Mozart a Dvořák na programu Collegia 1704

Jarní část koncertní sezóny Collegia 1704 otevře provedení dvou velkých serenád dvou velkých mistrů. Jedinečný zážitek, ve kterém Collegium 1704 nabídne živé setkání s Gran Partitou in B Wolfganga Amadea Mozarta a Serenatou in d Antonína Dvořáka, se divákům naskytne ve čtvrtek 7. února 2019 v Dvořákově síni Rudolfina.
Collegium 1704, Rudolfinum 2018 (foto Petra Hajská)

Netradiční zážitek slibuje nadcházející koncert Collegia 1704. Barokní orchestr se výjimečně objeví ve společnosti děl, které stylově vybočují z tradičního repertoáru ansámblu. Program se skládá ze skladby Gran Partita in B KV 361/370a Wolfganga Amadea Mozarta a Serenata in d op. 44 Antonína Dvořáka.

Hudbu Mozarta a Dvořáka spojuje geniální melodická invence a neobyčejná líbeznost. Ve svých dílech pro dechové nástroje však oba autoři dalece překročili hranice původního smyslu určení zábavného žánru serenády a vytvořili díla s vrcholně uměleckými ambicemi,“ uvedl k programu koncertu Václav Luks, zakladatel a umělecký vedoucí Collegia 1704.

Gran Partita, jedna z Mozartových tří velkých dechových serenád, překračuje obvyklé hranice žánru, a to nejen mimořádně bohatým obsazením (2 hoboje, 2 klarinety, 2 basetové rohy, 2 fagoty, 4 lesní rohy a kontrabas), nýbrž i rozsahem a náročností. Vznik Serenády d moll Antonína Dvořáka pro 2 hoboje, 2 klarinety, 2 fagoty, 3 lesní rohy, violoncello a kontrabas byl inspirován právě Mozartovou Gran Partitou. Tu Dvořák slyšel v roce 1877 při první návštěvě Vídně, tehdy jako nepříliš známou skladbu. Během několika týdnů pan zkomponoval vlastní Serenádu op. 44.

Po únorové návštěvě do období klasicismu a romantismu se 12. března dramaturgie sezóny vrátí k barokním sférám ve velkolepém stylu – oratoriem Izrael v Egyptě Georga Friedricha Händela. Uchvacující skladba, kterou Händel napsal během jednoho měsíce, strhne svou zvukomalebností i hudebním výrazem. Rozsáhlé a nesmírně rafinované sborové plochy plné kontrastů a vokální virtuosity stojí v centru díla, které svojí dramatičností nezapře velkého mistra opery. Sezónu završí koncertem 9. dubna 2019 Matoušovy pašije J. S. Bacha patřící nejen k vrcholům německé barokní hudby, ale k jednomu z vrcholů evropské hudby vůbec.  Na závěrečném koncertě bude poprvé uvedeno nové CD s Händelovým Mesiášem – vůbec první česká kompletní nahrávka tohoto velkolepého díla.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na