Letošní Pražské jaro přináší hudbu i pod širé nebe

Zahajovací koncert Pražského jara 2025 bude živě přenášet 12. května od 20:00 hodin Český rozhlas Vltava a Česká televize na kanálu ČT art, včetně online přenosu v iVysílání ČT. Festival rovněž nabídne online stream zahajovacího koncertu na sociální síti Facebook na profilech @PrazskeJaro, @ceskatelevizeart, @ceskafilharmonie a @SkupinaCEZ. Záznam koncertu na Facebooku bude k dispozici do 19. května.
Novinkou letošního festivalu je ČEZ Open Air zóna situovaná na pravém břehu Vltavy u pražského Rudolfina, jež nahradí zahájení festivalu na pražské Kampě. Pražské jaro zde nabídne ve dnech 11. a 12. května vždy od 14:00 do 22:00 hodin veřejnosti zdarma přístupný program. Na diváky čeká bohatý „předfestivalový“ hudební koktejl, který vyvrcholí v pondělí 12. května od 20:00 hodin přímým přenosem Zahajovacího koncertu Pražského jara 2025 ze Smetanovy síně Obecního domu s Českou filharmonií a Semjonem Byčkovem. V dalším programu se představí Clarinet Factory, Kalabis Quintet, vokální sexteto Skety, Wihanovo kvarteto a v rámci projektu ZUŠ Open rovněž hudební soubory ze základních uměleckých škol z celé České republiky. Bude zde také promítnuta řada unikátních snímků, mezi jinými záznam pražského koncertu Bostonského symfonického orchestru k poctě Antonína Dvořáka z roku 1993 s dirigentem Seidžim Ozawou, jehož sólisty byli Rudolf Firkušný, Itzhak Perlman, Yo-Yo Ma a Frederica von Stade.
Český rozhlas Vltava přinese svým posluchačům přímé přenosy těchto festivalových koncertů: Arvo Pärt 90 (19. května z Rudolfina), Debut Pražského jara (28. května z Obecního domu) a Ensemble Modern I (30. května z Centra současného umění DOX), na kterém zazní světové premiéry Pavla Šabackého, Jana Ryanta Dřízala, Barbory Tomáškové a Haštala Hapky. „Všechny tyto koncerty jsou vyprodané, proto mám nesmírnou radost, že i ti, kteří nemají šanci sdílet s námi tyto hudební zážitky v sále, si je budou moci dopřát u rozhlasových přijímačů,“ říká Pavel Trojan, ředitel Pražského jara. Vedle přímých přenosů koncertů odvysílá Český rozhlas Vltava 14. května od 20:00 hodin premiéru pořadu Večer na téma: Pražské jaro s hosty Magdalenou Hajóssyovou, Jiřím Chválou, Peterem Jarůškem (Pavel Haas Quartet), Ivo Kahánkem, Yvettou Koláčkovou, Jiřím Panochou a Pavlem Zejfartem (Panochovo kvarteto), Pavlem Trojanem a klavíristou Janem Čmejlou, který se postaral o hudební vstupy.
Česká televize bude z letošního festivalu zaznamenávat vedle Zahajovacího koncertu Pražského jara ještě vystoupení francouzského souboru Ensemble Correspondances Fragmenty lásky 26. května v Rudolfinu. Kanál ČT art rovněž nabídne od 11. května do 4. června každý večer od 20:13 hodin tradiční ECHO Pražského jara, krátké reportáže z jednotlivých festivalových dnů, a závěrečný dokument To bylo Pražské jaro 2025.
Vídeňští symfonikové po třiceti třech letech na Pražském jaru
Jedním z největších lákadel 80. ročníku festivalu je jeho orchestrální řada, ve které se představí vedle českých orchestrů – České filharmonie, Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK a Symfonického orchestru Českého rozhlasu – dále Bostonský a Chicagský symfonický orchestr, Symfonický orchestr NHK z Tokia, Londýnský symfonický orchestr, Göteborští symfonikové a Vídeňští symfonikové, od jejichž posledního vystoupení na Pražském jaru v roce 1992 uplyne neuvěřitelných třicet tři let.
„Poprvé byl tento orchestr hostem festivalu v roce 1956 a vystoupil zde celkem sedmkrát v programech z děl Mahlera, Debussyho, Brahmse, Stravinského, Richarda Strausse, Dvořáka, vídeňských klasiků Haydna, Mozarta a Beethovena, ale i s hudbou současných skladatelů jako Kurt Schwertsik. V čele orchestru stanuli na Pražském jaru dirigenti Rudolf Moralt, Carlo Maria Giulini, Gennadij Rožděstvenskij, Georges Prêtre a Rafael Frühbeck de Burgos. V roce 2025 jej povede Petr Popelka, který tímto koncertem završí svou první sezonu na pozici šéfdirigenta tohoto prestižního symfonického tělesa, které letos navíc slaví 125 let od svého založení,“ představuje ve zkratce historii Vídeňských symfoniků na Pražském jaru dramaturg festivalu Josef Třeštík.
„Je pro mě obrovskou radostí, že mohu do mého rodného města a na Pražské jaro, kde jsem jako posluchač slyšel tolik koncertů, přivézt Vídeňské symfoniky. Opravdu nemohu být šťastnější,“ říká Petr Popelka, který v této sezoně mimo jiné jako první český umělec v historii dirigoval koncert v rámci slavnostního předávání Nobelových cen ve Stockholmu, společně s lipským Gewandhausorchester uvedl mimořádný koncert k výročí 100 let narození Pierra Bouleze a s Vídeňskými symfoniky absolvoval rezidenci v National Centre for Performing Arts v Pekingu a první ročník nově založeného festivalu Primavera da Vienna v italském Terstu.
Vídeňští symfonikové přivážejí na Pražské jaro program z děl Ludwiga van Beethovena, Josefa Strausse a Richarda Strausse. Zazní Beethovenova skladba Zasvěcení domu, předehra op. 124, kterou skladatel napsal k otevření Theater in der Josefstadt, a Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es dur op. 73 „Císařský“, jehož vznik se datuje do roku 1809, kdy byla Vídeň obléhána Napoleonovými vojsky. „Pátý klavírní koncert je významným dílem v mnoha směrech. Jelikož Beethoven věděl, že kvůli zhoršujícímu se sluchu již nebude moci dílo premiérovat, proměnila se zcela jeho práce s partiturou. Poprvé nedává klavíristovi svobodu hrát vlastní kadence. Zároveň využil inovací, které přinesl technický rozvoj nástrojů té doby, což se odrazilo jak v klavírním partu, který je neskutečně velkoryse pojatý, tak v orchestraci, kde se nebál zapojit silnější dechovou a smyčcovou sekci,“ říká sólista koncertu, klavírista Jan Bartoš. Z provedení na Pražském jaru bude pořízena nahrávka pro vydavatelství Supraphon.
Ve druhé půli večera zazní skladba Geheime Anziehungskräfte (Tajemné síly přitažlivosti), valčík op. 173 známý také pod názvem „Dynamiden“ Josefa Strausse, syna Johanna Strausse I, a koncert vyvrcholí suitou z opery Růžový kavalír Richarda Strausse. „Suita z Růžového kavalíra je fantastická, přímo ikonická záležitost, která dává orchestru prostor předvést své kvality. Její součástí je i známý valčík, který se stal symbolem opery Růžový kavalír a jehož téma právě vychází ze skladby Dynamiden. Zahrajeme tedy velmi speciální kombinaci: „Meisterwerk“ od Richarda Strausse a inspiraci k tomuto dílu od Josefa Strausse,“ dodává Petr Popelka. Koncert Vídeňských symfoniků se uskuteční 27. května ve Smetanově síni Obecního domu.
Soutěž Pražské jaro v oborech hoboj a violoncello již v plném proudu
Tradiční „předskokan“ festivalu Pražské jaro – Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro – startuje už dnes v úterý 6. května. V oborech hoboj a violoncello se v konečné fázi akreditovalo 91 soutěžících – 47 v oboru hoboj a 44 v oboru violoncello – z 21 zemí světa: Brazílie, České republiky, Číny, Francie, Hongkongu, Itálie, Izraele, Japonska, Korejské republiky, Lucemburska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Ruska, SRN, Španělska, Švýcarska, Tchaj-wanu, Turecka, USA a Venezuely. Českou republiku budou reprezentovat Dominik Bunc (hoboj), Adam Klánský a Petr Hamerský (violoncello). V rámci finálových kol 13. a 14. května v Rudolfinu, do kterých postoupí tři nejlepší účastníci z každého oboru, budou moci návštěvníci hlasovat v anketě o Cenu diváků.
O vítězích budou rozhodovat dvě sedmičlenné poroty: v oboru hoboj Nancy Ambrose King (USA, předsedkyně poroty), Fabien Thouand (Francie), Clara Dent-Bogányi (Rakousko), Kalev Kuljus (Estonsko), Vilém Veverka (ČR), Jan Souček (ČR) a Johannes Grosso (Francie); v oboru violoncello Raphael Wallfisch (UK, předseda poroty), Maria Kliegel (SRN), Marc Coppey (Francie), Natalie Clein (UK), Michal Kaňka (ČR), Tomáš Jamník (ČR) a Ľudovít Kanta (Slovensko).
Druhá a finálová kola budou opět živě streamována na YouTube kanálu Pražského jara @PragueSpringFestival.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]