Londýn plánuje novou koncertní síň
Projekt nové multifunkční budovy Centre of Music iniciovaly tři organizace: Barbican, London Symphony Orchestra (LSO) a Guildhall School of Music & Drama. Stavba budovy je vyčíslena na 288 miliónů liber a očekává se, že částku se podaří nabýt ze sponzorských darů.
Stavba budovy má již nyní množství kritiků, kteří tvrdí, že právě teď není zcela vhodná doba na stavbu tak drahé budovy. „Právě teď není nikdy vhodná doba na to, dělat cokoliv nového,“ řekl šéfdirigent LSO Sir Simon Rattle v deníku The Guardian. „Není to nic, co bychom zkoušeli dotovat z veřejných financí, je to něco, co se snažíme zrealizovat sami a jinou cestou, než tomu bývá obvykle.“
Cena 288 milionů liber je vysoká částka, ale o dost nižší, než suma, za kterou byla postavená hamburská Elbfilharmonie. Ta byla otevřena před dvěma lety a její původní odhad činil 200 miliónů eur, přičemž výsledek skončil na 866 miliónech. Tato částka byla víceméně zaplacena z veřejných finančních zdrojů. Pro srovnání, koncertní síň v Paříži architekta Jeana Nouvela, stála 390 milionů eur a prodražila se tak třikrát více, než byl její původní plánovaný rozpočet.
„Vyjednáváme s řadou větších potenciálních sponzorů,“ uvedla vedoucí managementu LSO Kathryn McDowell. „Nacházíme se zatím v počátečním stadiu, ale již jsme udělali velký pokrok.“
Podle deníku The Guardian očekávají příznivci nové koncertní síně nejen uspokojení celosvětových nároků velkých moderních orchestrů, ale i stejný transformativní přínos pro klasickou hudbu v Londýně, jako měla pro výtvarné umění budova galerie Tate Modern.
Dosud byla hlavním koncertním sálem Royal Festival Hall z roku 1951, která však (zejména po rekonstrukci v roce 2007) akusticky úplně nevyhovuje zvuku velkých orchestrů. Menší síň Barbican Hall, otevřená roku 1982, je akusticky lepší, podle šéfdirigenta Rattla však má i ona své slabiny.
První vizualizace nové budovy byly zveřejněny v pondělí 21. ledna 2019. Koncept je dílem americké architektky Elizabeth Diller ze studia Diller Scofidio + Renfro v New Yorku, interdisciplinárního ateliéru integrujícího architekturu, výtvarná a múzická umění. Studio získalo úspěch zejména projekty New York’s High Line, budovou Institute of Contemporary Art v Bostonu či Granoff Center for the Creative Arts na americké Brown University.
Koncept plánuje veřejný prostor pro pěší a foyer, nad které bude posazen „akusticky dokonalý“ sál o 2000 sedadlech, vyhovující těm nejvyšším požadavkům světových pódií. Ve vyšších patrech budou komerční prostory, restaurace a na vrcholku malý sál s výhledem na katedrálu sv. Pavla, určený pro komorní a jazzová vystoupení.
Plány a další fázi projektu podpořila City of London Corporation 2.49 miliony liber. Zásadní výzvou projektu je nalezení hlavního sponzora. Doba výstavby byla odhadnuta na čtyři roky. Stavba se bude realizovat na místě budovy Muzea města Londýna (Museum of London), které plánuje relokaci do oblasti Smithfield Market a svoji novou expozici plánuje otevřít v roce 2023. Centre of Music tak plánuje vytvořit propojený celek se stávající budovou Barbican Centre.
Otázkou ovšem zůstává, zdali částka 288 milionů liber je konečná. Koncertní síň v Paříži převýšila původní rozpočet třikrát a Elbfilharmonie v Hamburku více než čtyřikrát. Podle deníku The Spectator není možné tak náročný projekt na odhadované částce udržet a otvírá se tu celá řada nediskutovaných problémů spojených s Brexitem. Uvidíme tedy, jak bude realizace atraktivních plánů pokračovat a nezbývá nám, než držet novému londýnskému hudebnímu centru palce.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]