Má vlast pro harfu – Světový unikát Jany Bouškové

Začíná Vyšehrad a pozornost je upřena na harfy, na ony vznešené a typické vstupní akordy Smetanova cyklu symfonických básní. Všichni známe důvěrně. Co se ale stane, když po nich orchestr nenastoupí a dál pokračuje jen harfa? Na tuto otázku dává odpověď nová deska Jany Bouškové, kterou vydala u Supraphonu.
Jana Boušková (foto Vojtěch Havlík)
Jana Boušková (foto Vojtěch Havlík)

Harfistka Jana Boušková patří mezi nejvýznamnější evropské špičky ve svém oboru. Její neúnavná koncertní i pedagogická činnost ji zavála do mnoha končin světa a za svými posluchači cestuje na turné opravdu často. Možná, že právě v daleké cizině, kdy se nejvíce ozývá vztah k domovu, se zrodila myšlenka na jedno z nejkrásnějších hudebních vyznání: natočit desku s názvem Má vlast.

Na úpravě symfonických básní Bedřicha Smetany začala pracovat před čtyřmi lety, pustila se i do Dvořákova Larga z Novosvětské či do Suka.  Omezený koncertní provoz v posledních covidem zasažených sezónách dal Janě Bouškové i potřebný prostor nastudovat a nahrát tyto nové a unikátní aranže.

„Práce aranžéra byla pro mě premiérou, a proto jsem se kolikrát i s jedním taktem zaobírala třeba několik dnů, dokud výsledek nebyl dle mých představ. Věnovala jsem se všem detailům jako bych vychovávala své milované dítě. Skladby, které jsem si vybrala pro úpravu, nikde jinde na světě na harfu neexistují. Již tato velká zodpovědnost, upravit nejznámější skladby českých velikánů, kteří pro sólovou harfu nic nenapsali, byl obrovsky náročný úkol. Hlavně vše dokončit a pak ještě jako interpretka nastudovat. Všechny skladby jsou nesmírně obtížné, a proto i pro jejich nastudování jsem potřebovala víc času než pro běžný harfový repertoár,“ uvedla Jana Boušková.

Ze Smetanova cyklu si vybrala první tři Vyšehrad, Vltavu a Šárku. Z Dvořákovy Symfonie č. 9 „Novosvětské“ upravila slavné Largo.  „Dvořákovu Americkou suitu a Letní dojmy Josefa Suka jsem převzala z klavírní verze, kterou jsem musela přepracovat pro harfu. Já věřím, že na harfu tato díla znějí dokonce lépe, jak mi osobně potvrdili někteří samotní klavíristé,“ řekla Jana Boušková. A já dodávám: když může existovat verze Musorgského Kartinek pro sólovou kytaru, proč by také královský nástroj jako harfa neobohatila svůj repertoár z pokladnice skladeb určených orchestru nebo jiným nástrojům?

Jana Boušková: přebal CD Má vlast (foto Supraphon)
Jana Boušková: přebal CD Má vlast (foto Supraphon)

Jana Boušková začíná Vyšehrad ve volném, velmi důstojném a zatěžkaném tempu, různé nástrojové sekce se snaží odlišit různými odstíny úhozů, od ostřejších úderů do strun po jemné flažolety, které se vinou mezi ostatními tóny harfy jako cestička vedoucí spletí strun a dávají posluchači dobrou orientaci v díle. Harfa se dobře hodí i k Vltavě – dynamické vlny a arpeggia navozují i v jiných než Smetanových skladbách iluzi vodního živlu a padajících krůpějí nebo tance rusalek. Kovově chladné tóny rychlých sestupných arpeggií (v rozbouřené části Vltavy) zase vyvolávají obraz větru bičujícího vodní hladinu. Jana Boušková volila vhodná tempa i výraz, ukázala, jak velké rozsahy a široké vyjadřovací schopnosti harfa má.

U Šárky byla transkripce o něco těžším oříškem, tady už jsou například motivy Ctirada a Šárky navázané na konkrétní nástroje, klarinet pro Šárku a violoncello pro Ctirada, do hry vstupuje také zvukomalba imitující klus koní, bojové signály rohů nebo spánek a chrápání Ctiradovy družiny (hluboký fagot). Alespoň potud praví tradice o programu věty. Zde se charakteristické rysy věty poněkud více stírají. Dále Jana Boušková v přepisu Smetanova cyklu (zatím?) nepokračovala.

Z Dvořákovy Symfonie č. 9 e moll „Novosvětské“ si vybrala slavné Largo. I zde jsou kouzelná místa, možná první takty vyznívají až moc pevně, tvrdě. Další americkou skladbou Dvořáka na desce je Suita A dur op. 98 B 184, kterou Jana Boušková přepracovala z klavírní verze. Slyšíme zde brilantní pasáže v Molto vivace (2. věta), zasněné Andante (4. věta) nebo rozverné Allegro (5. věta), hezky gradované a vypointované. Z klavírního originálu pochází i Sukovy Letní dojmy, které mají v harfové úpravě impresionistický nádech, tajemnou atmosféru starých bájí (V poledne) nebo krásné flétnové tóny (Večerní nálada).

Harfistka k nové desce dodává: „Většinu skladeb jsem vlastně v režii slyšela poprvé, protože jsem je nikdy předtím nikde nehrála. Umím si proto teď živě představit, jaké vzrušení musí prožívat skladatelé, jejichž skladba se poprvé rozezní v interpretaci muzikanta naživo“. Jana Boušková na unikátní desce vykonala spoustu tvůrčí práce. Svým kolegyním a kolegům harfistkám a harfistům dala krásný dárek, jímž si mohou ozdobit svůj sólový repertoár. Je otázkou, kolik z nich si v budoucnu Smetanovy náročné transkripce bude chtít a umět osvojit tak mistrně.

Hodnocení autorky recenze: 80 %

B. Smetana / A. Dvořák / J. Suk: Má vlast
Jana Boušková

Label: Supraphon
Datum vydání: 14. května 2021

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments