který dílo nastudoval s Filharmonií Karola Szymanowského Krakov a kvintetem vynikajících polských sólistů (Iwona Hossa, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski, Piotr Nowacki) a Filharmonickým smíšeným sborem Krakov.

Krzysztof Penderecki – Pražské jaro 2017 (foto © Ivan Malý)

Koncert, který následuje v programu festivalu, je stylovým kontrastem vůči koncertu úvodnímu. V neděli 23. 9. bude v dómu sv. Václava provedena česká premiéra stylově postmoderní skladby současného anglického autora Karla Jenkinse Stabat Mater. Jenkins se proslavil i jakou autor jednoho z nejúspěšnějších hitů minulého století skladby Adiemus, v které se mísí hudba vážná s hudbou etnickou. Obdobně Stabat Mater je inspirováno řadou světových kultur ve výběru textů i hudebním zpracování. Jako interpretka se v rámci tohoto koncertu představí zpěvačka a houslistka Iva Bittová, altistka Lucie Ceralová a světové uznávaný hráč na šakuhači Vlastislav Matoušek.

Dirigentské mistrovství zakladatele a dlouhodobého dramaturga festivalu Stanislava Macury připomene festival ve středu 26. 9. v Mozarteu Arcidiecézního muzea Olomouc představením filmového záznamu koncertu z roku 2002, při kterém zazněl Sukův Asrael a skladba Wojciecha Kilara Koscielec.

Iva Bittová (zdroj archiv I. Bittové)

Koncert Kateřiny Chrobokové v neděli 30. 9. v chrámu sv. Václava, v kterém se představí nejen jako varhanice, ale i jako zpěvačka, skladatelka a aranžérka, bude bezpochyby pro diváky překvapením. Projev interpretky je hodně neformální, stejně tak jako její úpravy a interpretace duchovních skladeb a písní minulosti. Umělkyně vystupuje pod jménem Katta a svoje vystoupení doprovází i jedinečným světelným designem.

V Kapli Božího Těla Uměleckého centra Univerzity Palackého se ve středu 3. 10. představí mladý komorní soubor Récréation de musique Ensemble. Jeho hráči jsou skvělí instrumentalisté, kteří vystudovali hudební školy v zahraničí a které spojil zájem o hudbu tzv. galantního stylu, čili hudbu evropského rokoka. Koncert bude složen ze skladeb, které zněly v Paříži kolem poloviny 18. století.

Výročí vzniku Československa připomene festival mimořádným koncertem v neděli 7. 10. v chrámu sv. Mořice, který bude zaznamenávat i Tv Noe a Český rozhlas. Zazní na ni nové nastudování rozsáhlého kantátového díla Josefa Bohuslava Foerstera Svatý Václav, které vzniklo k desetiletému výročí vzniku republiky. Dílo je pro velikost provozovacího aparátu, délku a interpretační náročnost provozováno velice málo. Festivalové provedení tak bude novodobou premiérou, protože naposledy zaznělo krátce po druhé světové válce. Dílo je napsáno pro devět sólistů, recitátora, sbor, velký orchestr a varhany. Jedná se o jedinečnou skladbu na libreto Antonína Kláštereckého. Kantátu nastudoval s Filharmonií Hradec Králové a sborem opery Národního divadla moravskoslezského dirigent Jakub Klecker.

Významné osobnosti duchovního života Olomouce biskupovi Stanislavu Pavlovskému bude věnován koncert hudby vrcholné renesance. Soubory Ensemble Versus a Capella Ornamentata provedou v neděli 14. 10. polyfonní mši, zkomponovanou pro S. Pavlovského Missa Undique flammatis Olomucum sedibus arsit Jacoba Handla Galluse a moteta Nicolause Zangia, skladatelů, kteří jsou svými životy a díly spjati s předbělohorskými dějinami Čech a Moravy a především s Olomoucí. Koncert bude zaznamenán Českým rozhlasem.

Jana Sýkorová, Nana Miriani (foto archiv Musica Viva)

V tradici festivalu bude závěr patřit rozsáhlému oratornímu dílu a to Requiem (Messa da Requiem) Giuseppe Verdiho. Podmanivé, strhující kompozici, která vznikla na památku velkého italského básníka a spisovatele Alessandra Manzoniho a premiéru měla v roce 1874 v Miláně. Od té doby patří spolu s Requiem W. A. Mozarta k nejvyhledávanějším skladbám s duchovním textem. Náročných sólových partů se ujal kvartet skvělých interpretů, kteří na festivalu vystupují téměř tradičně, a to Nana Miriani, Jana Sýkorová, Tomáš Černý a Martin Gurbaľ . Vystoupí společně s Českým filharmonickým sborem Brno a Moravskou filharmonií Olomouc pod taktovkou rezidenčního dirigenta Jaromíra M. Krygela.

Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na