Musica Florea: Barokní dostaveníčko v nouzovém režimu
Zhruba sedmdesátiminutový program se sestával ze 14 v programu anoncovaných skladeb a několika kratších spojovacích kompozic. Základem večera byly skladby francouzského baroka (Lully, Rebel, Marais, Delalande, Gervais), středoevropský region byl zastoupen právě Janem Dismasem Zelenkou a program byl doplněn známým sborem Angličana Henryho Purcella How Happy the Lover. Program tedy obsahoval jak známější skladby, tak českému posluchači několik zcela neznámých baletních a tanečních čísel, například z francouzských oper. Dramaturgie se orientovala na umění dvorského baletu éry Ludvíka XIV.
Sedm tančených čísel programu bylo buď uvedeno v původní choreografii nebo s nově vytvořenou choreografií s přihlédnutím k historicky poučené taneční interpretaci. Historička a teoretička barokního tance, choreografka a tanečnice Hana Slačálková (na večeru se podílela nejen jako choreografka a autorka nastudování, ale také jako aktivní interpretka) se dlouhodobě zabývá historickými choreografickými zápisy, především v tzv. Beauchamp-Feuilletově notaci, a do současné taneční praxe tak uvádí barokní tance a balety. Důležitou atrakcí večera byla vedle tance i převozná dřevěná divadelní scéna Florea Theatrum, která během produkce demonstrovala několik výměn kulis ze scénografického fundusu.
V programu zaujaly především delší taneční celky – Rebelovy živé Les Caracters de la Danse (1713) a Námořnický tanec z opery Alcyone Marina Maraise (1706) s půvabnou choreografií, a také výše uvedený Purcellův sbor. Bohužel úroveň večera nepřesáhla laťku náhradního programu (a patrně provizorního řešení) a působila celkově jako letní kratochvíle v hávu poučené interpretace a v historizujícím vzhledu umístěná do příjemného prostředí starobylé Malé Strany. Místy temperamentní hudební nastudování (Musica Florea pod vedením Marka Štryncla) si posluchače získalo především různorodou rytmikou skladeb a celkovou rozmanitostí programu (byť dramaturgie večera nebyla stoprocentně odůvodnitelná zejména pro zařazení skladeb Zelenky a Purcella), ale úroveň produkce poněkud trpěla i prudkou změnou meteorologických podmínek. Bohužel sbor neměl svůj nejlepší den. Například altové sólo v čísle 1. (Lully) znělo ploše a suše. Tance působily půvabně a místy i efektně, ale ne vždy pro řadového diváka rozlišitelně. Z tanečních interpretů zaujal především uměřeným a zároveň noblesním výkonem Tomáš Kubín.
Na dvoře Krále Slunce. Barokní dostaveníčko s hudbou a tancem.
16. července 2023, 21:00 hodin
Divadlo Florea Theatrum na Letní scéně HAMU, Malostranské nám. č. 13, Praha.
Hudební nastudování, dirigent: Marek Štryncl
Režie a choreografie: Hana Slačálková
Architekt scény: Václav Krajc
Účinkující:
Musica Florea
Collegium Floreum
Baroque Balance
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]