Mimořádný koncert Pražského jara se světovou premiérou

Festival Pražské jaro připravuje mimořádný koncert, který se uskuteční 11. října v pražském DOX+. V podání špičkového německého souboru Ensemble Modern zazní světová premiéra díla, jež u českého skladatele Jiřího Kadeřábka Pražské jaro objednalo. Jedná se o koncert, který byl přeložen z původně plánovaného jarního termínu.
Ensemble Modern (foto Vincent Stefan)

Letošní Pražské jaro se uskutečnilo v neobvyklé podobě. V důsledku světové pandemie koronaviru proběhlo s alternativním programem – jedenácti koncerty, jež mohli diváci bezplatně sledovat prostřednictvím festivalového webu, České televize nebo naladit na vlnách Českého rozhlasu. K dnešnímu dni tyto přenosy dosáhly 1,3 milionu zhlédnutí po celém světě.

Součástí původně ohlášeného programu bylo hostování německého souboru Ensemble Modern, který se řadí k předním evropským tělesům v interpretaci soudobé hudby. „Považovali jsme za důležité, aby se tento koncert uskutečnil v náhradním termínu. S ohledem na dlouhodobé plánování festivalu i ansámblu nebylo možné vystoupení zařadit na některý z dalších ročníků. Přistoupili jsme proto k volbě tohoto mimořádného koncertu v podzimním termínu. Nechceme totiž, aby publikum bylo ochuzeno o koncert, který považujeme za umělecky mimořádně hodnotný – jeden z nejprestižnějších souborů, jenž ve světové premiéře uvedl díla celé řady renomovaných skladatelů, přijal nabídku, aby nastudoval novou skladbu, která vznikla na objednávku festivalu,“ uvedl ředitel festivalu Roman Bělor. „Uvádění nových skladeb má Pražské jaro ve své DNA od prvních ročníků, a zvláště v posledních letech současné hudbě věnuje značný prostor. Jiří Kadeřábek není autorem, který by sázel na osvědčené koncepty, každou skladbu považuje za výzvu vydat se neprobádanými cestami. Máme se tedy na co těšit,“ uzavírá Bělor.

Na Pražském jaru vystoupí Ensemble Modern poprvé. Ve velkém obsazení vedle světové premiéry skladby Jiřího Kadeřábka představí také Čtyři zpěvy k překročení prahu – jedno z vrcholných děl francouzského skladatele Gérarda Griseye.

Gérard Grisey byl zakladatelem a nejvýznamnějším představitelem skladatelského směru tzv. spektrální hudby. Aniž tušil, že komponuje své poslední dílo, vytvořil v něm svůj monumentální umělecký epitaf. Quattre chants pour franchir le seuil (Čtyři zpěvy k překročení prahu) zhudebňují texty pocházející ze čtyř různých světových kultur, jež pojednávají téma smrti z různých aspektů. Dnes legendární dílo trvající přes čtyřicet minut se dočkalo řady vynikajících interpretačních ztvárnění, mj. například s Barbarou Hannigan. V Praze jej uslyšíme se sopranistkou Melody Louledjian a dirigentem Michaelem Wendebergem.

Jiří Kadeřábek (zdroj Pražské jaro)

Pro stejné instrumentální obsazení vzniklo na objednávku festivalu nové dílo Jiřího Kadeřábka, mladého autora, který má na svém kontě řadu zahraničních úspěchů a pražskému publiku je znám z provedení orchestrálních děl s BBC Symphony Orchestra (Pražské jaro 2012). V repertoáru Národního divadla se s úspěchem uváděla opera Žádný člověk, jež připomíná osud sochaře Otakara Švece, autora Stalinova pomníku na Letné. Jiří Kadeřábek ve své tvorbě rád konfrontuje různé kompoziční přístupy, které v nových kontextech nabývají nových významů, jako tomu je u skladby Nanyin, jež se světové premiéry dočká na říjnovém koncertu: „Před lety jsem absolvoval několik kratších i delších pobytů v Číně. Nejprve jsem se setkal s místní tradiční kulturou, která mě svou bohatostí, jemností i silou výrazu uchvátila – zejména hudební styl Nanyin z jihovýchodní provincie Fujian,“ popisuje Kadeřábek. „Na poznávací fázi pak navázala tvorba pro komorní soubor i orchestr tradičních čínských nástrojů, a nakonec účast na zkoušení a provedení těchto skladeb. Z tvůrčího hlediska – a v hlubší rovině jistě i posluchačského – moje skladba Nanyin zhodnocuje a rozvíjí tuto mimořádnou zkušenost. Některé prvky tradiční čínské hudby (zvláště co se týká tónových výšek) přitom do mé tvorby přinesly obohacení a novou cestu, jiné (např. způsob použití hudebních nástrojů) překvapivě podpořily a upevnily moje předchozí směřování.“

Ensemble Modern byl založen v roce 1980 členy Junge Deutsche Philharmonie a sídlí ve Frankfurtu nad Mohanem. Je organizován demokraticky, o všech projektech rozhodují sami hudebníci. V současné době má soubor 21 stálých sólistů pocházejících z různých zemí světa. Kromě koncertních produkcí soubor spolupracuje na operních a multimediálních projektech, nabízí mistrovské kurzy a zve mladé skladatele z celého světa na umělecké stáže. Během své kariéry soubor intenzivně spolupracoval nejen se světoznámými skladateli (např. John Adams, George Benjamin, Peter Eötvös, Heiner Goebbels, Mauricio Kagel, György Kurtág, Helmut Lachenmann, György Ligeti, Karlheinz Stockhausen, Steve Reich, Frank Zappa), ale také objevil řadu mladých talentů.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments