Moravské divadlo Olomouc uvede Ad Matrem – Operu o hledání ztraceného chlapce

Jakým strachům čelí rodiče a záchranáři při hledání ztraceného chlapce? Na hudbu Henryka Góreckého vznikla inscenace Ad Matrem v hudebním nastudování Tomáše Hanáka a v režii Petra Erbese a Borise Jedináka.
Henryk Górecki:
Ad Matrem, Moravské divadlo Olomouc –Elena Prášilová Gazdíková (foto Tereza Hrubá)
Henryk Górecki: Ad Matrem, Moravské divadlo Olomouc –Elena Prášilová Gazdíková (foto Tereza Hrubá)

„Působivá tvorba polského skladatele Henryka Góreckého je světovým klenotem symfonické hudby 20. století a tento významný autor by letos oslavil devadesáté narozeniny. Jsem rád, že mu tímto můžeme vyjádřit poctu. Velice si vážíme podpory Polského institutu, jež se finančně podílí na vzniku inscenace. A v neposlední řadě jsem také moc rád, že v Moravském divadle přivítáme vycházející hvězdy českého divadelnictví a členy Divadla Na zábradlí Borise Jedináka a Petra Erbese. Přeji všem hezký a nevšední zážitek,“ sdělil ředitel Moravského divadla David Gerneš.

„Symfonie v původním znění vypráví tři příběhy, které jsou o ztrátě dítěte, o utrpení a smíření matky s touto ztrátou, přičemž se vztahují jak ke Kristu, tak k polské historii. Rozhodli jsme se tento příběh vyprávět prostřednictvím malého chlapce, který se rodičům na několik hodin ztratil v horách. Připadá nám, že téma je v tomto příběhu obsaženo podobným způsobem, ale zároveň je to něco, co je nám blíž,“ přiblížil režijní záměr Petr Erbes. „Především nás zajímá, jakým způsobem člověk tu situaci vnímá, jakým strachům čelí a jaké scénáře si představuje ve chvíli, kdy se mu dítě ztratí. Je to pole pro asociační hru na téma strach,“ doplňuje Boris Jedinák.

„Na začátku jsme se rozhodli pro 3. symfonii, kde jsme našli téma mateřského zármutku a strachu. Pak jsme zjistili, že mariánský kult se v díle Henryka Goreckého objevuje často. Evidentně k němu měl hodně blízko. Proto jsme se zaměřili na skladby, které zpracovávají toto téma. A to nás dovedlo ke skladbě Ad Matrem. Nakonec jsme se rozhodli zařadit ještě tři písně z cyklu Široká voda, protože jsme měli pocit, že hudbu je potřeba trochu rozjasnit, nabourat ji ještě trochu jiným zvukem,“ vysvětlil výběr Góreckého hudby režisér Petr Erbes.

„Třetí symfonie Henryka Góreckého, která tvoří základ naší inscenace, patří mezi kultovní díla symfonické hudby 20. století. Vztah matky a dítěte bude pro umělce asi vždy silným zdrojem inspirace. Zde se navíc geniální jednoduchost hudebního jazyka snoubí s niternou krásou zpívaného textu. Tato hudba má předpoklad oslovit kteréhokoliv vnímavého posluchače,“ sdělil Tomáš Hanák, autor hudebního nastudování a dirigent.

V inscenaci vystupují sólisté a sbor souboru opery a operety v rolích policistů, záchranářů, členů horské služby, hasičů, myslivců a místních dobrovolníků. V roli matky se představí pěvkyně Helena Beránková, kterou bude alternovat Elena Prášilová Gazdíková.

Barbora Perná a Radoslava Müller se objeví v roli policistek. „Jako máma tříletého chlapce prožívám během zkoušení tento příběh s jeho rodiči i s lidmi, kteří ho pomáhají hledat. S dílem jsem se už setkala před pár lety, patří mezi mé zamilované, takže je to jeden ze splněných snů. Mám velkou radost, že si můžu zazpívat překrásnou 2. část symfonie. Je velmi intimní, bolestná a nese v sobě silnou výpověď mladé ženy, spíše ještě děvčete. Při zkoušení této části jsem zažila pocit, kdy jsem si myslela, že to ani neodzpívám. Emoce byly tak silné, až mi stáhly hrdlo. Během studia takto silného díla je důležité odžít si ho během zkoušení, aby člověk získal nadhled a dokázal podat výkon tak, aby jeho samotného ty emoce nepřeválcovaly. Hlas a orchestr, který tvoří převážně smyčce, jsou vyrovnanými partnery, a sebemenší záchvěv v provedení by mohl působit rušivě,“ uvedla Radoslava Müller.

V sólových rolích myslivkyň vystoupí Anna Moriová a Lucie Skácelíková. A samozřejmě nebudou chybět i dětští představitelé. „Zkoušení s dětmi je mnohem více hravé a mnohokrát dobrodružnější než s dospělými. Po herecké stránce se mohou diváci těšit na bohatou paletu. Vedle profesionálního výkonu sólistek, sboru, dětského herectví, tu na opačné straně škály máme třeba i psa, kterého nezrežírujete,“ dodal na závěr s úsměvem Boris Jedinák s tím, že zkoušení probíhá autorskou metodou, kdy scénář není dopředu pěvně daný, a režiséři nechávají prostor improvizaci a podnětům, které vyplynou v průběhu zkoušek.

Inscenace bude uvedena v českém a polském originále s anglickými titulky. Česká premiéra se uskuteční v pátek 3. listopadu v 19:00 hodin. II. premiéra o den později ve stejný čas.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments