Málo hrané barokní opery v Brně

Zřídka uváděné opery z období baroka v sobotu v premiéře předvedli studenti Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění na prknech brněnského Divadla na Orlí. Nejprve to bylo drama Henryho Purcella Bouře a posléze hříčka Bylť jest jednou kantor dobrý od Františka Xavera Brixiho. Na dvojprogramu pracovala více než stovka adeptů operního řemesla.

Brixiho dílo je původně takzvaná školská hra, která paroduje výuku zpěvu. Mladí divadelníci ji přenesli do současnosti, konkrétně do filmového studia. „V našem vyznění je tento titul satirickým příběhem o ‚velkých‘ lidech s malými charaktery, kteří jsou ochotní udělat prakticky cokoliv na cestě za slávou a prestiží,“ uvedla režisérka Vendelína Osvaldová.

Větší část večera zabrala Purcellova Bouře, barokní semiopera na motivy poslední hry Williama Shakespeara, ovšem výrazně zkrácená a zpřehledněná. „Vznikla vlastně nová divadelní hra,“ zmínila režisérka Renata Fraisová. Na jevišti se zhmotnily postavy z antické mytologie, které zasahují do osudů italských králů ze 16. století.Fraisová do své režijní koncepce pojala také choreografii v barokním stylu. „Barokní tanec je nádherná záležitost. Je velmi často opomíjen, přestože máme vynikající taneční soubory,“ sdělila. Usilovala prý také o zachování barokního způsobu myšlení a jevištního projevu.

Obě inscenace mají kontrastní výpravu, tedy kostýmy a scénografii. Zatímco postavy v Brixiho hře jsou ošaceny a nalíčeny moderním, až extravagantním způsobem, v Bouři se potkávají fantastické bytosti s postavami v kostýmech z alžbětinské doby.

Do konce března uvede Divadlo na Orlí duo těchto oper ještě čtyřikrát.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky