Moravský podzim promění chodce v anděly

Festival Moravský podzim letos nese podtitul Angeloi – Zvěstovatelé, jehož prostřednictvím chce upozornit na velká díla pozapomenutých autorů a pozapomenutá díla velikánů.
Dramaturg festivalu Moravský podzim Vítězslav Mikeš a křídla v České ulici (zdroj Filharmonie Brno)
Dramaturg festivalu Moravský podzim Vítězslav Mikeš a křídla v České ulici (zdroj Filharmonie Brno)

„Abychom tento hudební svátek přiblížili i lidem, rozhodli jsme se andělský motiv využít v brněnských ulicích. Na třech místech v centru Brna tak proměníme chodce v anděly. Rozmístili jsme tam fotostěny s křídly, když se před ně člověk postaví, dá se v nadsázce říct, že se promění v anděla,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Jako inspirace pro tento nápad posloužily jiné evropské a světové metropole, kde jsou andělská křídla většinou namalovaná na fasádách domů nebo jako plastiky, před které se člověk postaví. „Inspirací se nijak netajíme, máme ovšem zato, že v Brně se tento nápad ještě neobjevil,“ dodala Kučerová. Doplnila, že fotostěny lidé najdou na křižovatce České a Joštovy ulice, před kostelem sv. Tomáše na Moravském náměstí a na Jakubském náměstí. Na České ulici a Jakubském náměstí jsou křídla z andělských perutí, na Moravském náměstí pak z bílého a zlatého prachu.

Moravský podzim slavnostně začíná v neděli 1. října koncertem pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Davise s klavíristkou Polinou Osetinskou a Slovenským filharmonickým sborem. Zazní na něm Zpěv ducha divokého lesa aneb Záblesky Yankee Doodle od „amerického Beethovena“ Anthonyho Philipa Heinricha, následuje skutečný Beethoven, konkrétně jeho vzácně uváděná Fantazie c moll. Druhou půli slavnostního večera otevře další česká premiéra: zazní Credo estonského skladatele Arvo Pärta, jednoho z nejslavnějších současných autorů. Slavnostní večer zakončí Prometheus (Symfonie č. 5 „Poema ohně“) Alexandera Skrjabina.

„Sólový klavír je užit jako harmonický bicí nástroj, v závěrečné gradaci se připojuje sbor bez textu. Skrjabinovo synestetické vnímání hudby se odrazilo v použití tzv. světelného klavíru řídícího se schématem, ve kterém autor přiřadil jednotlivé barvy konkrétním tónům,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. O světelný design se v brněnském provedení postará Cori O´Lan, ředitel renomovaného rakouského festivalu Ars Electronica. Podle Skrjabinova schématu získají jednotlivé tóny svoje barvy a jejich intenzita v reálném čase reagovat na hlasitost orchestru.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments