Memoáry Zuzany Růžičkové zakoupilo přední britské nakladatelství

Vydání číslo 52. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo v první polovině listopadu 2017: Memoáry Zuzany Růžičkové byly zakoupeny významným zahraničním nakladatelem. Jak oslaví sto let Los Angeles Philharmonic. Muzeum virtuálních hudebních nástrojů zahajuje ukázkou 20.000 položek z britských sbírek. Nová koncertní hala také v Edinburghu. Kolik berou v současné době špičkoví učitelé hudby v USA? Magdalena Kožená podepsala dlouhodobou smlouvu s nizozemským vydavatelstvím Pentatone. Poslední nahrávka Sira Nevilla Marrinera? Mendelssohn-Haus v Lipsku objevil a koupil dva nové portréty.


Memoáry Zuzany Růžičkové byly zakoupeny významným vydavatelem
Vzpomínky cembalistky Zuzany Růžičkové, která zemřela v září ve věku devadesáti let, koupilo nakladatelství Bloomsbury Publishing – vydavatel knih J. K. Rowling Harry Potter, opakovaně oceněný titulem Nakladatelství roku. Ředitel vydavatelství Michael Fishwick získal od Laury Williams z vydavatelství Peters Fraser and Dunlop práva pro Velkou Británii a Commonwealth na knihu o české umělkyni, kterou vydá na jaře roku 2019. Stalo se tak krátce po tom, co se Williams dozvěděla o příběhu Zuzany Růžičkové z dokumentu Zuzana: Hudba je život (více o něm jsme psali zde), který měl ve Velké Británii premiéru dne 18. listopadu 2017.

Zuzana Růžičková při natáčení dokumentu (zdroj zuzanathemovie.com)

Wendy Holden, autorka memoárů holocaustu Born Survivors (Sphere), napíše tuto knihu. Laura Williams říká, že „Zuzanin příběh (řečeno jejími vlastními slovy) je hudba, která znamená život a triumfuje tváří v tvář nejhorší degradaci, kterou může člověk trpět. Je to příběh o zásadním významu kultury a krásy ve světě rostoucího chaosu a zmatku. Je to příběh lásky k hudbě, vlasti, rodině a životu“.


Jak oslaví sto let Los Angeles Philharmonic
Los Angeles Philharmonic, který je považován za nejvýznamnější orchestr v Americe, ohlásil utopické plány pro sté výročí svého založení v bezprecedentně bohatém měřítku.

Los Angeles Philharmonic slaví sto let (zdroj FB LA Philharmonic / foto Mathew Imaging)

V roce předcházejícím stému výročí svého prvního koncertu 24. října 1919 přizval Franka Gehryho, aby připravil návrh pro projekt YOLA vytvořený Gustavo Dudamelem, který je určen mládeži. Filharmonie si objednala padesát nových děl, kterými osloví mladé posluchače, a bude distribuovat 10.000 volných vstupenek na koncerty a další akce. Bude rovněž spolupracovat s desítkami místních a mezinárodních uměleckých organizací, od organizátorů cen Filmové akademie v Hollywoodu až po Královský balet z Londýna.

Orchestr zahájil kampaň na získání finančních prostředků ve výši 500 milionů dolarů, což je čtyřnásobek rozpočtu na současnou sezonu. Vedoucí představitelé společnosti uvedli, že již získali 60 procent z tohoto obnosu – 300 milionů dolarů, což je více než byly náklady na budování Walt Disney Concert Hall. Nové centrum YOLA bude umístěno ve stávajícím zařízení v Inglewoodu o velikosti 17.000 metrů, které Frank Gehry transformuje do prostoru pro výuku, zkoušky a představení. Bude sloužit přibližně 1.000 dětem, které jsou v současné době v programu Youth Orchestra Los Angeles.


Muzeum virtuálních hudebních nástrojů zahajuje ukázkou 20.000 položek z britských sbírek

Dnešní webové stránky (www.minim-uk.org) představují fotografie, audio a videonahrávky, které pokrývají historii pěti tisíc let. MINIM-UK (Musical Instruments Interface for Museums and Collections) je výsledkem projektu vedeného Royal College of Music v partnerství s Horniman Museum, Royal Academy of Music, University of Edinburgh a Google Arts & Culture. Díky zázrakům moderních technologií je uživatelům umožněno zkoumat tyto poklady. K dispozici je zhruba 332 houslí, 76 viol a 73 violoncell a 19 kontrabasů, spolu se stovkami dalších strunných nástrojů z celého světa. Naleznete zde stovky dechových a klávesových nástrojů včetně bicích a elektronických, které pokrývají pět tisíc let lidské historie.

K dispozici jsou desítky cremonských nástrojů včetně Stradivariho houslí „Habeneck“ z roku 1734, violoncello „Marquis de Corberon“, které je v současné době zapůjčeno Stevenovi Isserlisovi, Stradivariho violino piccolo z roku 1685 a kontrabas, kdysi patřící Domenicu Dragonettimu, který postavil Andrea Guarneri.

Musical Instruments Interface for Museums and Collections (zdroj FB Musical Instruments Interface for Museums and Collections)


Nová koncertní hala také v Edinburghu
Poradní sbor v Edinburghu plánuje vybudovat hlediště s tisíci místy. Zadání dostal Dr. Yasuhisa Toyota z Nagata Acoustics, který byl akustickým mozkem společně s Frankem Gehrym při výstavbě Walt Disney Hall v Los Angeles a Elbphilharmonie v Hamburku. Na projektu v Edinburghu bude Dr. Toyota spolupracovat s architektem Davidem Chipperfieldem, jehož reputace při vytváření náročných designů citlivých na okolní prostředí je věhlasná. Úkolem je samozřejmě dosáhnout akustického řešení, které bude vyhovovat víceúčelovému využití nové haly, od rezidenčního Scottish Chamber Orchestra až po sólový a komorní recitál, intimní ranou hudbu nebo amplifikovanou současnou hudbu.

Scottish Chamber Orchestra (zdroj FB Scottish Chamber Orchestra / foto © Paul Hampton)


Kolik berou v současné době špičkoví učitelé hudby v USA?

Výše platu závisí na místu v USA. V New Yorku mnoho učitelů (zejména učitelé zpěvu) požaduje minimálně 200 dolarů za hodinu, ale některá studia mají i výrazně vyšší taxy blížící se 500 dolarů. Ti, kteří vyučují na konzervatoři, berou za lekci podstatně méně, ale jejich reputace zvyšuje jejich příjem díky externím soukromým studentům. Hodina s inspirativním učitelem je vždy neocenitelná. Naproti tomu učitelé na Curtis Institute nebo Juilliard School dostanou na škole podle smluv obvykle méně, než je jejich externí sazba. Plný pracovní úvazek zahrnuje vyučovací povinnost osmnáct hodin týdně, většina jich však dává dobrovolně mnohem více.

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)


Magdalena Kožená podepsala dlouhodobou smlouvu s nizozemským vydavatelstvím Pentatone
Magdalena Kožená nahraje několik alb, od barokní opery po současnou písňovou tvorbu, od Jeana-Philippa Rameaua po Luciana Beria. Mezzosopranistka strávila minulé léto v nahrávacím studiu a natočila výběr krásných písní Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka spolu s některými z nejznámějších melodií repertoáru včetně Straussova věčného Morgen!, Chaussonova poetického Chanson perpétuelle a Brahmsova díla Zwei Gesänge, op. 91. Jejím partnerem před mikrofony byl její manžel Sir Simon Rattle, pro něhož je to vůbec první nahrávka u klavíru. K šesti nejbližším kolegům patří houslisté Wolfram Brandl a Rahel Rilling, Julia Deyneka na violu, Dávid Adorján na violoncello, Andrew Marriner na klarinet a Kaspar Zehnder na flétnu.

Magdalena Kožená (zdroj FB M. Kožené / foto Rostovtsev Photography)


Poslední nahrávka Sira Nevilla Marrinera?

Korejská klavíristka, nositelka druhé ceny na Čajkovského soutěži v Moskvě, Yeol Eum Son tvrdí, že její záznam Mozartova Klavírního koncertu KV 467, který má být vydán na jaře, je poslední nahrávkou uznávaného dirigenta. Sir Neville Marriner, který zemřel v loňském roce ve věku dvaadevadesáti let, nikdy přesně nevěděl, kolik záznamů pořídil, ale věděl, že byl po Herbertu Karajanovi druhým dirigentem s největším počtem nahrávek.

Záznam vystoupení Yeol Eum Son na Čajkovského soutěži v roce 2011 má na YouTube ohromující počet 9,3 milionu zhlédnutí. To je číslo až neuvěřitelně vysoké na video s klasickou hudbou a zejména pro v podstatě „neznámého“ umělce.

Valentina Lisitsa má s počtem 24 milionů nejvyšší počet zhlédnutí mezi klavíristy, její druhá nejvyšší hodnota je 8 milionů. Houslista Joshua Bell měl nejvyšší počet zhlédnutí (6,2 milionů) díky tomu, že byl předmětem známého článku ve Washington Post. Pavarottiho nahrávka Nessun Dorma má na 39 milionů zhlédnutí.


Mendelssohn-Haus v Lipsku objevil a koupil dva nové portréty
Mendelssohn-Haus má radost z nově získaného portrétu sestry Felixe Mendelssohna-Bartholdyho Fanny. Portrét, který vytvořil její manžel Wilhelm Hensel, ukazuje Mendelssohnovu sestru v roce 1847. Kresba, která vznikla v roce její smrti, získal Mendelssohnův dům s podporou Státní nadace a Ernst von Siemens Art Foundation v obchodě s autografy v Londýně. Portrét bude prezentován jako součást stálé expozice věnované životu a tvorbě Fanny Hensel.

Fanny Hensel (rozená Mendelssohn-Bartholdy) se narodila v roce 1805 v Hamburku. Získala, stejně jako její bratr Felix, důkladné hudební vzdělání. Skladatelské ambice klavíristky byly prezentovány spíše na soukromých hudebních večerech. Teprve v pozdních letech přišla skladatelka se svými vlastními díly na veřejnost.

Mendelssohn-Haus Lipsko (zdroj commons.wikimedia.org / foto Andreas Praefcke)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat