Milánská La Scala včera a dnes (3)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

1. 3. Umělecká historie operního souboru

Rané období umělecké historie divadla úzce souviselo s tradicí neapolské opery buffa, jejímž hlavním představitelem byl Giovanni Paisiello (1740 – 1816) a Domenico Cimarosa (1749 – 1801). Z mnoha operních titulů obou autorů, které byly v Teatro alla Scala uvedeny, je třeba vyzdvihnout provedení oper La frascatana (1780), Il barbiere di Siviglia (1786) a Nina pazza per amore (1804) Giovanniho Paisiella a L´italiana in Londra (1780) a Il matrimonio segreto (1793) Domenica Cimarosi.

Repertoár divadla byl mezi lety 1793 – 1798 oživen operou L´oro fa tutto Fernanda Paëra a Simona Mayra (1762 – 1845). Teatro alla Scala se tak otevřelo neoklasicistnímu francouzskému stylu a následnému radikálnímu vývoji hudebního divadla. Fernando Paër a Simon Mayr představují historicky významný mezník mezi operou buffa a romantickou operou. S příchodem Gioachina Rossiniho (1792 – 1868) do Teatro alla Scala v roce 1812 (La pietra del paragone) se divadlo mělo stát místem určeným pro italskou operu seria. Rossiniho operní díla uvedená v Teatro alla Scala do roku 1825 zahrnovala: Il turco in Italia, La Cenerentola, Il barbiere di Siviglia, La donna del lago, Otello, Tancredi, Semiramide a Mosé.

Během tohoto období byl z popudu choreografů Salvatora Vigana (1769 – 1817) a Carla Blasise (1795 – 1878) rozšířen umělecký repertoár divadla také na baletní představení jako samostatné divadelní produkce.

V průběhu 19. století byly v Teatro alla Scala provedeny také operní tituly zahraničního repertoáru, a to Die Zauberflöte (1816) Wolfganga Amadea Mozarta (1756 – 1791) a La vestale (1822) Gaspara Spontiniho (1744 – 1851).

Roku 1806 byl hlavním scénografem jmenován Alessandro Sanquirico (1777–1849). Oživil koncepci operních inscenací a přizpůsobil ji novému romantickému trendu.

Alessandro Sanquirico – scéna pro první provedení Rossiniho opery Semiramide v La Scale (1824)

Novou éru opery seria (v letech 1822 – 1825) zahájilo uvedení oper Chiara e Serafina Gaetana Donizettiho (1797 – 1848) a Il pirata Vincenza Belliniho (1801 – 1835). Později byly uvedeny další Donizettiho opery v následujícím pořadí: Anna Bolena, Lucrezia Borgia, Torquato Tasso, La figlia del reggimento, La favorita, Linda di Chamonix, Don Pasquale a Poliuto. Následovaly Beliniho opery I Capuleti e i Montecchi, Norma, La sonnambula, Beatrice di Tenda a I puritani.

Mezi přední interprety děl Rossiniho, Donizettiho a Belliniho repertoáru patřili sopranistky Isabella Colbranová (1797 – 1848), Teresa Bellocová (1784 – 1855) a Giuditta Pasta (1740 – 1821), mezzosopranistka Maria Mallibranová (1806 – 1836), tenor Luigi Pacini (1767 – 1837), kastráti Gasparo Pacchiarotti (1740 – 1821) a Giovanni Battista Velluti (1780 – 1861).

V roce 1839 Oberto Conte di San Bonifacio otevřel cyklus oper Giuseppe Verdiho (1813 – 1901). Dílo tohoto skladatele je úzce spojeno s historií Teatro alla Scala. Uvedení jeho první opery Un giorno di regno skončilo neúspěchem. Dalším dílem, které bylo v Teatro alla Scala uvedeno, se stala v roce 1842 opera Nabucco. Byl to první rozhodující úspěch Verdiho životní dráhy. Nabucco zároveň vyvolal silné vlastenecké pocity v revoluční Itálii a založil tak popularitu opery seria. Po uvedení dalších dvou Verdiho oper (I Lombardi alla prima crociata a Giovanna d´Arco) však došlo v roce 1846 k náhlému ukončení Verdiho spolupráce s divadlem a po mnoho dlouhých let byla Verdiho díla uváděna v jiných operních domech. K návratu ke spolupráci došlo až po roce 1869, kdy byla v Teatro alla Scala uvedena Verdiho nová verze La forza del destino. V roce 1872 bylo v Teatro alla Scala uvedena první evropská inscenace opery Aida (světová premiéra proběhla roku 1870 v Egyptě). V roce 1874 Verdi uskutečnil v Teatro alla Scala první provedení zádušní mše Requiem. Roku 1881 představil upravenou inscenaci opery Simone Boccagnera. V letech 1887 a 1893 uvedlo Teatro alla Scala uvedlo dvě Verdiho díla, pocházející ze skladatelovy spolupráce s libretistou Arrigem Boitem (1842 – 1918), a to opery Otello a Falstaff.

Mezi přední interprety Verdiho oper patřili: sopranistka Giuseppina Strepponi (Verdiho druhá manželka, 1815 – 1897), Adelina Patti (1843 – 1919), Teresa Stolz (1834 – 1902), Francesco Tamagno (1850 – 1905, historicky první v roli Otella) a baryton Victor Maurel (1848–1923, historicky první v roli Falstaffa).

Victor Maurel jako Falstaff

Roku 1881 vytvořili scénografové Luigi Manzotti (1835 – 1905) a Ramualdo Marenco (1841 – 1097) výpravu k inscenaci baletu Excelsior, jedno z mistrovských scénografických děl Teatro alla Scala, které dodnes tvoří součást jeho repertoáru.

Roku 1921 se uměleckým ředitelem stal Arturo Toscanini (1867 – 1956). Navázal na Verdiho hudební odkaz. Toscanini uvedl v Itálii dosud málo známé dílo Richarda Wagnera a značně rozšířil orchestrální repertoár o symfonickou hudbu.

Dále Toscanini uvedl opery Giacoma Pucciniho (1858 – 1924): Le Villi, Manon Lescaut, Madame Butterfly, La fanciulla del west včetně premiéry poslední Pucciniho opery Turandot (1926). Toto dílo je zároveň považováno za závěr dějin italské opery seria.

Uvedení Cavalleria rusticana v roce 1891 bylo prvním vystoupením Pietra Mascagniho (1863 – 1945) a zároveň zavedením hudebního realismu do repertoáru Teatro alla Scala. Poté následovalo uvedení děl mnoha autorů tohoto směru: Pietra Mascagniho Iris, Parisina, Le Maschere, dále významná díla Ruggera Leoncavalla (1857 – 1919), Francesca Cilea (1866 – 1950) a Umberta Giordana (1867 – 1948). Uvedení inscenace opery Salome Richarda Strausse v roce 1906 bylo rozhodujícím bodem obratu v repertoáru divadla směrem k novému hudebnímu stylu a zároveň zásadním průlomem a otevřením repertoáru Teatro alla Scala dílům zahraničních skladatelů. V následujících letech zde byla uváděna představení oper a dalších hudebních útvarů skladatelů, jako byl Igor Stravinsky, Claude Debussy, Ferruccio Busoni, Riccardo Zandonai nebo Ottorino Respighi.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Zahajovací představení Salieriho opery po rekonstrukci vyšlo na DVD, vřele doporučuji! MP

Anonymous

Hlavně Diana Damrau nedostižná!