Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Mladá opera Praha: Bastien/ka Na Prádle
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Mladá opera Praha: Bastien/ka Na Prádle

Divadlo Na Prádle předvedlo ve spolupráci s Mladou operou 21. února premiéru Mozartovy opery Bastien a Bastienka v překladu Jarka Nohavici. Kdo se skrývá pod názvem Mladá opera? Tento spolek byl založen 8. prosince minulého roku a jeho cílem je poskytovat příležitost nadaným umělcům a lidem se zájmem o operu. O tom, odkud mladí interpreti pocházejí, jsme se mnoho nedozvěděli, víme jen, že mnozí z nich ještě studují nebo jsou čerstvými absolventy uměleckých škol.

Olga Janáčková
Publikováno 22/02/2018
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
W. A. Mozart / J. Nohavica: Bastien/ka – Mladá opera 2018 (zdroj Mladá opera)

Divadlo Na Prádle uvádí jen, že účinkujícími jsou „mladí umělci, studenti pražských hudebních škol (Gymnázium a hudební škola hlavního města Prahy, Pražská konzervatoř, Hudební fakulta Akademie múzických umění, Janáčkova akademie múzických umění a Filozofická fakulta)“, program k inscenaci účinkující pouze vyjmenovává. Dá se říci, že největším přínosem celé akce je především sama spolupráce mladých umělců, kteří se sešli z nejrůznějších prostředí školních i pracovních od skupiny s názvem Vteřina poté po sbor Státní opery Praha.

Volba miniopery dvanáctiletého Wolfganga Amadea je dobrým začátkem. Je mladistvá, jasně vymezuje požadavky na pěvce i na instrumentalisty, pro průzračnost skladatelových prostředků však není jednoduchým úkolem. Za velkou výhodu považuji nastudování opery v českém překladu Jaromíra Nohavici, který přetlumočil text libreta od Friedricha Wilhelma Weiskerna, Johanna Heinricha Müllera a Johanna Andrease Schachtnera velmi věcně a zpěvně. V takto hravém podání, o které se mladí umělci pokusili, by originální text libreta zapůsobil strojeně a vlastně nefunkčně.

W. A. Mozart / J. Nohavica: Bastien/ka – Mladá opera 2018 (zdroj Mladá opera)

Dirigent Roman Maďar pracoval s patnáctičlenným komorním orchestrem pečlivě a pozorně, souhra s pěvci nebyla bez problémů, ale dá se předpokládat, že se bude při dalších reprízách zdokonalovat. Původní podobu Mozartova Bastiena rozšířila režisérka představení Vilma Klepková o dialogy a přidala taneční postavu Kněžny jako třetí osoby milostného trojúhelníku. Z pastorály se stal výjev v baru, kde je rádce Bastiena i Bastienky kouzelník Colas číšníkem (scénografie a kostýmy Judita Mejstříková).

Eliška Vernerová byla půvabnou a dobře zpívající Bastienkou se znělým, v podstatě bezproblémovým sopránem, jako Bastien se poněkud hromotlucky představil tenorista Michael Skalický, jehož pěvecký výkon včetně většího hlasového vibrata měl svá úskalí, Jan Kukal předvedl v roli Colase příjemný baryton. Všichni pěvci se pohybovali po jevišti s jistou přirozeností a inscenace vyzněla s výjimkou naddimenzovaného tanečního výkonu Kněžny (Markéta Šandová) nenuceně a půvabně.

Mladá opera se uvedla sympaticky a doufejme, že bude ve své podpoře mladých umělců pokračovat.

W. A. Mozart / J. Nohavica: Bastien/ka – Mladá opera 2018 (zdroj Mladá opera)

Hodnocení autorky recenze: 70%


Wolfgang Amadeus Mozart / Jaromír Nohavica:

Bastien/ka
Dirigent: Roman Maďar
Režie: Vilma Klepková
Scéna a kostýmy: Judita Mejstříková
Světelná produkce: Prokop Vondruška
Choreografie: Klára Mašatová
Orchestr Mladé opery Praha

Premiéra 21. února 2018 Divadlo Na Prádle Praha

Bastienka – Eliška Vernerová
Bastien – Michael Skalický
Colas – Jan Kukal
Kněžna – Markéta Šandová

www.napradle.cz

TémataDivadlo Na PrádleJaromír NohavicaMladá opera PrahaRoman MaďarVilma KlepkováWolfgang Amadeus Mozart
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Jak osobitá hra Martina Kasíka překonala vrcholky Brucknerových velehor
Další článek Bratislavská Konzervatoř v zrcadle Perníkové chaloupky
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up