Lutosławski ano, Brahms ne. Nová sezona ve Wroclawi
Zmíněný prostor budí veliké očekávání posluchače. Vždyť otevření nového koncertního sálu je ve střední Evropě až unikum. První zvláštností je regulérní rozehrávání orchestru přímo na pódiu v době před koncertem. Očividně je to ve Wroclawi normální, protože místní posluchače to nijak nevyvedlo z míry a ještě si během toho stačili popovídat se známými a přítomnými přáteli.
Doslova prvním masterpiece byl Lutosławski a jeho Musique funèbre (Pohřební hudba). Tato kompozice pro smyčcový orchestr se hraje zřídkakdy. Necelých čtrnáct minut, rozdělených do čtyř částí, však obsahuje všechny atributy opravdové moderní hudby a v některých částech se rodí Lutosławského kompoziční technika. Je to zčásti symetrická hudba, konstrukčně velmi propracovaná, nesmírně bohatá a plná. I přes kritiku akustiky sálu níže v textu zde Lutosławského hudba fungovala nesmírně dobře. A stejně dobře a nesmírně srozumitelně byla orchestrem i zahrána. Každá část, i přes svoji složitost řeči, byla podána čistě a s pochopením. Byla to hra razantní, někdy jako by smyčce svojí hrou až žadonily.
Maestro Giancarlo Guerrero působí velmi otevřeným dojmem a tento dojem přenáší i na hráče. To bezesporu hudbě pomáhá. Skladba začala i skončila dodekafonickým kánonem a byl to nesmírně silný zážitek jak pro posluchače, tak z gest i pro hráče.
Po nesporném vrcholu koncertu následoval Rachmaninův Druhý koncert c moll. Doslova populární skladba dokáže vyvolat velké emoce a díky rozsáhlé a nezvykle hluboké melodice díla je přístupná většině posluchačů. I přes jistou virtuositu a klavírní nadání ruská pianistka Sofya Gulyak nepřesvědčila. Její hra byla nezvykle nudná a plochá. Už tak známý začátek první věty byl přednesen bez potřebného emočního základu. Přesnost hry a souhra s hráči byla sice učebnicová, ale klavíristka jako by v pocitu soustředění zapomněla na další složku Druhého koncertu. Tou složkou je temná a nesmírně hluboká harmonie, která musí celou hrou prostupovat. Zde se projevila kritizovaná akustika sálu. Pozdní romantická hudba, stejně jako navýsost klasická hudba Brahmsova se v podlouhlém prostoru může proměňovat v těžký monolit. To se přesně stalo v Rachmaninovi, a i když byla samotná virtuosní hra Gulyak velmi zvukově pevná, v silných orchestrálních momentech klavír zcela zanikl.
Závěrečný Brahms byl normálním a příjemným Brahmsem, kterého slýcháme z mnohých zvukových desek. I přes přesnou hru, kterou je potřeba vyzdvihnout, orchestr nevykouzlil žádný zajímavější moment. Při bližším pohledu ale posluchači neuniknou nesmírně silné a jednotné smyčce a jakási pohodová, ale zároveň soustředěná nálada hráčů a dirigenta. K závěrům o hledání originality, stejně jako se pokouší autor recenze, vede jistě silné očekávání, vyvolané sálem i poměrně zajímavou dramaturgií orchestru. Proto bude zajímavé sledovat vývoj orchestru, na nějž bude tento multifunkční prostor jistě působit a nabízet mu možnosti dalšího vývoje.
Prostor může do Wroclawi lákat posluchače velmi silně. Nové Národního hudební fórum působí na venek velmi robustně. Minimalistická architektura budovy je až monolitem, stojícím prakticky hned v centru města. Proto překvapí velmi útulný a vzdušný interiér budovy, včetně hlavního sálu. Ten je proveden z teplého dřeva a je poměrně malý a nízký. To může být důvodem, proč hudba v tomto místě nemusí v některých případech fungovat tak dobře a její zvuk není tak bohatý. Je však nesporným faktem, že čeští posluchači musí takový sál polským posluchačům závidět a tak trochu si povzdechnout, že hudební národ Janáčka nebo Dvořáka nemá podobná moderní místa, kde lze důstojně jejich hudbu ukázat. Možná to svědčí o mnoha dalších věcech místních poměrů.
Hodnocení autora recenze: 70%
Opening of the Symphonic Season – Lutosławski, Rachmaninov, Brahms
Dirigent: Giancarlo Guerrero
Sofya Gulyak (klavír)
NFM Filharmonia Wrocławska
7. října 2016 Hlavní budova Narodowe Forum Muzyki Wroclaw
program:
Witold Lutosławski: Funeral Music
Sergej Rachmaninov: Piano Concerto No. 2 in C minor Op. 18
Johannes Brahms: Symphony No. 4 in E minor Op. 98
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]