Mozart a Dvořák na programu Collegia 1704

Jarní část koncertní sezóny Collegia 1704 otevře provedení dvou velkých serenád dvou velkých mistrů. Jedinečný zážitek, ve kterém Collegium 1704 nabídne živé setkání s Gran Partitou in B Wolfganga Amadea Mozarta a Serenatou in d Antonína Dvořáka, se divákům naskytne ve čtvrtek 7. února 2019 v Dvořákově síni Rudolfina.
Collegium 1704, Rudolfinum 2018 (foto Petra Hajská)

Netradiční zážitek slibuje nadcházející koncert Collegia 1704. Barokní orchestr se výjimečně objeví ve společnosti děl, které stylově vybočují z tradičního repertoáru ansámblu. Program se skládá ze skladby Gran Partita in B KV 361/370a Wolfganga Amadea Mozarta a Serenata in d op. 44 Antonína Dvořáka.

Hudbu Mozarta a Dvořáka spojuje geniální melodická invence a neobyčejná líbeznost. Ve svých dílech pro dechové nástroje však oba autoři dalece překročili hranice původního smyslu určení zábavného žánru serenády a vytvořili díla s vrcholně uměleckými ambicemi,“ uvedl k programu koncertu Václav Luks, zakladatel a umělecký vedoucí Collegia 1704.

Gran Partita, jedna z Mozartových tří velkých dechových serenád, překračuje obvyklé hranice žánru, a to nejen mimořádně bohatým obsazením (2 hoboje, 2 klarinety, 2 basetové rohy, 2 fagoty, 4 lesní rohy a kontrabas), nýbrž i rozsahem a náročností. Vznik Serenády d moll Antonína Dvořáka pro 2 hoboje, 2 klarinety, 2 fagoty, 3 lesní rohy, violoncello a kontrabas byl inspirován právě Mozartovou Gran Partitou. Tu Dvořák slyšel v roce 1877 při první návštěvě Vídně, tehdy jako nepříliš známou skladbu. Během několika týdnů pan zkomponoval vlastní Serenádu op. 44.

Po únorové návštěvě do období klasicismu a romantismu se 12. března dramaturgie sezóny vrátí k barokním sférám ve velkolepém stylu – oratoriem Izrael v Egyptě Georga Friedricha Händela. Uchvacující skladba, kterou Händel napsal během jednoho měsíce, strhne svou zvukomalebností i hudebním výrazem. Rozsáhlé a nesmírně rafinované sborové plochy plné kontrastů a vokální virtuosity stojí v centru díla, které svojí dramatičností nezapře velkého mistra opery. Sezónu završí koncertem 9. dubna 2019 Matoušovy pašije J. S. Bacha patřící nejen k vrcholům německé barokní hudby, ale k jednomu z vrcholů evropské hudby vůbec.  Na závěrečném koncertě bude poprvé uvedeno nové CD s Händelovým Mesiášem – vůbec první česká kompletní nahrávka tohoto velkolepého díla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat