Matoušovy pašije na Velký pátek třikrát s Václavem Luksem

Na letošní Velký pátek 19. dubna 2019 vychází hned tři setkání s Bachovými Matoušovými pašijemi pod taktovkou dirigenta Václava Lukse. Spolu s Orchestre National de France uvede toto velkolepé dílo ve věhlasném sále Théâtre des Champs-Elysées v Paříži. Pašije zazní i ve dvou záznamech zároveň – Český rozhlas Vltava odvysílá koncert Collegia 1704 z 9. 4. 2019 (Dvořákova síň – Rudoflinum) a rakouská rozhlasová stanice ORF uvede provedení díla Collegiem 1704 ze 7. dubna 2019 z vídeňského Konzerthausu. Koncert s francouzským orchestrem a obě vysílání ze záznamu začínají v 19:30 hodin.
Václav Luks a Collegium 1704 (zdroj Collegium 1704)

Na Velký pátek 19. dubna 2019 se v pařížském sále Théâtre des Champs-Elysées rozezní Matoušovy pašije J. S. Bacha v podání Orchestre National de France pod taktovkou českého dirigenta Václava Lukse, zakladatele a uměleckého šéfa barokního orchestru Collegium 1704.

Sólisté Emöke Baráth (soprán), Krešimir Stražanac (bas — Kristus), Maximilian Schmitt (tenor — Evangelista), Sophie Harmsen (mezzosoprán), Krystian Adam (tenor) a Johannes Weisser (baryton — Pilát) se představí po boku Václava Lukse v jednom z nejpůsobivějších ztvárnění pašijového příběhu, které mělo české publikum možnost slyšet na závěrečném koncertě pražské sezóny 2018/2019 Collegia 1704 v Dvořákově síni Rudolfina 9. dubna 2019.

Přesně v půl osmé večer, kdy začíná na Velký pátek koncert dirigovaný Václavem Luksem v parížském Théâtre des Champs-Elysées, zahájí dvě rozhlasové stanice vysílání Bachových Matoušových pašijí v podání Collegia 1704. Rakouská stanice ORF odvysílá záznam koncertu z neděle 7. dubna 2019 v Konzerthausu ve Vídni. Český rozhlas zařadil do večerního velkopátečního programu záznam pašijí ze závěrečného koncertu pražské sezóny Collegia 1704 z úterý 9. dubna 2019 v Dvořákově síni Rudolfina.

Bachovy Matoušovy pašije patří nejen k vrcholům německé barokní hudby, ale představují jeden z vrcholů evropské hudby vůbec. Legendárním uvedením tohoto díla Felixem Mendelssohnem-Bartholdym v roce 1829 byla zahájena renesance zájmu o hudbu lipského kantora. Již téměř po dvě staletí platí toto obdivuhodné dílo jako nejskvělejší příklad dokonalé hudební krásy.

Mohlo by vás zajímat