Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Moderní choreografie, loutky, černé divadlo, projekce a mapping. Laterna chystá premiéru ke svému výročí
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Lifestyle

Moderní choreografie, loutky, černé divadlo, projekce a mapping. Laterna chystá premiéru ke svému výročí

ČTKredakce
Publikováno 19/03/2018
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Moderní choreografii, loutky, černé divadlo, filmové i animované projekce a mapping využijí tvůrci připravované novinky pražské Laterny magiky, volně inspirované Zahradou Jiřího Trnky. Další inspirací projektu k šedesátému výročí první multimediální scény na světě budou vzpomínky na zahradu jejich dětství, řekl vedoucí uměleckého souboru Pavel Knolle. Je spoluscenáristou, výtvarníkem kostýmů a režisérem inscenace, která bude mít premiéru 20. prosince.

Nová scéna Praha (zdroj archiv)

Psal se rok 1958, když režisér Alfréd Radok se scénografem Josefem Svobodou vytvořili pro československý pavilon na výstavě Expo v Bruselu představení Laterna magika. Propojením živé herecké a taneční akce s hudbou, filmem a dalšími audiovizuálními technologiemi tehdy ohromili svět. Letos koncem dubna jubileum připomene několik večerů včetně setkání s pamětníky v tradičních i netradičních prostorách.

Podle Knolleho většina projektů v posledních letech rozvíjela odkaz zakladatelů divadla založeného na myšlence doplnit jevištní akce filmem. „Když jsem sem nastupoval, měla Laterna magika podtitul Experimentální scéna Národního divadla. Od té doby se snažíme při každé inscenaci použít nějaký nový princip. Například v poslední inscenaci Cube šlo o snímání tanečníka kamerou a přenášení jeho akce na plátno. Všechno na plátně je ale hrané, tanečníci to mají přesně naučené v rytmu muziky. Nové technologie jsme použili pro tradiční princip Laterny s avízem, že jde o Laternu v kostce, v novém kabátě,“ uvedl.

I z toho pramení stálý zájem o její představení. „Domácí publikum v posledních letech vytlačuje zahraniční diváky, i když naše popularita v cizině je stále velká. Ti k nám přijdou, pokud je při cestě z letiště nelapí prodejci černodivadelních produkcí,“ řekl s nadsázkou.

Podle mluvčí souboru Lucie Kocourkové zhlédlo loni představení Laterny magiky na Nové scéně Národního divadla 33.000 platících diváků. „V roce 2017 se nejčastěji hrál Kouzelný cirkus, který je v repertoáru jednačtyřicet let. Měl čtyřiatřicet repríz pro více než 8.800 diváků. Nejúspěšnější byl Malý princ s pětaosmdesátiprocentní návštěvností a inscenace Cube, kdy hlediště bylo v průměru zaplněno ze 70 procent,“ řekla.

P. Knolle/Š. Pechar/D. Stránský: Cube – ND Praha 2017 (zdroj ND Praha / foto © Hana Smejkalová)

Podle Knolleho je Zahrada v přípravách. „Propadli jsme starým filmařským mašinám, strojkům a projektorům, abychom je oživili a využili ve stínovém divadle či projekci filmových pásů doplněné digitálními animacemi. Zčásti využijeme živou projekci stínů, které budeme sami vytvářet,“ uvedl.

Tvorbu této scény sleduje její někdejší sólista a dramaturg, baletní mistr a vedoucí Katedry tance Hudební fakulty pražské AMU Václav Janeček. Směr, kterým se vydaly projekty Human Locomotion a Cube, považuje za skvělý. „Tato představení v sobě úspěšně snoubí atraktivní audiovizuální efekty (filmového obrazu) se scénickými prvky (scénografie, světla, kostýmy) a s určitou dramatikou, poetikou. Odkazy z historie uplatňuje v promyšlených kombinacích a vystihuje současné trendy,“ řekl.

Pouhý sled sugestivních vizuálních efektů projekčních, kamerových a střihových technologií však podle Janečka nestačí ani v zábavním průmyslu. „Rád sleduji, že kouzlo promyšleně vyprávěné myšlenky s příměsí tajemství funguje. Stále platí, že lidé, prostředky i nápady jsou; jen je umět použít a sestavit,“ řekl. Kladem je podle něj vysoká profesionální úroveň tanečníků-interpretů. Slabostí je jejich nedoceňování.

TémataAlfréd RadokLaterna magikaPavel Knolle
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Divadlo na Orlí v Brně, 17. března, dvě operety, čirá radost
Další článek Rozkošného opera Černé jezero na scéně Pražské konzervatoře
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up