Marek Keprt zahrál na online recitálu premiéru své skladby elfenLaubLäuten

  1. 1
  2. 2

Třetí část koncertu byla věnovaná Fryderyku Chopinovi a opět Alexanderovi Skrjabinovi. Provedení Chopinova Nokturna Es dur, op. 55 č. 2 a Nokturna E dur, op. 62, č. 2, která patří, i u mne, k nejoblíbenějším a nejhranějším, ve mně vzbudilo svým tempem rozpaky. Keprt má k temporalitě jako autor i interpret velmi flexibilní a kreativní přístup, ale tady klavírista zvolil mimořádně pomalé tempo. Pro jistotu jsem se vrátila k nahrávkám Rubinsteina, Richtera nebo Moravce a dalších, a opravdu, obvykle šestiminutové skladby zde trvaly zhruba osm minut. Z mého pohledu to bylo příliš, melodická linka se v tomto tempu vyloženě rozpadala. Zvykla jsem si na to až při druhém poslechu. Nokturno Des dur op. 27, č. 2 vyznělo lépe, jemně, i když odložení listu v jedné chvíli trvalo déle, než by mělo. O to rychlejší tempo zvolil Keprt u Etudy cis moll op. 42, č. 5 Alexandera Skrjabina z roku 1903. V dané akustice kaple, zvuku klavíru (Bohemia piano) a pedalizací se nepodařilo (alespoň podle mého dojmu z YouTube) udržet patřičnou kultivovanost zvuku, a tím i rozpětí významu skladby mezi vůlí k životu a perspektivou smrti – oné typické (a pro ruské interprety zřejmě snáze uchopitelné) atmosféry, kde je vypjatost zavěšena do mystického úběžníku bezčasí. I zde se vyskytla symbolika “zvonu,” která tematicky prostupovala celý večer.

Koncert online sledovalo při premiéře, bohužel, jen kolem dvanácti účastníků. Naštěstí však číslo postupně stoupá. Den poté to bylo již devadesát zhlédnutí.

Marek Keprt (1974) je český klavírista, skladatel, hudební pedagog, ředitel a dramaturg mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc (od 2014) a umělecký vedoucí souboru zaměřeného na současnou tvorbu Lichtzwang (od 2016). Od roku 2002 je odborným asistentem Katedry muzikologie FF UP v Olomouc, kde v roce 2008 obhájil disertační práci Hudební řeč Skrjabinova středního tvůrčího období na příkladu skladatelových klavírních poém. V letech 2013–16 studoval postgraduálně klavír u Iva Kahánka na FU Ostravské university, kde vyučoval hudební teorii. V roce 2017 byl rezidentem Institutu Ostravských dnů, v roce 2018 se účastnil tvůrčího pobytu CEEC Composers Filed Trip v Číně. Koncertoval v zemích Evropy a v Jižní Koreji. V jeho repertoáru převládají autoři s výraznou zvukovou kvalitou – F. Chopin, R. Schumann, A. Skrjabin, S. Rachaminov, C. Franck, T. Murail a další. Za své kompozice získal ocenění v soutěži Generace Ostrava a stipendium nadace Alana Berga ve Vídni.

Je autorem nezvykle pojatých komorních “oper” Blumfeld, starší mládenec (premiéra 2003 v rámci projektu Národního divadla Bušení do železné opony) a Hibiki, Hibiki, vzhmoť! (premiéra 2020, NODO).

Marek Keprt – klavírní online recitál „Night and Bells“
19. prosince 2021, 19:00 hodin
Kaple Božího Těla, Olomouc

Program:
Tristan Murail: Cloches d´adieu, et un sourire (1992)
Gérard Pesson: Noir dormant (2012)
Marek Keprt: elfenLaubLauten, premiéra
Alexandr Skrjabin: Poème-nocturne, op. 61 (1911-12)
Slavomír Hořínka: Trust in Heart (2016)
Fryderyk Chopin: Nokturno Es dur, op. 55, č. 2, Nokturno E dur, op. 62, č. 2, Nokturno Des dur, op. 27, č. 2
Alexandr Skrjabin: Etude cis moll, op. 42, č. 5 (1903)

Účinkující:
Marek Keprt – klavír

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments