Místo jednoho šéfdirigenta hned pět. Filharmonie Brno odkryla karty nové sezony

Programové priority i klíčová jména nadcházející sezony dnes zveřejnil management Filharmonie Brno. Do jubilejní šedesáté sezony orchestr vstoupí hned s pěti šéfdirigenty, s uznávanou německou houslistkou ruského původu Alinou Pogostkinou a pro tentokrát multimediálním Moravským podzimem. Oslava kulatého výročí založení brněnské Filharmonie bude nejen retrospektivním pohledem, ale zároveň slibuje i pod novými názvy hlavních koncertních cyklů novou moderní dramaturgii, podzimní festivalové bienále nevyjímaje. Moravský podzim zahájí Jiří Bělohlávek s Janem Špačkem a Českou filharmonií a do multimediální roviny jej posune například skladba Přesýpací hodiny od Justé Janulyté, oscilující mezi koncertní performancí a audiovizuální instalací.Svým posluchačům nabídne Filharmonie Brno v šedesáté sezoně dva symfonické koncertní cykly v Janáčkově divadle, jeden s mladými světovými dirigentskými osobnostmi, druhý s bývalými šéfdirigenty brněnské filharmonie, a ani komorně-orchestrální cyklus v Besedním domě nemá zůstat, co se nových zážitků týká, pozadu. Pro celou sezonu slibuje management orchestru příznačné setkávání nového s tradičním. Vznik Filharmonie Brno připomene Novoroční koncert, který bude zároveň velkou narozeninovou oslavou a nabídne repliku programu prvního Novoročního koncertu z roku 1956, připomínku jubilea si dává za cíl i koncert dirigenta Petra Altrichtera se „superbrněnským“ programem – Filharmonickými tanci napsanými v roce 1956 pro Filharmonii Brno Janem Novákem v kombinaci s Parabolami Bohuslava Martinů, kterého Brno podporovalo uváděním jeho skladeb v době, kdy byl politicky nechtěným, a se suitami z Prokofjevova baletu Romeo a Julie, který měl světovou premiéru právě v Brně. Z aktuální tvorby je avizován například Houslový koncert předního současného německého skladatele Jörga Widmanna v provedení Aliny Pogostkiny. Expresivní skladbu, která má svým vyzněním blízko ke známému Houslovému koncertu Albana Berga, napsal Widmann v roce 2007 pro hvězdu houslového nebe Christiana Tetzlaffa.

Zahajovací koncert sezony pod taktovkou Leoše Svárovského přinese tradiční program, Smetanovu Vltavu a Dvořákovu Novosvětskou. Nemálo zastoupena bude v nové sezoně ale i tvorba dvacátého století a také zcela současná. Naplánovány jsou koncerty v podání významných dirigentů mladé generace – Mahlerovy symfonie Píseň o zemi se ujme Tomáš Netopil, programu složeného ze skladeb Berlioze, Messiaena, Lutosławského zase mladý americký dirigent Case Scaglione, stálý spolupracovník Newyorské filharmonie. Ze současné tvorby zazní například flétnový koncert Sofije Gubajduliny z roku 2006 v podání Sharon Bezaly, flétnistky izraelského původu žijící ve Švýcarsku, pro kterou byl napsán, nebo skladba Do nitra světla, kterou zkomponoval současný finský klasik Einojuhani Rautavaara v roce 2011.

Rezidenční sólistkou sezony 2015/2016 bude již zmíněná, letos dvaatřicetiletá houslistka Alina Pogostkina. Vítězka Sibeliovy soutěže 2005, žádaná mnoha světově uznávanými dirigenty, orchestry a festivaly, se v nadcházející brněnské sezoně představí na třech koncertech a ve třech různých polohách – romantické, neoromantické a současné.Místo jednoho šéfdirigenta – Aleksandar Marković své působení ve Filharmonii Brno 59. sezonou končí – nabídne Filharmonie Brno v nadcházející jubilejní sezoně šéfdirigentů hned pět: všichni dosavadní žijící šéfdirigenti se představí v samostatném koncertním cyklu a na zahajovacím koncertu sezony. Posluchači se tak mohou těšit například na Debussyho Moře pod taktovkou Alda Ceccata, na Petra Altrichtera se suitami z baletu Romeo a Julie, na Petra Vronského s Janáčkovou kantátou Amarus, na symfonickou báseň Richarda Strausse Tak pravil Zarathustra pod vedením Aleksandara Markoviće nebo na Zahajovací koncert sezony s Leošem Svárovským.

Na podzim roku 2015 čeká Filharmonii Brno také Moravský podzim 2015. První Filharmonií Brno pořádaný Moravský podzim nesl přízvisko fantastický, ten nadcházející bude multimediální. V programové nabídce je koncert České filharmonie vedené Jiřím Bělohlávkem nebo koncert Filharmonie Brno s bubeníkem Collinem Curriem, označovaným za jednoho z nejlepších a nejodvážnějších hráčů na bicí nástroje na světě. Dalším zahraničním magnetem se stane Rotterdamská filharmonie. Hlavní tematickou linií letošního festivalového ročníku bude multimedialita v širokém slova smyslu: dramaturgický výběr programů a účinkujících je zaměřen na hledání souvislostí mezi hudbou a filmem, pohyblivým obrazem či textem, zpívaným i recitovaným, což předpokládá i spolupráci s Univerzitním kinem Scala či nově vzniklým Sono Centrem. Rezidenční osobností festivalu bude estonský skladatel Erkki-Sven Tüür, který bude osobně přítomen provedení několika svých skladeb. Vedle ukázek z komorní tvorby zazní i jeho dvě velká díla, Ärkamine pro sbor a komorní orchestr a Symfonie č. 4 „Magma“ a také novinka vytvořená na objednávku festivalu.

Foto Filharmonie Brno, Felix Broede 

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na