Maria Luigia Borsi na Prague Proms: Navěky druhá?

  1. 1
  2. 2

Na podzim tomu bude už dvanáct let, kdy se Praha konečně dočkala návštěvy tehdejší crossoverové hvězdy číslo jedna jménem Andrea Bocelli. Vzpomínám si, že jedna z agentur, majících tenkrát na starost propagaci chystaného koncertu, se na mě obrátila s dotazem, co vím o zpěvačce, která bude s mistrem na pódiu zpívat dueta. Reklamní odborníky jsem bohužel nepotěšil – jméno italské sopranistky Marie Luigie Borsi mi bylo neznámé a mnoho jsem toho nezjistil ani pátráním na internetu. Mladá pěvkyně měla za sebou pouze vítězství v Mezinárodní pěvecké soutěži v San Remu v roce 2002 a před sebou turné po čtyřech kontinentech právě s Bocellim, jenž porotě sanremské soutěže shodou okolností předsedal. Nezbývalo tedy, než se na verdikt populárního tenora spolehnout a jít si nadějnou pěvkyni poslechnout 4. října 2003 do Sazka Areny osobně. Z dosti vážných osobních důvodů (vlastní svatba) se mi to tehdy nepodařilo, nicméně zpěvačky v Bocelliho stínu si výrazně nepovšimla ani česká média a dalo se tak snadno nabýt dojmu, že udržet si povědomí o Marii Luigii Borsi možná nebude bezpodmínečně nutné.

Sopranistka sama však v průběhu následujících let poměrně důrazně dokázala, že její vítězství v prestižním pěveckém klání rozhodně nebylo náhodné. Už v roce 2004 se představila jako Liu v Turandot v milánské Scale pod taktovkou Carla Rizziho, ještě v témže roce ztvárnila hlavní roli v Traviatě v nastudování Lorina Maazela v benátském La Fenice. Pozdeji se objevila v dalších rolích lyrického repertoáru v Curychu, Berlíně či Barceloně a skvělé ohlasy sklidila za svou Desdemonu na Salcburském letním festivalu v roce 2008 (ačkoliv se jednalo jen o jediné představení v sérii, v níž alternovala s Marií Poplavskou).Mezitím se na koncertních pódiích potkala kromě svého objevitele Andrey Bocelliho například s José Carrerasem a nechala se slyšet, že „být vedle takových umělců jen ve vedlejší roli jí ani v nejmenším nevadí.“ Borsi vůbec zdobí skromnost v současné době téměř nevídaná a zdá se, že pracovat na jakékoliv formě vlastního zviditelnění mezi její priority určitě nepatří.

Jako by to dokazovala i její diskografie, jíž lze z větší části označit za „dobře utajenou.“ Kromě výtečně přijatého debutového recitálu s áriemi od Verdiho, Catalaniho, Pucciniho a Respighiho, které vyšlo loni u firmy Naxos a o kterém sama prohlašuje, že je jí ctí na něm doprovázet London Symphony Orchestra s dirigentem Yvesem Abelem, jsou její další nahrávky dostupné o poznání obtížněji. Navíc se v nich téměř bez výjimky objevuje v rolích „těch druhých dívek“, jež hlavní mužský hrdina vymění za „tu první“. V živém záznamu Dona Giovanniho v podání Israel Philharmonic Orchestra řízeného Zubinem Mehtou tak zpívá nešťastnou Donu Elviru, v Turandot z produkce Pucciniho festivalu v Torre del Lago zase otrokyni Liu (dirigentka Keri Lynn-Wilson) a v záznamu Carmen z veronské Areny věrnou Micaelu (dirigent Ju Lia). Ve všech případech se jedná nahrávky s vynikajícími sólisty a výkony „second lady“ Marie Luigie Borsi patří vždy k jejich největším kladům.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Opera Gala - M.L.Borsi, ČNSO -M.Rota (Prague Proms 7.7.2015)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na