Litoměřické svátky hudby letos s Hudečkem, Šaturovou a Nekorancem
Kromě uvedených domácích i zahraničních letních stálic občas neuškodí poohlédnout se ani po festivalech, které patří v celkové nabídce k nováčkům, respektive k těm, jež si své místo na slunci vybojovávají teprve krátce. Mezi ty druhé lze podle mého názoru bezpečně zařadit Litoměřické svátky hudby, jejichž právě skončený ročník byl zatím v pořadí teprve čtvrtý.
O poslání pořadatelského spolku Musica et education, o geniu loci barokního chrámu litoměřické jezuitské koleje, v němž se festival každoročně odehrává, i o kouzlu hostitelské severočeské kulturní metropole jsem se podrobně zmiňoval už v loňskem článku o výjimečném operním recitálu Andy-Louise Bogzy a Štefana Kocána (najdete zde). Tentokrát je tedy možné omezit se na prosté zodpovězení otázky, jak dopadl festival letošní.
Hned na úvod je třeba připomenout, že celková struktura festivalu zůstává neměnná: večery posledního prázdninového víkendu opět vyplnily jeden koncert s čistě instrumentální hudební náplní a jeden s vystoupením dvou operních pěvců. Hostujícím orchestrem byla opět Plzeňská filharmonie s dirigentem Tomášem Braunerem, specifický prostor konání si pak jako obvykle vynutil vždy zhruba sedmdesátiminutový program bez přestávky.

V pátek 26. června 2016 mohli obětaví organizátoři z Musica et education, manželé Alena a Zdeněk Kuldovi, přivítat spolu se starostou města Litoměřice (Ladislav Chlupáč) a moderátorkou Veronikou Paroulkovou návštěvníky na prvním z koncertů a konstatovat mimo jiné nesmírně pozitivní fakt: vstupenky na oba večery se podařilo prakticky vyprodat. Za tak enormním zájmem publika jistě nestála jen úspěšná propagace či případná kulturní vyprahlost Litoměřic; pan starosta konečně hrdě označil město s jeho bohatou nabídkou akcí všeho druhu za „malou Prahu”. Jde spíše o to, že na tak pozoruhodný program, jaký se tentokrát na festivalu objevil, zájemce obvykle nenarazí ani v té „velké Praze“.
Páteční koncert totiž výtečné sehraná Plzeňská filharmonie zahájila svižně zahranou předehrou k Mozartově opeře Così fan tutte, aby se následně na pódiu objevil umělecký garant festivalu, houslista Václav Hudeček, a se sympatickou dávkou uvolněnosti, předznamenávající spíše jakési „domácí muzicírování”, představil své spoluhráče v dalším hudebním čísle.

Neformálně oděný virtuóz však spolu s violoncellistou Petrem Nouzovským a violistkou Kristinou Fialovou doslova oslnili provedením raritního Allegra z nedokončené Mozartovy Koncertantní symfonie pro housle, violu, violoncello a orchestr, KV Anh. 104. Celkovým rozsahem drobná, ale nesmírně virtuózní skladba s řadou neotřelých hudebních nápadů by si každopádně zasloužila větší popularitu – litoměřickým interpretům tedy patří dík i za tuto netuctovou dramaturgii. Hlavní a závěrečnou skladbou koncertu se poté stal slavný Brahmsův Koncert pro housle, violoncello a orchestr a moll. Hudeček s Nouzovským se v něm představili jako zkušení a inspirativní hráči i partneři, Plzeňská filharmonie prokázala pod taktovkou Tomáše Braunera výtečnou schopnost oba sólisty stylově a na vynikající úrovni doprovodit. Suma sumárum, první polovina festivalu proběhla na úrovni, jíž překonat druhým z koncertů rozhodně nebylo jen tak…
Přesto se ale pořadatelům podařilo uzavřít dvoudenní letní přehlídku recitálem, který se co do umělecké hodnoty prvnímu z večerů přinejmenším vyrovnal. V sobotu 27. srpna se v programu operních árií a duetů objevila neobyčejně atraktivní dvojice: mezinárodně uznávaná sopranistka Simona Houda Šaturová a mladý tenorista, o němž už sice každý slyšel, ale málokdo měl tu čest se o jeho talentu přímo přesvědčit, Petr Nekoranec.

Ke koncertu samotnému se stačí vyjádřit jen stručně: oba umělci měli možnost zazpívat repertoár, který jejich hlasovým oborům sedí nejlépe, a oba v něm maximálně uspěli. Schopnost poradit si s rolemi lyrického a dramatického oboru z období klasicismu i italského belcanta včetně bezpečného zvládnutí i velmi obtížných koloratur opět předvedla pěvkyně ve svých oblíbených áriích z Dona Giovanniho, Rigoletta a Lazebníka sevillského. Petr Nekoranec pak velmi příjemné překvapil vynikající pěveckou technikou i – zejména v našich krajích – opravdu unikátně zabarveným lyrickým tenorem, díky němuž slyšelo publikum v obdivuhodné interpretaci sólová čísla opět z Mozartovy „opery oper” i z Rossiniho Popelky a Donizettiho Nápoje lásky. Ve dvou duetech z této opery prokázali oba umělci i svůj smysl pro budování jevištního účinku i smysl pro humor. A jako by to nestačilo, vynutilo si nadšené publikum i několik přídavků a uznejte sami: kdy jste naposledy slyšeli českého tenoristou, jak s naprostou lehkostí a přehledem zazpívá obávanou árii Ah! mes amis… z Donizettiho Dcery pluku? Večer, na jaký se dlouho vzpomíná, pak oba pěvci ukončili duety z Rigoletta a obligátním Brindisi z Traviaty.

Tak skončil čtvrtý ročník Litoměřických svátků hudby. Pokud vím, lámou si jeho organizátoři už teď hlavu nad tím, jak a čím udrží jeho vysoce nastavenou laťku v příštím, jubilejním pátém roce. Kdo ovšem osobně zažil entuziasmus manželů Kuldových a armády jejich spolupracovníků, kdo viděl dlouhou a stále se rozšiřující řadu sponzorských log na festivalových tiskovinách a především – kdo zažil atmosféru na koncertech v litoměřické jezuitské koleji, jistě mi dá za pravdu, že o další budoucnost tohoto kulturního podniku se není třeba vážně obávat…
Hodnocení autora recenze:
Zahajovací koncert – 80%
Simona Houda Šaturová, Petr Nekoranec – 80%
Litoměřické svátky hudby 2016
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]