Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Lidská tvář velkých skladatelů (6)
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOsobnosti

Lidská tvář velkých skladatelů (6)

Že měli skladatelé jako W. A. Mozart, C. M. von Weber či A. P. Borodin zvláštní zvyky a potřeby při komponování, jsme se dověděli již v minulém dílu našeho cyklu, který poprvé zpřístupňuje knihu Přemysla Pražáka „…a jako člověk“ z roku 1966. O tom, jak velcí skladatelé komponovali, je i dnešní díl. Tentokrát jsou na řadě G. F. Händel, J. S. Bach, Ch. W. Gluck, F. A. Boieldieu a další.

Přemysl Pražák
Publikováno 11/04/2021
sdílejte:
7 minut čtení
sdílejte:
Balthasar Denner: Georg Friedrich Händel (dobová olejomalba, zdroj Wikimedia)

Georg Friedrich Händel komponoval lehce stejně v mládí jako v pokročilém už věku a přiléhavě o něm bylo řečeno, komponuje jako se mluví: přímo, bez náčrtů, v nepřetržitém proudu. Jen tak mohl napsat velkou operu jako je Rinaldo za 14 dní, z oratorií například Slavnost Alexandrovu za 20, Izraela v Egyptě za 21 a Mesiáše za 24 dní, Concerti grossi za měsíc.

Stejná samozřejmost, pohotovost a nevyčerpatelná vynalézavost byla znakem tvořivé práce také Johanna Sebastiana Bacha. Jinak by těžko mohl plnit povinnost po celých 27 let dodávat chrámovou hudbu (jen kantát napsal přes 300) a ještě napsat desítky skladeb z nejrůznějších jiných oborů, takže jeho dílo vyplnilo při souhrnném vydání 59 mohutných svazků.

Neobyčejně pohotový byl i Christoph Willibald Gluck, který byl v tvůrčí metodě příbuzný Mozartovi, neboť si rovněž celou operu do podrobností vypracoval v hlavě, aniž napsal notu a teprve když přišla její chvíle, jedním tahem ji napsal.

Podobné to bylo i u Françoise Adriena Boieldieu, jenž se rovněž chopil pera teprve, když měl v hlavě vypracovanou celou operu nebo její vydatnou část, a psal pak jedním tahem. Na rozdíl od Mozarta však potřeboval k práci naprostý klid a co největší ticho.

Franz Joseph Haydn - portrét z roku 1791 od Thomase Hardyho (zdroj commons.wikimedia.org / Den fjättrade ankan)
Franz Joseph Haydn – portrét z roku 1791 od Thomase Hardyho (zdroj commons.wikimedia.org / Den fjättrade ankan)

Zcela jinak komponoval Joseph Haydn. Sedával u klavíru a hrál tak dlouho, až se mu v hlavě vynořily myšlenky, které potom zachytil na papír jako první zárodky svých příštích prací. Pracoval velmi systematicky; když se po odchodu do výslužby stal svým pánem, vždy od osmi hodin ráno půl dvanácté, a pak znovu od čtyř hodin odpoledne do osmi večer. Už na sklonku života, roku 1806, příteli vyložil, že komponování mu vždy bylo nezbytností, že jím byl přímo posedlý a snad by byl bez něho zahynul: „Musím být zaměstnán. Obyčejně mě hudební myšlenky pronásledují až k mukám, nemohu se jich zbavit, stojí přede mnou jako zdi. Je-li to allegro, jež mě pronásleduje, to můj tep tluče stále silněji, nemohu spát. Je-li to adagio, pak pozoruji, že tep jde pomaleji. Fantazie na mne hraje, jako bych byl klavír.“

Podobně jako Haydn tvořil u klavíru i Giacomo Meyerbeer a jeho díla byla výsledkem opravdové tvůrčí trýzně. Nebylo sice pro něho problémem v nejkratší době načrtnout árie nebo velký ansámbl, ale pak nespokojen s jejich první podobou začal je znovu a znovu přepracovávat, proseděl hodiny u klavíru, vyťukával třeba jen jediný takt a úporně hledal jeho definitivní tvar. Přepracovával tak jednotlivosti i velké celky, škrtal, zkracoval či rozšiřoval, a ještě těsně před premiérou nikdo, ani on sám nevěděl, v jaké vlastně podobě vstoupí jeho nová opera na jeviště.

Stejnou trýzeň při hledání konečného tvaru skladby prodělával i Fryderyk Chopin. Ve svém základu mu myšlenky přicházeli rychle a často nepozvány, takže spěchával, aby si je zaznamenal nebo slyšel jejich zvukovou podobu u klavíru. Jaké to bylo, vypráví George Sandová, která mnohokrát přihlížela těžkému zrodu skladby, která připadá, jako by ze skladatelovy duše vyrostla se samozřejmostí květiny: „Hledání pravého tvaru přivádělo Chopina často do stavu blízkého zoufalství, zavíral se ve svém pokoji po celé dny, pobíhal jím jako štvaná zvěř, plakal, lámal péra, znovu a znovu loudil tóny z klavíru i zlobně do něho tloukl, začínal den za dnem znovu a znovu jako posedlý nedočkavostí. Třeba šest neděl se tak mořil s jednou stránkou, aby ji často nakonec napsal tak, jak jí poprvé načrtl.“

O co lehčí to měl takový Gioacchino Rossini! Sám řekl, že mu nápady přicházejí jaksi samy sebou a že nikdy nepatřil k těm, kteří se potí, když komponují. Jemu stačilo se dobře najíst, sednout ke stolu a psát stránku za stránkou, docela jako by je opisoval. Bylo proto pro něho maličkostí napsat árii třeba za čtvrt hodiny anebo v horším případě za hodinu. Ke složení Lazebníka sevillského mu stačilo 13 dní. Dodejme ale popravdě, že bez rozpaků vkládal do svých nových děl i celé kusy ze svých oper dřívějších, s jejichž životem na scéně se už nedalo počítat.

Jako by mimochodem tvořil i Gaetano Donizetti, který se začal obvykle starat o práci, až když mu došly peníze. Potom dohnán nutností si opatřit prostředky k veselému životu dovedl napsat operu třeba i za pouhých 14 dní. Napsal jich během dvaceti šesti let svého života přes 70 – zřejmě stejně rychle jako psát opery dovedl i utrácet peníze za ně vydělané.

Jacques Offenbach (foto Collection KECK)

Haydnovi se soustavností své práce podobal Jacques Offenbach, který se od něj ale naprosto odlišoval charakterem své tvorby. V jeho neměnném denním rozvrhu byla komponování vyhrazena doba od časného rána do jedenácti hodin dopoledne a od tří do pěti hodin odpoledne. Naprosto mu nevadilo, když přišli přátelé; nedal se v práci rušit. Teprve když byla na stůl nesena polévka, umyl si ruce a usedl s rodinou ke stolu.

Pracoval velmi lehce a nad hotovou partiturou už déle nepřemýšlel. Tvrdil, že rozhodující je první tvar, přičemž si však dovedl někdy s tématem prvního nápadu důkladně vyhrát, a že by dodatečné revize a zlepšení stavu skladbě prospěly. Se svými skladbami – s jedinou výjimkou, operou Hoffmannovy povídky – dovedl být až naivně spokojen. Hanslick vypráví, jak bylo hezké, když právě dokončil Vévodkyni z Geroldsteinu. Přehrával ji a při každém čísle oznamoval: „Nyní přijde duet, to je velmi hezké! Následující kuplety přinášejí málo nového, naproti tomu finále je opět velmi hezké!“, a to vše říkal s největší vážností a nenucenou naivitou. 

(Pokračování příště…)

Přemysl Pražák (1908-1966) byl český hudební publicista a kritik, autor řady populárně naučných knih o hudbě. Těžištěm Pražákova zájmu byla česká hudba a její interpreti. Proslul zejména tituly jako Světoví mistři hudby v naší vlasti, Osobnosti české hudby, Malá preludia nebo Jak se kdy koncertovalo. (Přečtěte si více…)

TémataChristoph Willibald GluckFrançois Adrien BoieldieuFryderyk ChopinGaetano DonizettiGeorg Friedrich HändelGiacomo MeyerbeerGioachino RossiniJacques OffenbachJohann Sebastian BachJoseph Haydn
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Národní divadlo Brno – Petr Iljič Čajkovskij, Evžen Oněgin: Svatopluk Sem (Oněgin), Linda Ballová (Taťána) a sbor (foto Patrik Borecký) Operní panorama Heleny Havlíkové (312) – Brněnský Oněgin v šumu televizního záznamu
Další článek Janáčkova filharmonie Ostrava a Gabriel Bebeselea: Bartók a Ravel 2021 (foto Martin Straka) Janáčkova filharmonie Ostrava přinesla uvolnění a radost
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up