Loutnista Přemysl Vacek o studiu a interpretaci staré hudby

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Ovšem dnešní mainstreamové provozování staré hudby má sklony k unifikaci a ustanovení pevného a neměnného úzu. Přijedete-li hrát například Bachovy Matoušovy pašije do libovolného hudebního centra v Německu, můžete se setkat se situací, kdy už se ani nezkouší. Všichni přece všechno vědí. Matoušovky už jedou čtrnáct dnů dva kusy denně, ještě dalších čtrnáct se to takhle pojede, tak je to léta zvykem a vždycky je plno. Ta hudba je dokonalá sama o sobě, spokojenému publiku je poskytnut instantní, pokaždé stejný, leč dokonale profesionální výkon. Pro některé barokáře, zvláště ty, kteří se v oboru pohybují delší dobu, vyvstává otázka, zda právě toto chtěli. Autenticistické průkopnictví od osmdesátých let do prvního desetiletí 21. století, usilující o změnu a odlišnost, nakonec přináší jako metu zařazení se do poklidného hlavního proudu tak zvané vážné hudby.

Vystupujete i s repertoárem, který se zřejmě provozoval na našem území. Věnujete se také v této oblasti badatelské činnosti? Vyhledávání tabulatur v archivech?
Dnes už ne. Prošel jsem tím a mnoho let opisoval, kopíroval a spartoval, noty pořádal do šanonů… Co se týká loutnové hudby, přehrál jsem stohy tabulatur, ale máloco mi připadalo vhodné pro veřejnou produkci. Nechal jsem si jen skladby, které mne něčím zaujaly, to ostatní nemá smysl skladovat – v papírové ani elektronické formě. Pokud si dnes zatoužím přehrát nějaký sborník od začátku do konce a vybrat z něj repertoár do programu, v podstatě vše je dnes na síti. Sólové koncerty na renesanční loutnu nebo arciloutnu občas hraju, ale není to těžiště mé činnosti.

Přemysl Vacek (foto Marta Kolárová)

Nahrávky, na kterých jste se podílel, získaly ocenění i v zahraničí, například i Cannes Classical Awards na MIDEM, nebo časopisu Diapason. Jak je to s nahrávkami a stylovou autenticitou? Narážím na rozdíl studiové nahrávky a třeba nahrávek koncertu v historických prostorách.
Stará hudba se v moderních studiích naštěstí nahrává zřídka. Každý může prostor, ve kterém hraje, vnímat různě. Pro mne má prostředí rozhodující význam. Nejen akusticky – loutny jsou nástroje, které potřebují po této stránce trochu pomoci – ale i esteticky. Ideálem je samozřejmě hrát či nahrávat v prostředí, které poskytuje historická architektura. Ovšem například nahrávání ve vratislavském Národním hudebním fóru mi naprosto vyhovuje, ačkoliv se jedná o moderní stavbu a obrovský prostor. Akustické prostředí je dokonalé i pro malé ansámbly a architektonické řešení jednoduché a čisté. Něco podobného v Čechách, bohužel, nemáme…

Co děláte v dnešní době omezených podmínek? V době, kterou se zabýváte, proběhla řada velmi dramatických situací, a přesto vznikaly neuvěřitelná díla. Nicméně také to byla doba, kdy poprvé vyšla kniha Roberta Burtona „Anatomie melancholie“ (1621)…
Loni ve druhé polovině roku jsem ještě občas hrál a nahrával, především v Polsku. V tomto roce se věnuji především psaní. Dostalo se mi možnosti vydat knižně svou diplomovou práci (samozřejmě po nutném přepracování a doplnění) jako monografii. Tak na textu pracuji, a pokud se tomu nic nepostaví do cesty, po letních prázdninách vyjde kniha o českých barokářích a jejich životě s historicky poučenou interpretací.

V čase koronaviru jsem dělal rozhovory s hudebníky na volné noze a mapoval změny, které v jejich profesi i osobním životě přinesla a přináší (nebo spíš odnáší) pandemie. Ocitám se tedy v ambivalentní situaci, kdy jako hudebník mám zapovězené působení, ale jako adeptovi humanitních věd se mi otevírá unikátní možnost zachytit zásadní zvrat v životech mých narátorů, kolegů a přátel, tvořících dnes jednu z nejohroženějších profesních skupin v této republice.

Věřte mi, že vedení rozhovorů s hudebníky na volné noze v čase koronaviru není příliš veselá činnost. Myslím, že Burtonovi by vyslechnuté lamentační narativy poskytly dostatek temné inspirace pro sepsání další kapitoly jeho „Anatomie melancholie“.

Děkujeme za rozhovor!

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


4.4 8 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments