Mamka musí zasáhnout!
V Anhaltském divadle v Dessau hrají Donizettiho Poprask v opeře
„Je pravda, co se říká o manýrách a rozmarech operních zpěváků, režisérů a dirigentů?“ Tato slova propagují operní projekt, kterým byla na konci září slavnostně otevřena sezona v Anhaltském divadle v Dessau. Nastudována zde byla dvouaktová komická opera Gaetana Donizettiho z roku 1831 s názvem Mravy a nemravy na divadle, která vešla od sedmdesátých let dvacátého století ve známost jako Viva la mamma, v našem operním prostředí pak od roku 1977 v překladu Jiřího Jorana a úpravě Ladislava Štrose jako Poprask v opeře.

Donizetti tuto operu nejprve napsal jako jednoaktovou frašku s premiérou v neapolském Teatro Nuovo 27. listopadu 1827. Libreto vytvořil Domenico Gilardoni podle komedie Antonia Simeona Sografiho (1759–1818) Mravy na divadle (1794). O necelé čtyři roky později bylo dílo ještě rozšířeno o recitativy a materiál z další Sografiho komedie Nemravy na divadle (1800). Tato verze měla premiéru 20. dubna 1831 v Teatro alla Cannobiana v Miláně. Třetí (opět jednoaktová) verze poté poprvé zazněla 26. září téhož roku opět v Neapoli, v Teatro Fondo. Donizetti s Gilardonim v tomto díle parodují divadelní provoz s veškerými jeho nešvary, přičemž hlavní ženskou roli ambiciózní matky jedné z primadon napsali pro buffo bas. Kromě této pěvecké příležitosti je zde také několik dalších, které jsou přímo stavěné pro běžný operní ansámbl, příběh samotný pak doslova volá po aktualizaci a úpravě na míru pro konkrétní osobnosti v konkrétním divadle.

Ambice nového intendanta
Nasazením tohoto titulu chce vedení Anhaltského divadla rozptýlit napjatou atmosféru posledních měsíců, která nastala v průběhu minulé sezony kvůli nečekané personální změně na postu generálního ředitele. V srpnu nebyla po pěti letech prodloužena smlouva Andrému Bückerovi, který dlouhodobě ostře kritizoval úsporná opatření spolkové země Sasko-Anhaltsko v oblasti kultury, a na jeho místo nastoupil operní režisér Johannes Weigand. Ten má již zkušenosti s řízením operního souboru divadla ve Wuppertalu, které se před několika lety rovněž potýkalo s ekonomickými problémy. Do Dessau přichází s vizí ušetřit, ale zachovat přitom všechny čtyři umělecké soubory. S postupným citlivým snížením stavu zaměstnanců, respektive krácením některých pracovních úvazků, by tak v Anhaltském divadle měly nadále v umělecké práci pokračovat soubory opery, baletu, činohry s divizí loutkového divadla i Anhaltská filharmonie.
Při zahájení sezony 2015/2016 Weigand proklamoval: „Po tomto období diskusí a úspor musíme ukázat, že jsme i tak schopni ještě mnohého.“ Naplánováno je tedy celkem dvacet jedna nových inscenací, v dramaturgickém plánu se objevují osvědčené tituly jako Schillerova Marie Stuartovna, von Kleistův Amfytrion, Goldoniho Mirandolína, Verdiho Trubadúr, Bartókův Modrovousův hrad nebo muzikál Sugar – Někdo to rád horké. Divadlo ale nabídne divákům také Zimní cestu Elfriede Jelinekové, Rodinné příběhy Biljany Srbljanovićové, Křenkovu jednoaktovou operu Diktátor společně s Weillovou buffou Car se dává fotografovat, koncertní provedení Delibesovy Lakmé nebo „hudební podívanou“ Comedian Harmonists o jedné z nejúspěšnějších (německých) hudebních skupin Evropy před druhou světovou válkou. Hraje se na scénách Velkého divadla (budova z roku 1938 s kapacitou 1.070 míst) a Starého divadla (budova z roku 2008 s kapacitou 120 a 100 míst stojící na místě někdejšího dvorního divadla z roku 1798 opakovaně zničeného požáry i bombardováním). V minulém roce navštívilo představení a koncerty Anhaltského divadla více než sto sedmdesát tisíc diváků, zřejmou ambicí nového intendanta je to, aby se čísla vztahující se k návštěvnosti co nejdříve ještě zvýšila.

Mravy a nemravy na operním jevišti
K inscenování Donizettiho parodie na divadelní provoz, jejíž premiéra se uskutečnila 25. září na scéně Velkého divadla v Dessau, byl přizván zkušený operní režisér i někdejší šéf operního souboru divadla v Magdeburgu Holger Potocki. Ten je rovněž autorem dialogů, ve kterých obratně reflektuje současnou ekonomicko-společenskou situaci Anhaltského divadla.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]