Milánská La Scala včera a dnes (3)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

1. 3. Umělecká historie operního souboru

Rané období umělecké historie divadla úzce souviselo s tradicí neapolské opery buffa, jejímž hlavním představitelem byl Giovanni Paisiello (1740 – 1816) a Domenico Cimarosa (1749 – 1801). Z mnoha operních titulů obou autorů, které byly v Teatro alla Scala uvedeny, je třeba vyzdvihnout provedení oper La frascatana (1780), Il barbiere di Siviglia (1786) a Nina pazza per amore (1804) Giovanniho Paisiella a L´italiana in Londra (1780) a Il matrimonio segreto (1793) Domenica Cimarosi.

Repertoár divadla byl mezi lety 1793 – 1798 oživen operou L´oro fa tutto Fernanda Paëra a Simona Mayra (1762 – 1845). Teatro alla Scala se tak otevřelo neoklasicistnímu francouzskému stylu a následnému radikálnímu vývoji hudebního divadla. Fernando Paër a Simon Mayr představují historicky významný mezník mezi operou buffa a romantickou operou. S příchodem Gioachina Rossiniho (1792 – 1868) do Teatro alla Scala v roce 1812 (La pietra del paragone) se divadlo mělo stát místem určeným pro italskou operu seria. Rossiniho operní díla uvedená v Teatro alla Scala do roku 1825 zahrnovala: Il turco in Italia, La Cenerentola, Il barbiere di Siviglia, La donna del lago, Otello, Tancredi, Semiramide a Mosé.

Během tohoto období byl z popudu choreografů Salvatora Vigana (1769 – 1817) a Carla Blasise (1795 – 1878) rozšířen umělecký repertoár divadla také na baletní představení jako samostatné divadelní produkce.

V průběhu 19. století byly v Teatro alla Scala provedeny také operní tituly zahraničního repertoáru, a to Die Zauberflöte (1816) Wolfganga Amadea Mozarta (1756 – 1791) a La vestale (1822) Gaspara Spontiniho (1744 – 1851).

Roku 1806 byl hlavním scénografem jmenován Alessandro Sanquirico (1777–1849). Oživil koncepci operních inscenací a přizpůsobil ji novému romantickému trendu.

Alessandro Sanquirico – scéna pro první provedení Rossiniho opery Semiramide v La Scale (1824)

Novou éru opery seria (v letech 1822 – 1825) zahájilo uvedení oper Chiara e Serafina Gaetana Donizettiho (1797 – 1848) a Il pirata Vincenza Belliniho (1801 – 1835). Později byly uvedeny další Donizettiho opery v následujícím pořadí: Anna Bolena, Lucrezia Borgia, Torquato Tasso, La figlia del reggimento, La favorita, Linda di Chamonix, Don Pasquale a Poliuto. Následovaly Beliniho opery I Capuleti e i Montecchi, Norma, La sonnambula, Beatrice di Tenda a I puritani.

Mezi přední interprety děl Rossiniho, Donizettiho a Belliniho repertoáru patřili sopranistky Isabella Colbranová (1797 – 1848), Teresa Bellocová (1784 – 1855) a Giuditta Pasta (1740 – 1821), mezzosopranistka Maria Mallibranová (1806 – 1836), tenor Luigi Pacini (1767 – 1837), kastráti Gasparo Pacchiarotti (1740 – 1821) a Giovanni Battista Velluti (1780 – 1861).

V roce 1839 Oberto Conte di San Bonifacio otevřel cyklus oper Giuseppe Verdiho (1813 – 1901). Dílo tohoto skladatele je úzce spojeno s historií Teatro alla Scala. Uvedení jeho první opery Un giorno di regno skončilo neúspěchem. Dalším dílem, které bylo v Teatro alla Scala uvedeno, se stala v roce 1842 opera Nabucco. Byl to první rozhodující úspěch Verdiho životní dráhy. Nabucco zároveň vyvolal silné vlastenecké pocity v revoluční Itálii a založil tak popularitu opery seria. Po uvedení dalších dvou Verdiho oper (I Lombardi alla prima crociata a Giovanna d´Arco) však došlo v roce 1846 k náhlému ukončení Verdiho spolupráce s divadlem a po mnoho dlouhých let byla Verdiho díla uváděna v jiných operních domech. K návratu ke spolupráci došlo až po roce 1869, kdy byla v Teatro alla Scala uvedena Verdiho nová verze La forza del destino. V roce 1872 bylo v Teatro alla Scala uvedena první evropská inscenace opery Aida (světová premiéra proběhla roku 1870 v Egyptě). V roce 1874 Verdi uskutečnil v Teatro alla Scala první provedení zádušní mše Requiem. Roku 1881 představil upravenou inscenaci opery Simone Boccagnera. V letech 1887 a 1893 uvedlo Teatro alla Scala uvedlo dvě Verdiho díla, pocházející ze skladatelovy spolupráce s libretistou Arrigem Boitem (1842 – 1918), a to opery Otello a Falstaff.

Mezi přední interprety Verdiho oper patřili: sopranistka Giuseppina Strepponi (Verdiho druhá manželka, 1815 – 1897), Adelina Patti (1843 – 1919), Teresa Stolz (1834 – 1902), Francesco Tamagno (1850 – 1905, historicky první v roli Otella) a baryton Victor Maurel (1848–1923, historicky první v roli Falstaffa).

Victor Maurel jako Falstaff

Roku 1881 vytvořili scénografové Luigi Manzotti (1835 – 1905) a Ramualdo Marenco (1841 – 1097) výpravu k inscenaci baletu Excelsior, jedno z mistrovských scénografických děl Teatro alla Scala, které dodnes tvoří součást jeho repertoáru.

Roku 1921 se uměleckým ředitelem stal Arturo Toscanini (1867 – 1956). Navázal na Verdiho hudební odkaz. Toscanini uvedl v Itálii dosud málo známé dílo Richarda Wagnera a značně rozšířil orchestrální repertoár o symfonickou hudbu.

Dále Toscanini uvedl opery Giacoma Pucciniho (1858 – 1924): Le Villi, Manon Lescaut, Madame Butterfly, La fanciulla del west včetně premiéry poslední Pucciniho opery Turandot (1926). Toto dílo je zároveň považováno za závěr dějin italské opery seria.

Uvedení Cavalleria rusticana v roce 1891 bylo prvním vystoupením Pietra Mascagniho (1863 – 1945) a zároveň zavedením hudebního realismu do repertoáru Teatro alla Scala. Poté následovalo uvedení děl mnoha autorů tohoto směru: Pietra Mascagniho Iris, Parisina, Le Maschere, dále významná díla Ruggera Leoncavalla (1857 – 1919), Francesca Cilea (1866 – 1950) a Umberta Giordana (1867 – 1948). Uvedení inscenace opery Salome Richarda Strausse v roce 1906 bylo rozhodujícím bodem obratu v repertoáru divadla směrem k novému hudebnímu stylu a zároveň zásadním průlomem a otevřením repertoáru Teatro alla Scala dílům zahraničních skladatelů. V následujících letech zde byla uváděna představení oper a dalších hudebních útvarů skladatelů, jako byl Igor Stravinsky, Claude Debussy, Ferruccio Busoni, Riccardo Zandonai nebo Ottorino Respighi.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments