Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka hlásí nárůst soutěžících

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka, která se bude konat od 15. do 22. listopadu v Karlových Varech, přivítá letos ve třech kategoriích 85 účastníků ze 17 zemí. Po několika letech klesajícího zájmu o soutěž se jedná o výrazný nárůst soutěžících.

Například v kritickém roce 2011 se přihlásilo celkem 53 zájemců z 12 zemí a také z důvodů snížení grantu o zhruba 30 procent změnili původně tříkolovou soutěž na dvoukolovou. Dobu jejího trvání zkrátili z osmi na šest dnů. Ještě 40. ročníku se přitom zúčastnilo 110 soutěžících. Oblíbená, zpočátku školní soutěž, má v posledních letech rozpočet kolem 1,8 milionu korun. O vítězích rozhoduje jedenáctičlenná mezinárodní porota. 48. ročník soutěže pro obory junior, opera a píseň je tříkolový. V oboru píseň je kladen důraz vedle tvorby Antonína Dvořáka a písní romantiků též na interpretaci soudobé tvorby.

“V prvních dvou kolech s klavírním doprovodem patří mezi soutěžní úkoly árie z období baroka, klasicismu, romantismu, tvorbu Antonína Dvořáka, až k dílům 20. století. Třetí kolo obsahuje jednu árii podle volby kandidáta,” upřesnil Alois Ježek, ředitel Mezinárodního pěveckého centra Antonína Dvořáka, které soutěž pořádá.

Soutěž vznikla v roce 1966, aby rozvinula tehdejší pěvecké školy a dala příležitost mladým zpěvákům k prosazení svého umění. Tento cíl si ponechala dodnes. Pořadatelé v roce 2009 u mužů prodloužili věkové rozmezí soutěžících v junior kategorii do 25 let. O rok později zvýšili věkový limit pro účastníky v kategorii opera do 35 let u mužů i žen. Vítěze čekají nejen finanční odměny, ale i nabídky na hostování v českých a moravských operních domech. Na závěrečném koncertu laureátů zazpívají finalisté soutěže s orchestrem v Karlovarském městském divadle. V soutěži v minulosti například uspěli Roman Janál, Gabriela Beňačková, Eva Urbanová, Adam Plachetka a další.

Antonín Dvořák znamená podle odborníků pro českou komorní píseň totéž, co znamenal pro písňovou tvorbu ve své době Franz Schubert. Dvořák překonal pojetí písňové kompozice jako prosté harmonizace vokální linky a jeho písňové cykly tvoří uzavřené tematické celky – navzdory tomu, že některé písně zpopulárněly natolik, že žijí svým samostatným životem. 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]